Köpa häst...

Iaraphel

Trådstartare
Fick hem en ettåring för ett tag sedan som åkte i en sån hästbuss som kör genom landet, vi betalade innan det in 5000 till ägaren och ska åka upp och betala resten nu snart.

vi har köpt hästen av en hästuppfödare som när vi snackade om kontrakt (men det var mest om när vi tog hem en häst från han till foder) och han sluddrar nåt om att hästen blir vår den dagen han ger över hästpasset till oss.
Men jag vet ju att det finns ett papper som ska vara med (hästägarbeviset) som ska skrivas på skickas in och så får man ett klistermärke som ska klistras in i hästpasset.
rättFel??

men ska man skriva köpekontrakt också??
vad kan hända om man inte skriver kontrakt?

nån villig som vill svara så varsågod!!

/Joiz

När jag köpte min pållis så hade han redan pass & jag köpte honom ifrån hans uppfödare.
Vi skrev i allafall i ett ägarbytebevis som skickades in till rasföreningen...och så skickade uppfödaren upp passet med ägarbytebeviset och sen när uppgifterna i passet var ändrade så fick jag det skickat till mig.

Sedan den 1 januari i år är inte hästpass längre någon ägarhandling för hästen utan ett identitetsdokument som ALLTID ska följa hästen.
Ägarbeviset är själva den juridiska ägarhandlingen.
Passet ska innehålla beskrivninga av hästen och veterinära uppgifter om vaccinationer, behandlingar m m. Dettta för att inte hästar som behandlats med vissa läkemedel ska kunna användas som livsmedel och för att kunna idenfiera vissa smittor som kan uppkomma.

Själv har jag ett par hästar ute på foder och dom måste ha sina pass med sig. Det betyder ju inte att fodervärden äger hästen. Så det kan ju vara något att vara uppmärksam på när man köper häst att det finns ett ägarabevis och inte bara ett pass. Finns bara ett pass kan det vara så att den som säljer inte är ägare till hästen.

Menar du från 1/1 2004 eller 2003??? Jag undrar bara för att det ibland är svårt att hålla sär på årtalen såhär direkt efter ett årsskifte! Hoppas du inte tar illa upp av min lilla fråga. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag undrar lite vad för typ av kontrakt man kan utforma i samband med reservation av en häst? Har läst att en del inte har...
Svar
3
· Visningar
1 264
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka