köpa häst

Bamse

Trådstartare
kan någon snäll själ berätta för mig hur de här med ägarbyte går till?
Vissa raser har ägaren ett nytt ägarbytespapper hos sig, och när både köparen och säljaren har skrivit på pappret så skickar köparen in pappret (vars?) och får ett klistermärke som man klistrar in i passet (vars i passet?). Och andra raser så måste man beställa ägarbytespapper någonstanns i från? Har jag fattat rätt?
Med appalosor och varmblod, hur är de då? har ägaren pappret hos sig då?
Och är de någon som vet hur man övertar en försäkring?
Berätta görna allt man gör när man köper häst så jag förstår mig på de där :)

sorry för lite luddigt inlägg.

Sv: köpa häst

Jag köpte nyligen ett varmblod. Säljaren skrev på en ägarbyteslapp, sedan när hästen var levererad med pass och allt, skrev jag på ägarbyteslappen och skickade in den till STC. Efter någon vecka fick jag ett ägarbevis från STC och fick betala 550 kr (tror jag det var) för registreringen av ägarbytet. Lätt som en plätt! Pappret ligger med i passet, någon klisterlapp har jag inte. När vi köpte connemaran gjorde vi samma sak men då skickade vi in ägarbyteslappen till connemarasällskapet istället = man skickar lappen till den rasklubb/avelsförening hästen är registrerad i:)

Sv: köpa häst

Jag skriver bara på sånt till varmbloden. Till halvblodet hade vi ett vanligt köpekontrakt tror inte vi skickade in ngt till avelsföreningen!
Detta var dock innan passen kom :P

Men viktigast med att skicka in ägarbevisen borde vara till stc, stämmer itne de där så stämmer inga andra papper heller tyvärr.
Mvh Marica

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse