Köpa loss mark

Smuldaisy

Trådstartare
Vi ska köpa loss mark och jag undrar om någon här på buke kan hjälpa mej med hur man formulerar ett köpeavtal. Vilken "svenska" använder man sig av och vad ska stå med?? Vi ska köpa ca 1,7 ha. Vi hade tänkt betydligt mer men marken här nere i Skåne kostar ju multum. Vi får pröjsa 150 000 / ha:eek:. Men vad gör man inte för sina pållar!! Någon som vet vad Lantmäteriet tar för att mäta om kartor, alltså ca. Tacksam för all hjälp!

Sv: Köpa loss mark

Vid alla fastighetsköp så bör man ta hjälp av jurist eller mäklare. Det kostar en del men man slipper göra bort sig.

Förutom styckningskostnader uppstår stämpelavgifter mm. Viktigt är att det skrivs in i köpet att stödrätter ska överföras annars kan ni stå med "värdelös" mark ur ett bidragsperspektiv.

Vi ska köpa loss mark och jag undrar om någon här på buke kan hjälpa mej med hur man formulerar ett köpeavtal. Vilken "svenska" använder man sig av och vad ska stå med?? Vi ska köpa ca 1,7 ha. Vi hade tänkt betydligt mer men marken här nere i Skåne kostar ju multum. Vi får pröjsa 150 000 / ha:eek:. Men vad gör man inte för sina pållar!! Någon som vet vad Lantmäteriet tar för att mäta om kartor, alltså ca. Tacksam för all hjälp!

Ni skall precis som Strajder skrev ta hjälp av någon, helst en jurist. Eventuellt kan banken hjälpa er. LRF konsult kan annars det här med marköverlåtelse och alla aspekter som kan finnas.

jag tycker inte 150 000 kr/ ha är så mycket, inte i Skåne. Här kostar marken ofta klart mer. Det dubbla skulle det lätt kunna kosta här.

Om ni bara har 1,7 ha så är kanske inte stödrätterna så viktiga. Det finns miniminbekopp som man måste upp i för att få stöd men vet inte var det ligger riktigt. Får ni totalt över 2 ha så ni kan taxera som lantbruksfastighet?

Får ni totalt över 2 ha så ni kan taxera som lantbruksfastighet?

Nja, om det varit så enkelt ändå. Det måste till en fastighetsbildning enligt Fastighetsbildningslagen (FBL) och det är lindrigt sagt stora svårigheter eftersom det ställs vissa krav som i stort sett är omöjliga att uppnå med mindre jordbruk.Därför ska man se till att försöka behålla kod 120 (jordbruksfastighet) vid avstyckning.
Liten parentes bara......
För övrigt håller jag med om att det är något en Fastighetsmäklare kan hjälpa till med för en billig penning.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift.

Nja, om det varit så enkelt ändå. Det måste till en fastighetsbildning enligt Fastighetsbildningslagen (FBL) och det är lindrigt sagt stora svårigheter eftersom det ställs vissa krav som i stort sett är omöjliga att uppnå med mindre jordbruk.Därför ska man se till att försöka behålla kod 120 (jordbruksfastighet) vid avstyckning.
Liten parentes bara......
För övrigt håller jag med om att det är något en Fastighetsmäklare kan hjälpa till med för en billig penning.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift.

Det heter faktiskt inte jordbruksfastighet enligt skatteverket utan Lantbruksenhet. Ofta är det ju en bebyggd lantbruksenhet man vill ha. En besserwisserkommentar här:angel:

Och har man över 2 ha så finns i varje fall möjlihet att taxera om till en lantbruksenhet. men visst det finns fler krav också. Och du missade väl inte mitt frågetecken? Du verkar tolka det som ett påstående.

Det heter faktiskt inte jordbruksfastighet enligt skatteverket utan Lantbruksenhet. Ofta är det ju en bebyggd lantbruksenhet man vill ha. En besserwisserkommentar här

Ja, nu är det ju inte skattemyndigheten som handlägger fastighetsbildningsärenden utan Lantmäteriet (LM) och enligt LM och FBL är benämningen Jordbruksfastighet...Besserwiser #2 :D

Ursäkta om jag missförstod syftningen i meningen ;) Jag ville bara poängtera att det är i stort sett omöjligt att ombilda till Fastighetskod 120 jordbruksfastighet även om du har 10 ha :eek: Rent formellt kan du göra ansökan även för 2 tnd eftersom det inte finns fasta arealer enligt lagen utan tolkas från fall till fall. Jag ville bara inte att det skulle uppstå falska förhoppningar ;)
Ännu en parantes...

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Och en liten parentes till är att när vi gjode om allt till vanlig tomtmark ville skattemyndigheten senare att vi skulle ha senaste markplätten (dryga 600 kvadrat!) som jordbruksfastighet, för det hade det varit tidigare. Dom får som dom vill. Och vi fortsätter att köpa småplättar att plussa på till ytan. ;)

Och en liten parentes till är att när vi gjode om allt till vanlig tomtmark ville skattemyndigheten senare att vi skulle ha senaste markplätten (dryga 600 kvadrat!) som jordbruksfastighet, för det hade det varit tidigare. Dom får som dom vill. Och vi fortsätter att köpa småplättar att plussa på till ytan. ;)

Precis, därför är det viktigt att behålla det som jordbruksfastighet eftersom det oftast inte är fråga om arealstorlek ;)

Rolle

Tack alla snälla som svarat!!! :bow:
Begriper inte allt det där sista ni diskuterat men förstår så mycket som att det är svårt om inte omöjligt att taxera om (något vi funderat på). Mina tankar nu är att jag ska ringa Länsförsäkringar och höra om man kan få hjälp av deras jurister. Vi har våra försäkringar och lån hos dem och de har ju både mäklare och bankfolk som då kanske kan hjälpa oss med själva avtalet. Vad tror ni om det???

En fråga till! Just nu finns mogen raps på marken vi ska köpa och detta ska skördas inom två veckor. Bonden har lovat harva och så marken till oss. Vad ska man så med?? Har inte tänkt ta hö utan det ska vara ren betesmark till halvblodshästar. Bonden är helt ok men han är en Messerschmit av grövsta sorten och kobonde så jag vet inte om jag vågar lita på vad han tycker jag ska så med, därför frågar jag er eftersom ni verkar ha stenkoll på det mesta. :)

Återigen TACK!! Trodde verkligen inte att det var så noga :angel: trodde det räckte med ett litet dataskrivet papper....... man lär sej nått nytt varje dag!!

Be honom så in betesvallfrö, en blandning lämplig för hästar. Vi kossebönder (och messerschmittar:D) använder ofta lite mer intensiva vallfröblandningar.

Tack alla snälla som svarat!!! :bow:
Begriper inte allt det där sista ni diskuterat men förstår så mycket som att det är svårt om inte omöjligt att taxera om (något vi funderat på). Mina tankar nu är att jag ska ringa Länsförsäkringar och höra om man kan få hjälp av deras jurister. Vi har våra försäkringar och lån hos dem och de har ju både mäklare och bankfolk som då kanske kan hjälpa oss med själva avtalet. Vad tror ni om det???

En fråga till! Just nu finns mogen raps på marken vi ska köpa och detta ska skördas inom två veckor. Bonden har lovat harva och så marken till oss. Vad ska man så med?? Har inte tänkt ta hö utan det ska vara ren betesmark till halvblodshästar. Bonden är helt ok men han är en Messerschmit av grövsta sorten och kobonde så jag vet inte om jag vågar lita på vad han tycker jag ska så med, därför frågar jag er eftersom ni verkar ha stenkoll på det mesta. :)

Återigen TACK!! Trodde verkligen inte att det var så noga :angel: trodde det räckte med ett litet dataskrivet papper....... man lär sej nått nytt varje dag!!

Prata med "han i kvarnen" ! nä men prata med någon som kan det hela så att ni sår med timotej, ängsvindel och där fick jag hjärnsläpp:o
Hm ja men se till att ni INTE sår in klöver!!! det har tyvärr en tendens att ta över helt och det är inte så kul!

Det finns färdiga "hästblandningar" vilket är svindyrt OCH innehåller klöver:smirk:
Så åk till någon kvarn istället, ofta kan man köpa i lösvikt precis så mycket man behöver!

:love:min kvarngubbe:love::rofl::rofl::rofl:

Skånefrö har en bra blandning av 7 olika grässorter för "vall för häst" den duger både till slåtter och bete, innehåller INTE klöver. Köpte till 2 ha och kostade 2300:- inte farligt dyrt.

Rolle

Ja, nu är det ju inte skattemyndigheten som handlägger fastighetsbildningsärenden utan Lantmäteriet (LM) och enligt LM och FBL är benämningen Jordbruksfastighet...Besserwiser #2 :D

Ursäkta om jag missförstod syftningen i meningen ;) Jag ville bara poängtera att det är i stort sett omöjligt att ombilda till Fastighetskod 120 jordbruksfastighet även om du har 10 ha :eek: Rent formellt kan du göra ansökan även för 2 tnd eftersom det inte finns fasta arealer enligt lagen utan tolkas från fall till fall. Jag ville bara inte att det skulle uppstå falska förhoppningar ;)
Ännu en parantes...

Rolle
Som sagt kod 120 är fortfarande Lantbruksenhet.

Vi gjorde nyligen en ny fastighetsbildning på 5 ha och det blev lantbruksenhet.

Det finns ingen klar arealgräns men praxis är ändå minst 2 ha men även andra förutsättningar måste finnas.

Skånefrö har en bra blandning av 7 olika grässorter för "vall för häst" den duger både till slåtter och bete, innehåller INTE klöver. Köpte till 2 ha och kostade 2300:- inte farligt dyrt.

Rolle

OOOpppsss det tycker jag är "dyrt":eek:

Jag gav inte mer än 70 kr för frö till ett hektar:banana::banana::banana:

Har inget emot "kossebönder" generellt men han är verkligen ett orginal :D. Han kan allt om allt!!!! och talar gärna om det. Min man säger att han skulle passa i en fars från 50-talet :D.
Jag tar gärna emot råd o tips från "kossebönder" ville bara kolla med buke eftersom jag förstått att många här sitter på mycket kunskap och dessutom gärna delar med sig. :bow: Hoppas inte jag inte trampat nån på tårna :confused: det var absolut inte meningen! "Vill ju att betet ska passa hästar o inte kor bara för att det är såna frö han ändå har hemma,"eller liknande.

Vi fick ett fast pris från Lantmäteriet. Jag minns inte på kronan, men runt 24 000 - 25 000 kr för att göra en sammanläggning av den marken vi sålde med grannens fastighet.

Det är skillnad på köp och överlåtelse genom fastighetsbildning. Vilken modell som passar er bäst kan Lantmäteriet svara på.

Jo, men man brukar ju också få vad man betalar för ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Min man pratade med Lantmäteriet idag och tydligen kan man få ett fast pris eller löpande / timme. Biten vi ska ha blir två raka linjer åkermark. Det blir lixom en triangel med en grusväg som en av de långa linjerna. Kan det bli billigare att ta det på löpande??? Vågar man det??? :confused:

Lantmäteriet sägs vara väldigt duktiga på att beräkna fasta priser, särskilt när det gäller enklare rutinarbeten som detta verkar vara. Till mig sade de att de har rätt pris (alltså samma pris som om de hade jobbat på löpande pris) i 90 procent av fallen där de har gett fast pris.

Förutom styckningskostnader uppstår stämpelavgifter mm. Viktigt är att det skrivs in i köpet att stödrätter ska överföras annars kan ni stå med "värdelös" mark ur ett bidragsperspektiv.

Ni har säkert redan fått info från Lantmäteriet, men om ni väljer fastighetsreglering i form av sammanläggning av den nya marken med er befintliga fastighet istället för köp, så slipper ni stämpelskatten. Ni har säkert också redan tänkt på att det finns möjlighet att vid fastighetsbildningen begära att styckningslott ska befrias från inteckningar.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 276
Senast: Sixten
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Lisa_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Jag vill inget heldre än att bygga ett stall hemma, men det är bara ett problem, vi äger ingen mark! Och alla här...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Funderar på att köpa loss min hästtransport som jag nu har på långtidshyrning. Transporten kostade från början 50.000:- men har betalat...
Svar
14
· Visningar
2 149
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama