köpa islandshäst

M

mammamu

Hej
Här kommer en liten mammamu som är inne för första gången. Jag älskar islandshästar och drömmer och planerar att köpa en egen islandshäst till mig och min dotter. Idag rider vi bara på ridskola.
Vore tacksam för information och råd när det gäller att köpa islandshäst.

Hej svejs

Sv: köpa islandshäst

Försök att läsa lite här i gamla trådar för på så vis kan man lära sig massor. Om du sen kommer på specifika frågor kan du väcka liv i en gammal tråd genom att ställa frågan där eller skapa en ny för den delen. När det gäller allmäna frågor så finns de andra forumen som kanske berör det. T ex hästvård eller utrustning.

Går ni på ridskola med islandshästar? Annars rekommenderar jag starkt att försöka hitta en bra sådan; att få prova fyr- och femgångare och olika hästar ger lite mera substans åt den egna "önskelistan".

köp en häst du kan lära dig av..det kostar lika mtcket att ha en islandshäst som en annan häst. kolla på google vad det kostar att ha häst.

//loddie :d

Om du rider på ridskola kolla om dom har några hästar till salu eller be dom eller någon annan kunnig att hjälpa dej när du leter efter en häst. Och som "Loddie" sa så köp en häst som du kan lära dej av!

Køpa Islandshæst

Det ær væl kanske inte så stor skillnad mellan att køpa Islandshæst
eller hæst av annan ras, men några saker ska du få att fundera på.

Eksem. C a 1/3 av de Islandsinporterade och rætt många av de svenskfødda drabbas av eksem. Såhær års så mærks det ju inte om
hæsten ær allergisk mot knott...
"Høhosta" Inte helt ovanligt med allergi mot hø och stalldamm. Lite
vanligare bland eksemhæstarna æn andra.
Spatt. Tyværr inte heller ovanligt.
Jag ær inte proffs på sjukdommar, men tidig inridning och før tuff ridning innan benbrosket mognat, samt raka hasvinklar lær øka risken.
Temperament. Om den ær snæll, beror det på att den ær fødd snæll
eller på att den har en skicklig ryttare? Många ær glada springare
som lætt tar makten øver barn, många andra ær snælla men vældigt
kænsliga i munnen, kænsliga i ryggen o s v
Garanti. Då du køper hæst så førsøk att få en ångerperiod inskriven
i kontraktet. Till ex två månader om det bara ær hæstens personlighet som inte matchar eran, och ett halvår på spatt och eksem.
Om det finns kurser och ridlærare inom ræckhåll så ær det inte så
viktigt att hæsten ær gammal och van bara den vuxen och grundutbildad. Men under 6 år bør den nog inte vara.
Lycka till med att hitta en fyrbent livskamrat!

En av de smartaste sakerna man kan göra om man rider på en Islandshästridskola som också är privatstall är ju att köpa en häst av dem och ha kvar den där, för då kan man få hjälp med det man inte kan och det finns alltid folk att fråga. Det var ialla fall så vi gjorde och det funkar super.

En härlig idée. Det var det bästa jag gjort, och nu har vi varsin, så kan det gå!:) Be om råd från någon i hästvärlden du litar på.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 727
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka