Köpa häst?

B

Bim

Jag ska åka och provrida en hopphäst imorgon. Men kan någon som har erfarenhet av detta svara. Hästen ifråga är 6år han har bara ridits i unghästklasser och är inte så mycket tävlad. Han har gått 110, problemet är att han river mycket därför att han är alldeles för ambitiös.
Min fråga är kan man få bort detta genom te x dressyrträning eller bara genom mer träning och rutin. Jag vill gärna köpa hästen men är lita tveksam tack vare hans överdrivna entusiasm till arbete. Det är ju alltid bra att ha en häst som vill men kan man få den att vilja lagom?

Sv: Köpa häst?

River hästen för att den är överambitiös? I mina ögon river en överambitiös häst i princip aldrig. Är det säljaren som sagt så? Tycker det låter lite konstigt. Har du sett någon film på hästen?

Jag fattar inte heller... Någon i sammanhanget måste ha missförstått ordet ambitiös...

Ja säljaren sa att hästen är för ambitiös och tar i för mycket. Jag förstod inte riktigt heller för hon menade hon sa att han river för att han inte riktigt vet hur han ska använda sin stora galopp. Hon sa också att hon aldrig samlade ihop en unghäst eftersom den ska lära sig att komma rätt själv.
Jag frågade aldrig om film eftersom det inte är så lång väg att åka till köparen.

Senast ändrad av en moderator:

Den köparen hade inte jag litat mycket på. En ambitiös häst överhoppar sig massor för att inte riva.
Slarviga/okänsliga hästar är svåra att komma tilrätta med.

Låter jätteknepigt... Men åk och titta på den, avgör själv om den är slarvig eller om den helt enkelt bara är orutinerad.

Säljaren har naturligtvis inte berättat att hästen river men när jag började söka på nätet såg jag att han i stort sett rivit ett hinder eller mer varje tävling.
Min fundering är om det är hästen eller ryttaren, hon har nämligen två egna hästar som river lika mycket. Den här tävlar hon bara åt ägaren.
Jag ska åka och titta på hästen med öppna ögon så får vi se vad han gör.

Säljs den som hopphäst forstår jag att du tvekar, den är ju trots allt 6 år, men försök att få se den riden under en hoppträning och kanske ta med din egen tränare som stöd?
Kan bara relatera till min egen häst, som inte är ren hopphäst, han är 7, mkt sent inriden, och vi är orutinerade. Han blir väldigt spänd på tävling och det är något vi jobbar med. Det resultarar i att vi har gått från vägringar till att han river mindre, enkla hinder eftersom han fokuserar på något annat, exempelvis publiken, däremot större hinder hoppar han väldigt fint rent tekniskt.
Sedan är han grym på teknikaliteter och snabba banor med trixigheter, men det hjälper ju inte om han inte alltid fokuserar:grin:
Jag hade inte köpt en sådan häst (som min) om jag letade en hopphäst att kunna tävla på direkt, för mycket jobb helt enkelt, men det är det jag gillar just nu.
Kan ju vara så att den inte hunnit visa sitt potential ännu?

Jag var och tittade på hästen igår och ni som skrev oseriös säljare hade helt rätt.
Det hon kallade överambitiös var att han rusade mot hindret som han var livrädd för, så han tog sig förbi hindret varje gång genom att hoppa i 300 knutar ibland över oftast igenom.
Han skulle ha varit ute på regionala tävlingar men han hade aldrig sett titthinder, mycket konstigt.
Jag tittade ju som sagt på resultat innan vi åkte och ja visst hade han startat regionalt. Han hade skövlat en bana på 110.
Denna häst behövde verkligen träning både fysiskt och psykiskt, han var absolut inte redo att hoppa tävling inte ens låga klasser.

Jag skulle vara misstänksam, hästen ligger ju dessutom efter i sin utveckling. En 6åring snart 7 ska enligt utbildningsskalan iallafall tävla 130. (om det inte är ett fölsto (fick föl som 4åring) då ska utbildningen vara 120)
Vad kostar den???
trist vissa människor ska inte ha unghäst.

Hästen kostade runt 100 tusen. Ägaren skulle inte ha unghäst. Tyvärr så tror jag att ägaren blivit lurad av hjälpsamma vänner som red hästen åt henne och tog bra betalt.
Om jag förstod rätt skulle dessa människor även ha en del av pengar i försäljningen.

Nu vet jag inte vilken nivå du vill tävla på men för de pengarna kan du få en rutinerad 130 häst.

"Skövlat en bana på 110" :rofl:

Haha, det roligaste jag läst på länge.

Men spontant tycker jag stackars häst, tvingas runt på tävling när den är rädd för hinderna och hoppar i ren panik (låter det som på din beskrivning)

Och 100 000 för den? Folk är inte kloka.

Jag var och tittade på hästen igår och ni som skrev oseriös säljare hade helt rätt.
Det hon kallade överambitiös var att han rusade mot hindret som han var livrädd för, så han tog sig förbi hindret varje gång genom att hoppa i 300 knutar ibland över oftast igenom.
Han skulle ha varit ute på regionala tävlingar men han hade aldrig sett titthinder, mycket konstigt.
Jag tittade ju som sagt på resultat innan vi åkte och ja visst hade han startat regionalt. Han hade skövlat en bana på 110.
Denna häst behövde verkligen träning både fysiskt och psykiskt, han var absolut inte redo att hoppa tävling inte ens låga klasser.

Det är så hemskt när folk sabbar en häst på detta vis. Det är så lätt att tro att bara för att det går bra vid enstaka tillfällen i hoppningen med en unghäst så är den redo för tävlingsbanorna. Så pressar folk mer ur unghästen än vad den klarar av och hästen blir knäckt.

Jag har ridit en liknande häst som en av mina inackorderade red dressyr med. Hon hade hämtat hästen på en tävling där hästen startat 1.10 och ryttaren låg medvetslös inne på banan. Hästen var totalskärrad!
Hon bad mig att försöka gymnastikhoppa hästen vid ett tillfälle då hon själv inte vågade men gärna ville att han skulle bli mer avslappnad med cavalettis och sådant.
Sagt och gjort, jag hoppade upp och han var hur fin som helst i allt markarbete fram tills första anridningen mot det futtiga lilla kryss vi ställt upp. Då var det som att trycka på en panic-button, hästen ökade farten till nästan sken och snodde åt sig bettet och bara tokladdade över krysset. Det var fruktansvärt, hans puls gick i 180 och det var svårt att få tillbaka honom till vett och sans...
Jag försökte några gånger att få honom att samla ihop sig och att travhoppa små låga hinder och enkla serier, men det hjälpte inte särskilt mycket då det inte gick att få riktig kontakt med hästen under anridningarna. Han bara stängde av och man vill inte ta hårt i en sådan häst, det känns inte rätt. Vi tyckte väldigt synd om honom och det värsta av allt var ju att han på sitt tre-års test fick åttor på hoppning och teknik så han kunde ju! Men någon hann fördärva honom på vägen... :crazy:

Jag skulle vara misstänksam, hästen ligger ju dessutom efter i sin utveckling. En 6åring snart 7 ska enligt utbildningsskalan iallafall tävla 130. (om det inte är ett fölsto (fick föl som 4åring) då ska utbildningen vara 120)
Vad kostar den???
trist vissa människor ska inte ha unghäst.

Mja, det håller jag inte med om.
En elithäst som förväntas gå elithoppning ska kunna gå 1.30 hoppning vid denna ålder.
Långt ifrån alla hästar kommer någonsin dit. Jag skulle därför inte bli misstänksam bara för att en häst "bara" gått 1.10/1.20 när den är 6-7 år gammal. Det är att hårddra det hela lite för långt tycker jag.

Hellre 100 stadiga rundor i 1.20 än 1 ostadig runda i 1.30. Lite så tänker jag...
Som sagt, folk hetsar för mycket och lutar sig mot utbildningsskalor som är framtagna på eget bevåg av vissa avelsförbund.
Många tränare och professionella ryttare anser att unghästar drivs för hårt framåt idag pga dessa utbildningsskalor. Det finns inga måsten, allt måste ske på individens villkor. Det är ju pga denna hets som hästar förstörs på löpande band.
Dessutom missgynnar dessa utbildningsskalor de uppfödare och säljare som vill ta hand om sina hästar och ge dem en bra start i livet innan de kommer ut till sina nya ägare. Då må hästen bli dyrare, "kunna" mindre men å andra sidan hålla för träning och tävling livet ut samt kunna uppföra sig under all hantering och ridning.
Jag betalar ju hellre 100.000 för en häst som kan stå ensam i hage och stall, lastas utan problem, hanteras av vem som helst och som kan grunderna i dressyr och hoppning samt kanske tävlat några enstaka gånger och det med bra och jämna resultat än en som gått höga klasser i någon disciplin, står på bakbenen vid lastning och den mesta hanteringen i övrigt samt är livsfarlig för sig själv och sin omgivning.
Förvånansvärt många har ändock sådana hästar i sin ägo och så står de gärna på stallbacken och pratar "ah men du vet han går ju 1.30/1.40, en riktig kanonhäst, verkligen!..." medan medhjälparen hänger 3 meter upp i luften i kedjegrimskaftet vilt svängande med spöet och rytande hotelser till hästen i fråga.
Det är då man överväger att lägga ner engagemanget i denna bransch. Men som tur är finns det så mycket annat att glädjas åt så man kanske håller ut ett litet tag till. :)

TS: Bra att du tar upp detta ämne! :)

Väldigt OT och kanske en dum fråga ..

Vad tror du om möjligheten att "rädda" en sådan häst? Kan man prova löshoppa den istället, kanske ge den ett år med löshoppning av pyttehinder? Att leka fram ett förtroende?

(Har inget sådant problem med mina, mest en fundering).

Just denna häst tror jag att man ska ta bort helt från hoppning en längre period. Han behövde verkligen bygga upp sin kropp för att överhuvudtaget orka hoppa. Han skulle nog må bra av att börja om från början med någon som kan ge honom den tid och träning han behöver.

Senast ändrad av en moderator:

Väldigt OT och kanske en dum fråga ..

Vad tror du om möjligheten att "rädda" en sådan häst? Kan man prova löshoppa den istället, kanske ge den ett år med löshoppning av pyttehinder? Att leka fram ett förtroende?

(Har inget sådant problem med mina, mest en fundering).

Svårt att säga och allt beror ju på individen ifråga.

Men man skulle ju vilja, som sagt, börja om från början. Skritta, trava och galoppera över bommar till att börja med. När det fungerar lätt och avspänt gå vidare med små hinder med flera hjälpbommar och bara öva på att träna balansen hos hästen. Dvs att den ska hoppa avspänd och med god balans. Att den inte blir rädd när den kommer fel och kompenserar med att starta panikreaktionen och kasta sig över. När detta fungerar provar man med att ta bort en hjälpbom i taget och försöker få hästen att ta sig an hindret lugnt och avspänt.

Fastnar man någonstans här så känns det som att det kan bli mycket svårt att hjälpa hästen tillbaka till hoppningen. Tidsmässigt bör man vara medveten om att ovanstående kan ta ett år eller två. Då blir det lång väg att gå om man har sikte mot höga klasser...
Löshoppning tror jag inte ger så mycket för en redan uppsuttet hoppad häst för det här är ett problem som ryttaren har skapat för hästen. Det är alltså inte hästen i sig som är problemet.

Det ÄR svårt att hoppa in en häst på rätt sätt, speciellt om man har lite bråttom... :grin:

Har du video? Jag skulle jätte gääärna vilja se hur den där hästen hoppar.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 105
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 848
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka