Sv: Köpa häst?
Jag skulle vara misstänksam, hästen ligger ju dessutom efter i sin utveckling. En 6åring snart 7 ska enligt utbildningsskalan iallafall tävla 130. (om det inte är ett fölsto (fick föl som 4åring) då ska utbildningen vara 120)
Vad kostar den???
trist vissa människor ska inte ha unghäst.
Mja, det håller jag inte med om.
En elithäst som förväntas gå elithoppning ska kunna gå 1.30 hoppning vid denna ålder.
Långt ifrån alla hästar kommer någonsin dit. Jag skulle därför inte bli misstänksam bara för att en häst "bara" gått 1.10/1.20 när den är 6-7 år gammal. Det är att hårddra det hela lite för långt tycker jag.
Hellre 100 stadiga rundor i 1.20 än 1 ostadig runda i 1.30. Lite så tänker jag...
Som sagt, folk hetsar för mycket och lutar sig mot utbildningsskalor som är framtagna på eget bevåg av vissa avelsförbund.
Många tränare och professionella ryttare anser att unghästar drivs för hårt framåt idag pga dessa utbildningsskalor. Det finns inga måsten, allt måste ske på individens villkor. Det är ju pga denna hets som hästar förstörs på löpande band.
Dessutom missgynnar dessa utbildningsskalor de uppfödare och säljare som vill ta hand om sina hästar och ge dem en bra start i livet innan de kommer ut till sina nya ägare. Då må hästen bli dyrare, "kunna" mindre men å andra sidan hålla för träning och tävling livet ut samt kunna uppföra sig under all hantering och ridning.
Jag betalar ju hellre 100.000 för en häst som kan stå ensam i hage och stall, lastas utan problem, hanteras av vem som helst och som kan grunderna i dressyr och hoppning samt kanske tävlat några enstaka gånger och det med bra och jämna resultat än en som gått höga klasser i någon disciplin, står på bakbenen vid lastning och den mesta hanteringen i övrigt samt är livsfarlig för sig själv och sin omgivning.
Förvånansvärt många har ändock sådana hästar i sin ägo och så står de gärna på stallbacken och pratar "ah men du vet han går ju 1.30/1.40, en riktig kanonhäst, verkligen!..." medan medhjälparen hänger 3 meter upp i luften i kedjegrimskaftet vilt svängande med spöet och rytande hotelser till hästen i fråga.
Det är då man överväger att lägga ner engagemanget i denna bransch. Men som tur är finns det så mycket annat att glädjas åt så man kanske håller ut ett litet tag till.
TS: Bra att du tar upp detta ämne!