Köpa laptop

machafuko

Trådstartare
I helgen lyckades jag kvadda min dator som visserligen ändå stod på sina sista ben. Så nu har jag tagit det svidande beslutet att köpa ny laptop.

Men jag har noll koll på vad jag ska ha. Använder datorn för att surfa/plugga och för att redigera bilder i program som Ps och lightroom. Därav väldigt viktigt att datorn klarar av sådana program.

Vad ska jag titta efter i mitt letande? Vad har ni för datorer ni som redigerar bilder i ps?
Vill ju inte gärna slänga ut mer pengar än nödvändigt, så prisvärda rekommendationer välkomnas varmt. :o:)

Min uppfattning är att...
  • ...om du frekvent gör komplexa redigeringar av stora bildfiler i stort antal, så spelar datorns prestanda roll. Detsamma om du redigerar film. Gör du oftast mer grundläggande redigering som beskärning, rotering, justering av färg/gamma etc, och saknar behov att plöja igenom stora mängder filer, så räcker prestanda hos i stort sett vilken hyfsat modern kontors-/allrounddator som helst.
  • ...bildskärmen spelar stor roll i sammanhanget. Inga absoluta sanningar finns; somliga trivs bäst med en matt skärm och andra med en blank.
  • ...datorns fysiska konstruktion är viktig, jag vill själv ha en dator som är hyfsat stryktålig.
  • ...den som vill ha en prisvärd dator med fördel köper en begagnad.

Min nuvarande vardagslaptop, som jag använder för bildredigering (och professionell ljudinspelning/-redigering) på fältet, är en HP EliteBook 8460 med 8 GB minne. Den har en tidig i5-processor. Jag köpte den begagnad förrförra året för 1200 kr med Win10Home, uppgraderade själv till Win10Pro och bytte till en SSD-hårddisk. Jag använder den inte om jag skall plöja igenom flera hundra bilder, då sätter jag mig hellre vid en stationär. Men prestanda hos datorn är normalt sett inte någon flaskhals överhuvudtaget.
De flesta tillverkare av laptops har både billiga plastiga konsumentmodeller och dyrare stryktåliga pro-modeller på programmet; det är inte så enkelt som att en tillverkare är påtagligt mycket bättre eller sämre än någon annan.

(Med det sagt så kan det behövas ett visst mått av datorkunskap och praktiskt handlag om man köper begagnad dator, för att exempelvis uppgradera operativsystem eller byta hårddisk. Vill man istället köpa nytt så skulle jag själv titta på exempelvis HP ProBook- eller EliteBook serierna, och välja en modell med minst 8 GB RAM och så stor SSD-hårddisk som jag hade råd med, minst 256 GB.)

Min uppfattning är att...
  • ...om du frekvent gör komplexa redigeringar av stora bildfiler i stort antal, så spelar datorns prestanda roll. Detsamma om du redigerar film. Gör du oftast mer grundläggande redigering som beskärning, rotering, justering av färg/gamma etc, och saknar behov att plöja igenom stora mängder filer, så räcker prestanda hos i stort sett vilken hyfsat modern kontors-/allrounddator som helst.
  • ...bildskärmen spelar stor roll i sammanhanget. Inga absoluta sanningar finns; somliga trivs bäst med en matt skärm och andra med en blank.
  • ...datorns fysiska konstruktion är viktig, jag vill själv ha en dator som är hyfsat stryktålig.
  • ...den som vill ha en prisvärd dator med fördel köper en begagnad.

Min nuvarande vardagslaptop, som jag använder för bildredigering (och professionell ljudinspelning/-redigering) på fältet, är en HP EliteBook 8460 med 8 GB minne. Den har en tidig i5-processor. Jag köpte den begagnad förrförra året för 1200 kr med Win10Home, uppgraderade själv till Win10Pro och bytte till en SSD-hårddisk. Jag använder den inte om jag skall plöja igenom flera hundra bilder, då sätter jag mig hellre vid en stationär. Men prestanda hos datorn är normalt sett inte någon flaskhals överhuvudtaget.
De flesta tillverkare av laptops har både billiga plastiga konsumentmodeller och dyrare stryktåliga pro-modeller på programmet; det är inte så enkelt som att en tillverkare är påtagligt mycket bättre eller sämre än någon annan.

(Med det sagt så kan det behövas ett visst mått av datorkunskap och praktiskt handlag om man köper begagnad dator, för att exempelvis uppgradera operativsystem eller byta hårddisk. Vill man istället köpa nytt så skulle jag själv titta på exempelvis HP ProBook- eller EliteBook serierna, och välja en modell med minst 8 GB RAM och så stor SSD-hårddisk som jag hade råd med, minst 256 GB.)

Ah, tack för tipsen!
Uppgradera operativsystem eller byta hårddisk är väl sådana saker jag kan fråga sambon om. Han brukar ha koll på det praktiska. Har funderat på begagnat men samtidigt rädd att man får mindre levnadsåren för pengarna då, dvs att det inte blir så mycket mer priseffektivt i slutändan. Jag kanske har helt fel?

Har funderat på begagnat men samtidigt rädd att man får mindre levnadsåren för pengarna då, dvs att det inte blir så mycket mer priseffektivt i slutändan. Jag kanske har helt fel?
Mitt intryck är faktiskt tvärtom, att det ekonomiska andrahandsvärdet oftast sjunker mycket snabbare än bruksvärdet. Visst, den absoluta kvarvarande livslängden är förstås mindre men priset är ännu mindre. ;)

Sen är mitt intryck att datorer i allmänhet väldigt sällan behöver bytas av direkta ålderskrämpor. Orsakerna är som jag ser det oftare indirekta; datorn kan behöva en ominstallation av Windows eller en komplett ominstallation av Windows och applikationsprogrammen - men i övrigt är det egentligen mest fläktar och roterande diskar som åldras. Plus att grejorna tar stryk fysiskt, men det går ju att tappa ihjäl en helt ny dator lika väl som det går att behålla en fem år gammal dator oskadad.
Sedan kommer rå prestanda efter hand att bli en flaskhals, men efter längre tid än många tror.

Senast ändrad:
I helgen lyckades jag kvadda min dator som visserligen ändå stod på sina sista ben. Så nu har jag tagit det svidande beslutet att köpa ny laptop.

Men jag har noll koll på vad jag ska ha. Använder datorn för att surfa/plugga och för att redigera bilder i program som Ps och lightroom. Därav väldigt viktigt att datorn klarar av sådana program.

Vad ska jag titta efter i mitt letande? Vad har ni för datorer ni som redigerar bilder i ps?
Vill ju inte gärna slänga ut mer pengar än nödvändigt, så prisvärda rekommendationer välkomnas varmt. :o:)
Jag redigerar en del bilder, använder bl.a. photoshop CS 6 och min bärbara dator är från 2007 och fungerar utan några problem även med mycket stora bilder, typ 100 Mpixel. Stoppar man in lite mer RAM och en SSD så märks inte så stor skillnad mot en ny. Om skärmen är bra förstås, och min har en ganska bra sådan.

Jag jobbar (arbetar) mycket i PS. Sitter på en Macbook pro. Fick välja mellan denna och en HP och jag är supernöjd med att jag valde denna.
Min förra macbook köpte jag 2010 och den är numera pensionerad hemmadator här utan problem. Jag har haft 0 problem med den, inte ett virus eller störningsmoment på 7 år!

Nuvarande:
Processor: 2,7 GHz Intel Core i5
Grafik: Intel Iris Graphics 6100 1536 MB

Jag redigerar en del bilder, använder bl.a. photoshop CS 6 och min bärbara dator är från 2007 och fungerar utan några problem även med mycket stora bilder, typ 100 Mpixel. Stoppar man in lite mer RAM och en SSD så märks inte så stor skillnad mot en ny. Om skärmen är bra förstås, och min har en ganska bra sådan.

2007 :o
Och de på datorverkstaden här tyckte att min dator hade hållt länge som jag köpte 2014... :cautious:

2007 :o
Och de på datorverkstaden här tyckte att min dator hade hållt länge som jag köpte 2014... :cautious:
Den var i och för sig ganska fin när den kom ut, med högupplöst IPS-skärm och jag har mer minne och en SSD men det är en hel del som fortfarande använder Thinkpad T60 fast den är tio år gammal. Tangentbordet och pekplattan har jag också bytt en gång.

Jag hade kollat på HPs Pavilion-serie.
Köpte själv en HP Pavilion med i7 processor i höstas. Gör motsvaramot det du vill göra och är supernöjd. Kostade strax under 11 tusen med Office i två år samt lite tillbehör.
Fick tips om den av en kompis som är väl insatt, och rekomenderade denna just för att den var så prisvärd

Jag jobbar (arbetar) mycket i PS. Sitter på en Macbook pro. Fick välja mellan denna och en HP och jag är supernöjd med att jag valde denna.
Min förra macbook köpte jag 2010 och den är numera pensionerad hemmadator här utan problem. Jag har haft 0 problem med den, inte ett virus eller störningsmoment på 7 år!

Nuvarande:
Processor: 2,7 GHz Intel Core i5
Grafik: Intel Iris Graphics 6100 1536 MB
Vad har virus med vilket datortillverkare man har? Jag har inte heller haft virus på väldigt många år.

Utan att vara sjukt insatt i modeller så köpte jag en begagnad laptop i julas, betalade 2400, nypris över 6000. Nöjd, är främst till skolarbete. Så den dagen den ger upp så har den kostat mig väldigt lite.

Vad har virus med vilket datortillverkare man har? Jag har inte heller haft virus på väldigt många år.
Huvuddelen av all skadlig programvara riktar sig mot windowsdatorer - dels för att det finns flest av dem, dels för att de historiskt har haft en öppnare miljö och mer lättåtkomliga säkerhetshål. Har man god datorhygien och bra skyddsverktyg så går det förstås fint att hålla en windowsdator frisk och virusfri också.

Som @Snubbelfot säger.

Jag har behövt hålla på med antivirus och brandväggar etc för försöka att hålla en windows-dator smittfri. Och jag vill inte behöva hålla på med skyddsteknik.
Jag vill kunna glömma laddsladden, ta med datorn till jobbet, öppna upp den och ha den startad och klar på 3 sekunder (ingen överdrift) och dessutom kunna jobba minst en halv dag med bildredigering innan den varnar för lågt batteri.
En dator för mig skall bara fungera, och det snabbt. Jag sträcker mig som längst till att uppdatera mjukvaran. Mer underhåll än så tänker jag inte hålla på med. Intresset finns inte helt enkelt. :angel:

Tål inte datorer som hänger sig, går långsamt, har dåligt batteri, behöver starta brandvägg innan du kan börja jobba och kräver antivirusuppdatering var fjärde vecka. Har sluppit detta med båda mina macs, och den ena är ju ändå 8 år gammal nu. :D

Senast ändrad:
Elitebook är nog lite för avancerat för mig. :angel:

Är HP Notebook-serien något att ha eller är de som de låter bara en ”notebook”? :o

Hittat en med dedikerat grafikminne:

”Processor:
AMD Quad-Core A12-9720P APU
2,7Ghz / 3,6Ghz
2MB Cache

Hårddisk:
256GB SSD M.2

Minne:
8GB (4GBx2)
DDR4
2133Mhz

Grafik:
AMD Radeon 530 2GB” :confused::confused::confused:

Edit: Jag vill alltså inte lägga hur mycket pengar som helst för en dator. Men jag vill att den ska klara redigering i photoshop.

Är HP Notebook-serien något att ha eller är de som de låter bara en ”notebook”? :o
EliteBook är dyrare och litet mer avancerade, men även (och framför allt) litet tåligare.

Notebook innehåller såvitt jag vet modeller med jämförbara prestanda, men i litet enklare förpackning. (Och som sagt, Photoshop kräver i normalfallet inte särskilt mycket prestanda.) Med det sagt tror(!) jag att 2 GB grafikminne skulle kunna vara i snålaste laget.

EliteBook är dyrare och litet mer avancerade, men även (och framför allt) litet tåligare.

Notebook innehåller såvitt jag vet modeller med jämförbara prestanda, men i litet enklare förpackning. (Och som sagt, Photoshop kräver i normalfallet inte särskilt mycket prestanda.) Med det sagt tror(!) jag att 2 GB grafikminne skulle kunna vara i snålaste laget.
Fast begagnade är de inte dyra! Många elitebook är företagsdatorer i nyskick som säljs ut efter ett par år för några tusen fast de nya kostade 30-40 000 kr. Jag hjälpte min bror med att köpa en sådan, för samma pris som den billigaste budgetdatorn fick han HP:s värstingdator med dreamcolorskärm och annat.

Hittat en med dedikerat grafikminne:

”Processor:
AMD Quad-Core A12-9720P APU
2,7Ghz / 3,6Ghz
2MB Cache

Hårddisk:
256GB SSD M.2

Minne:
8GB (4GBx2)
DDR4
2133Mhz

Grafik:
AMD Radeon 530 2GB” :confused::confused::confused:

Edit: Jag vill alltså inte lägga hur mycket pengar som helst för en dator. Men jag vill att den ska klara redigering i photoshop.
Redigera i Photoshop klarar den med all säkerhet, min från 2007 har som sagt inga som helst problem med nyare Photoshop och mycket stora bildfiler. Det är först när du börjar redigera video som det ställer höga krav på processor- och grafikkort.

Redigera i Photoshop klarar den med all säkerhet, min från 2007 har som sagt inga som helst problem med nyare Photoshop och mycket stora bildfiler. Det är först när du börjar redigera video som det ställer höga krav på processor- och grafikkort.

Okej, tack!

Videoredigering tar det nog ett bra tag (har väl hunnit förbruka ytterligare en dator) innan det är dags för. Men det låter bra, kan få en riktigt bra deal på denna så blir onekligen sugen. Är ju inte så att jag utför några otroligt avancerade redigeringar (än), utan enstaka bilder i photoshop. Klarade min gamla dator det känns det som att denna även borde klara av det.

Sambon hävdar det i alla fall. :o

Fast begagnade är de inte dyra! Många elitebook är företagsdatorer i nyskick som säljs ut efter ett par år för några tusen fast de nya kostade 30-40 000 kr. Jag hjälpte min bror med att köpa en sådan, för samma pris som den billigaste budgetdatorn fick han HP:s värstingdator med dreamcolorskärm och annat.
Nej, som jag skrev ovan köpte jag en för 1200 spänn härom året. :up:

Liknande trådar

IT & mobiler Halloj kära ni, Ja, som rubriken lyder - det är dags att köpa ny laptop! Och jag har så dålig koll. Jag vill ha en dator med bra...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Anna
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny dator till sommaren. För tillfället har jag en 15.5" Hp som har fungerat utmärkt i snart 6 år men den...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp