Köpa klapphingst?

Minnie

Trådstartare
Är på jakt efter en ponny till mina barn o har hittat en fin WM på tre år. Nu har bara ena stenen kommit ner. Enligt säljaren ska han ha ett fantastiskt temprament o kunna gå med ihop med både hingstar o valacker.
Läste någonstans att klapphingstar ofta är väldigt hingstiga. Någon som varit med om detta?
Ska man köpa o hoppas att den andra stenen trillar ner också eller ska man kastrera så fort som möjligt?
Andra tips o synpunkter??
 
Sv: Köpa klapphingst?

Om han verkar trevlig och bra, så skulle jag personligen slå till direkt!
Och om det blir problem med att han är hingst är det bara att kastrera.

Sedan måste man ha respekt för hingstar, de har ett livligare temperament.
Men de är alla individer, alla är olika, så är det med alla hästar, precis som oss människor.
Jag har både träffat hingstar som knappt gått att röra utan att de blivit helt till sig och hetsade, medans andra har varit underbara, man har kunnat stå i hagen med dem och kelat och de har inte gjort en fluga förnär. Jag föredrar hingstar då de har ett mycket roligare temperament, men man ska alltid ha i åtanke att de är en helt annan häst än en valack, man ska ha respekt, men man ska hantera dem som andra hästar för att få en bra häst. Hingstar ses oftast som monster, just för att de är okastrerade. Men de är underbara, blev jätte nyfiken!
Vad är det för kille du har hittat? :D
 
Sv: Köpa klapphingst?

Att den andra kulan ramlar ner kan hända men enl min vet så är chansen mkt mindre efter att de fyllt 2 år.
Jag köpte min numera valack som 1-åring och han var då klapphingst. Valde att vänta och se om den andra ramlade ner men när han blev 2 hade den inte gjort det så jag valde att operera på ATG klinik och kastrera honom liggandes där. Kastrationen gick bra men den blev lite dyrare än en vanlig kastrering och det får man ha i beräkning samt att komplikationer kan tillstöta.

Ang hingstigheten kan de bli väldigt hingstiga, som 2-åring var min väldigt snäll som hingst men han reagerade och flirtade vilt med tjejerna hemma i stallet. Om han hade blivit värre får jag inte veta eftersom vi knippsade honom i den vevan.

Hoppas du fick lite svar på det du ville veta!
 
Sv: Köpa klapphingst?

*kl*
Kom på en sak!
Eftersom att kastreringen för en klapphingst är större, så borde du vänta och se om han är "för hingstig" innan man gör kastrering!
 
Sv: Köpa klapphingst?

Vad fick du betala för kastreringen? Jag har förstått att det beror på hur långt upp kulan ligger.
 
Sv: Köpa klapphingst?

*kl*
Kom på en sak!
Eftersom att kastreringen för en klapphingst är större, så borde du vänta och se om han är "för hingstig" innan man gör kastrering!

Jo det är ju ett större ingrepp. Samtidigt vet jag inte om jag har lust att vänta för länge då han är tänkt som en ren barnponny. Har aldrig haft någon hingst o de hingstar jag kommit i kontakt med har inte varit så jättetrevliga. MEN min pappa hade en hingst när jag var liten som jag ofta vart lämnad ensam med i stallet sittandes på hans rygg i boxen för att jag skulle nå att borsta honom på ryggen.:) Så jag vet att det finns helt underbara individer också.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Jag tror jag fick betala 7000 och då låg kulan i ljumsken och inte i buken för då blir det nog dyrare.

Att behålla en klapphingst ser iaf inte jag som ett alternativ och speciellt inte en häst som ska bli en barnponny. Så jag hade kastrerat så fort som möjligt.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Värt att ta med i beräkningen och vid en prisförhandling är att ingen försäkring täcker kastreringen eller komplikationer i samband med kastreringen. Om hästen dör under operationen är alltså pengarna till råttorna.

Ska hästen vara till barn hade jag kört direkt från säljaren till operationsbordet, eftersom det dessutom inte finns något avelsvärde och mening att behålla som hingst.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Jag tror jag fick betala 7000 och då låg kulan i ljumsken och inte i buken för då blir det nog dyrare.

Att behålla en klapphingst ser iaf inte jag som ett alternativ och speciellt inte en häst som ska bli en barnponny. Så jag hade kastrerat så fort som möjligt.

Jisses, vad dyrt !!!

Jag har klinik kastrerat 2 klapphingstar och det kostade mig den summan för båda....:angel:
Visserligen ingen ATG klinik men ändå, att det är såååå stor skillnad.....
 
Sv: Köpa klapphingst?

För det första så kan en hingst likväl som en klapphingst vara världens snällaste.
Eller inte.....

En klapphingst, har jag hört, kan vara mer hetsig då kulan som egentligen skulle trilla ner kan dels ligga och trycka på nerver men där lagras oxå hormoner som hästen liksom inte får bukt med så de kan bli tusen resor värre.....nåt i den stilen har jag hört.

Jag har haft 2 klapphingstar och de har varit ursnälla, väldigt lugna och sävliga men ropat efter stona och klättrat ändå.......

Men ska det vara en barnponny hade jag överhuvudtaget inte funderat utan åkt direkt till kastrering !

Och som någon sa.
Ta ställning till priset, kastreringen täcks inte på något sätt av försäkring och det kostar som sagt betydligt mer än en vanlig kastering.

Och eftersom man går in djupare så blir ofta snittet längre och det blir större risk för infektioner i såret.
Alltså större risk överhuvudtaget.
Finns dessutom ingen garanti att de hittar stenen utan att gå in i buken och DÅ kostar det massor, lika mycket som en riktigt bra färdig barnponny !

Räkna på det och se om det ändå inte blir både bättre och billigare att köpa en redan färdig barnponny.....
 
Sv: Köpa klapphingst?

Min klapphingst vände humör över natten när han var ca 2,5 år. Från att ena dagen vara stencool,lugn och snäll,och inte ens titta åt stona,till att vara naffsig,skrikig,och vanka längs hagens ena sida fram och tillbaka en hel dag och sukta efter stona. Valde att kastrera,kostade ca 6000:- på atg klinik.
 
Sv: Köpa klapphingst?

För det första så kan en hingst likväl som en klapphingst vara världens snällaste.
Eller inte.....

En klapphingst, har jag hört, kan vara mer hetsig då kulan som egentligen skulle trilla ner kan dels ligga och trycka på nerver men där lagras oxå hormoner som hästen liksom inte får bukt med så de kan bli tusen resor värre.....nåt i den stilen har jag hört.

Jag har haft 2 klapphingstar och de har varit ursnälla, väldigt lugna och sävliga men ropat efter stona och klättrat ändå.......

Men ska det vara en barnponny hade jag överhuvudtaget inte funderat utan åkt direkt till kastrering !

Och som någon sa.
Ta ställning till priset, kastreringen täcks inte på något sätt av försäkring och det kostar som sagt betydligt mer än en vanlig kastering.

Och eftersom man går in djupare så blir ofta snittet längre och det blir större risk för infektioner i såret.
Alltså större risk överhuvudtaget.
Finns dessutom ingen garanti att de hittar stenen utan att gå in i buken och DÅ kostar det massor, lika mycket som en riktigt bra färdig barnponny !

Räkna på det och se om det ändå inte blir både bättre och billigare att köpa en redan färdig barnponny.....

Jo det är väl tanken jag tänkt också. Nu kommer jag inte ge mer än 4000:- för hästen om det skulle bli affär. Ägaren vill ha 6000:- men det är jag inte beredd att betala.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Hej!
Köpte en 3-årig klapphingst i våras, han ärr verkligen underbart snäll. Ska in till ATG för op på måndag. Om kulan trillar ner vid sövningen, kostar kalaset ca 3-4 tusen kr, behöver de leta lite, knappt 7000kr.

Min distriktsveterinär berättade att klapphingstar som regel får högre testosteronhalter i blodet än "vanliga" hingstar och det är förklaringen till att de kan vara "hingstigare".
Det är ju enklare att förvara en valack än en hingst, enklare om man ska ha med på kurser, tävlingar och liknande vilket är skälet till att jag kastrerar min sötnos.

Det där med "hingstigheten" kan ju dyka upp när som helst, så jag håller med den som föreslagit transport direkt från säljaren till djursjukhuset för kastration!

Eftersom en klapphingstkastration kan bli ganska dyr, är det klokt att ha med i beräkningen vid prisförhandling (som också redan kommenterats).
Jag kan säga att jag fick riktigt rea-pris på min (10.000 för en som borde kostat 30-40 tusen) och tycker då att det är värt besväret. Skulle aldrig köpa en WM klapphingst för mer än 2000kr eftersom man kan få dem för ca 10000kr upp till 25000.

Lycka till!
 
Sv: Köpa klapphingst?

Ja det var inte så billigt men jag ringde runt innan till en massa kliniker och det var här jag fick bäst pris. På andra ställen sa dom från 13000 så att det bara blev 7000 är jag nöjd över. Min fick även stå 2 dygn på klinik och det kan ha påverkat priset.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Hej!
Köpte en 3-årig klapphingst i våras, han ärr verkligen underbart snäll. Ska in till ATG för op på måndag. Om kulan trillar ner vid sövningen, kostar kalaset ca 3-4 tusen kr, behöver de leta lite, knappt 7000kr.

Min distriktsveterinär berättade att klapphingstar som regel får högre testosteronhalter i blodet än "vanliga" hingstar och det är förklaringen till att de kan vara "hingstigare".
Det är ju enklare att förvara en valack än en hingst, enklare om man ska ha med på kurser, tävlingar och liknande vilket är skälet till att jag kastrerar min sötnos.

Det där med "hingstigheten" kan ju dyka upp när som helst, så jag håller med den som föreslagit transport direkt från säljaren till djursjukhuset för kastration!

Eftersom en klapphingstkastration kan bli ganska dyr, är det klokt att ha med i beräkningen vid prisförhandling (som också redan kommenterats).
Jag kan säga att jag fick riktigt rea-pris på min (10.000 för en som borde kostat 30-40 tusen) och tycker då att det är värt besväret. Skulle aldrig köpa en WM klapphingst för mer än 2000kr eftersom man kan få dem för ca 10000kr upp till 25000.

Lycka till!

Nu har jag ringt till ATG i Örebro o i Mantorp o på båda ställena kostade det från 7000:- upp till ca 16000:-. Vart ska du kastrera din?

Gud vad jag velar!!! Det vore ju så enkelt om man kunde kolla innan hur långt upp den ligger.

O 4000:- börjar kännas för mycket för ponnyn. Frågan är om ägaren är villig att pruta så mycket.

Ska ringa henne o fråga iaf om hästen är Agria Extra försäkrad för då täcker tydligen den kastrationen.
 
Sv: Köpa klapphingst?

4000 kan låta rimligt men det beror ju helt på vad kastrationspriset blir i slutänden.

Ang försäkringen....har du verkligen frågat ordentligt på Agria om det stämmer ???

MIn första klapphingst var försäkrad i Agria, kommer dock inte ihåg om det var extra men tror det, och det täckte inte klapphingst.......

Jag frågade flera gånger för säkerhets skull men nix....

Som jag sa, tycker du ska leta efter en annan ponny, ingen klapphingst :)

ATG kliniker är nog dyrare än andra, finns ingen icke ATG klinik i era trakter ?
Bara så du kan förhöra dig om priskillnaden.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Ja det var inte så billigt men jag ringde runt innan till en massa kliniker och det var här jag fick bäst pris. På andra ställen sa dom från 13000 så att det bara blev 7000 är jag nöjd över. Min fick även stå 2 dygn på klinik och det kan ha påverkat priset.

Det förstår jag !

Ja, 2 dygn är nog ett par tusen bara det så kanske det inte var så galet ändå.
 
Sv: Köpa klapphingst?

På båda mina har kulan inte trillat ner vid bedövning/sövning utan veterinären har fått gå ganska djupt.
På sista hästen höll han på länge och grymtade, jag trodde inte han skulle få tag i den men till slut gick det, tur som var !

Eftersom den andra kulan inte utvecklats så är den oftast betydligt mindre och kan därmed vara svår att få tag i och hitta.

Är nog mer regel än undantag att de får leta tror jag.

Se till att de visar båda kulorna efteråt så du vet att det är ordentligt gjort !
 
Sv: Köpa klapphingst?

Jag frågade på en ATG-klinik en gång på vad kastriringen av en klapphingst skulle kunna kosta som mest, alltså "värsting scenariot" (jag fick tjata duktigt för att få ett svar, dom ville inte uppge något maxbelopp)

Då sa dom ca 25 000 om det vill sig illa, men "normalt" ligger det runt 7000-10000 ca.


Har ägaren undersökt om kulan trillar ner vid sedering?
Ibland är det så, vi körde in en hingst en gång och på kliniken frågade dom efter första undersökningen om vi verkligen var säkra på att han inte redan var kastrerad...? Men när dom hade sederat kom båda ner.
 
Sv: Köpa klapphingst?

Kom överens med ägaren att hästen skall vara kastrerad vid köpet och kom överens om ett pris som en valack istället ;)

Mia
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: valegro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 223
Senast: MML
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 550
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp