Köpa havre i storsäck?

S

Sock

Har tänkt att köpa hem havre (eller något annat foder) i stor säck, eller ev. lösvikt. vad och var köper ni, och vad kostar det?
Hos en del kan man ju få sina egna blandningar, ibland ingår frakt osv..
Vad kan ni rekommendera?

Sv: Köpa havre i storsäck?

Finns det ingen som köper större mängder än småsäckar??

Vi gör det men vi förhandlar fram pris efter behov vart år. Det man ska tänka på är att om man inte har utrustning för att hantera storsäckarna hemma finns risken att det kan bli dyrt ändå. Om de t ex står direkt på golvet är det inte helt ovanligt att de understa lagren inte är bra. Eller om man gnagare (möss o råttor) så äter de hål på säcken så fodret rinner ut. Eller om man hinner få in det under tak och det blir blött så blir det ju stora mängder som blir förstörda på en gång.

Beroende på typ av foder och möjlighet till transport hem av det så går det att pressa priset rejält på vissa, andra inte alls. Det mest extrema var när jag ville ha lusernpellets i storsäck, då fick jag betala extra.

Förvaringen är ju ett problem. Går den att lägga på pallar eller är det bättre att försöka hänga upp den?
Mössen hoppas jag att katterna tar hand om!!
Vilka är lättast att förhandla med :cool: , jag vill ju ha ett riktigt bra pris!

Jag hämtar hos en bonde i granngården och betalar då 2kr/kg iof hämtar jag inga jättemängder utan det handlar om ett par hundra kg per gång, kan hämta mer eller mindre om jag vill för samma pris.

Så brukar jag med göra. Men det vore smidigt att slippa åka och hämta...
fast så bra pris har jag inte fått på storsäcken. Tror det låg på ca 3 kr/kg och fri leverans.

Förvaringen är ju ett problem. Går den att lägga på pallar eller är det bättre att försöka hänga upp den?
Mössen hoppas jag att katterna tar hand om!!
Vilka är lättast att förhandla med :cool: , jag vill ju ha ett riktigt bra pris!

Det går att ha på pall, det har vi innan vi hänger upp dem. Nackdelen med pall är att de är svårt att tömma och komma åt det sista. Det är därför vi hänger upp de säckar som vi använder. De flesta storsäckar har avtappning i botten.

Lättas att förhandla med har varit enskilda bönder som säljer av egen skörd. Har haft nere priset på havre till 70 öre/kg sist vi köpte. Då var det dessutom Matilda havre så vi köpte så mycket som det gick och klarade oss två vintrar på det:bump:

Lättas att förhandla med har varit enskilda bönder som säljer av egen skörd. Har haft nere priset på havre till 70 öre/kg sist vi köpte. Då var det dessutom Matilda havre så vi köpte så mycket som det gick och klarade oss två vintrar på det:bump:

70 öre kilot!!!!:banana::banana:
Vilken önskedröm! Tänk om man kunde hittat det. Jag får nog ta en tur runt till bönderna häromkring och se vilka man kan köpa av.

KL

Et tips är att få tag på sådana där soptunnor på hjul som finns i dom allra flesta villakvarteren. Gröna eller svarta brukar dom vara.
Avfalls-stationerna har sådanan ibland att sälja

Där kommer det inga råttor in.
Och inte så svåra att förflytta när man lärt sig tekniken :D

AM

Såna har jag med! Dom är jätte bra, även att förvara täcken och annat i.
Det är lite jobbigt att få upp den sista havren.... man får ha lååånga armar och hänga ner i tunnan:grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka