Köpa häst, visitering.

Kookaburra

Trådstartare
Hej alla hästköparbukisar
!
Nu undrar jag hur ni bär er åt när ni ska köpa häst! Jag är nyfiken på hur ni tittar på själva hästen när ni står där första gången ansikte mot ansikte. Det jag främst söker svar i är hur ni gör med visitering etc. alltså hur ni tittar på den fysiologiska biten. Jag utgår ifrån att hästen har ett fint psyke som passar och att kemin stämmer i ridning.
Vad anser ni är viktigt att tänka på vid "unghästköp"? Jag förstår att ni gör en vet.besiktning men hur gör ni er EGEN bedömning innan ni väljer att ta dit en vet?

Funderar själv på att köpa en yngre häst 4-6år. Det ska bli en stabil och hållbar häst som mest kommer marktränas och terrängtränas men även hopptränas. Ska kunna gå tävling i framtiden.

Hoppas ni förstår syftet med tråden... Här är lite punkter som jag undrar över som jag antar att ni kan ta som stöd till era tips. Ni svarar på så många som ni orkar ;)
  • Hur visiterar ni hästen? (ben, hovar, tänder, bogblad, vinklar etc.)
  • Vad och hur tittar ni på dessa delar och vilka fel är det ni söker efter skulle kunna finnas?
  • Vilka delar av hästen lägger ni mest vikt på att undersöka själva?
  • Hur mycket ska benställningen påverka köpet, vilka grader av fel kan ni "tåla"? (kobent, hjulbent, snedhet, ev överbyggd etc.)
  • Vilka vanliga fel kan ni gå med på? (ex: vilka gallor, melanomknotor etc.)
  • Vilka "fel" kan ni hitta som ändå gör att ni kan tänka er att köpa - men till ett bättre pris?
  • Vilka fel gör ett definitivt "NO SALE". (Här pratar jag inte om skräckexempel utan mer fel som kanske inte syns så bra vid första anblicken men som man borde vara vaksam på om man hittar under visitering.)

Jag hoppas jag fick med de viktigaste punkterna. Men jag har aldrig själv köpt häst så jag kan ju ha missat något viktigt. Alla tips som går utöver dessa tas även dem gärna emot!

Hur tänker ni?!! :)

Sv: Köpa häst, visitering.

Jag kanske inte ska svara här eg, de två hästar vi köpt i familjen de senaste tio åren har inte varit hanterade alls och därmed vakrn provridna, hanterade eller vet-besiktade. :o

Första hästen är köpt på att han var någorlunda stor eftersom brorsan min är lång, han hade vettig kort rygg och var positiv samt mutbar med godis. Att kolla ben och hovar i djup lera är ingen större idé att ens försöka sig på...
Hästen gick utan anmärkningar igenom bes efter ett par veckors hantering. Han är aningens x-bent. Bak är han både kohasig och krokhasig. I övrigt inga exteriöra avvikelser som jag anser problem. Har hittills fungerat till det jag har honom till, har haft honom i sex år, han är elva idag.

Brorsan köpte sin häst i stort sett på utstrålningen. Och det har han allt den lilla gossen!Gick också igenom vet-bes efter några veckors hantering. Tyvärr ganska mkt x-bent franm, men betydligt mer korrekt bak än min. Har haft honom i tre år nu, hittills inga problem, är sju idag.

Mest vel, men magkänsla och utstrålning spelar in! Skulle jag köpa häst idag skulle jag kolla benen mer noggrant, men jag skulle inte avstå från en häst som känns så RÄTT för att den är lite skev i benen. Däremot pålagringar, trasiga hovar, svårfödd skulle jag akta mig för.

Hej
Min andra häst köpte jag som ett åring, tittade då efter benställningar och markbundenhet i traven. Hade sen en veterinär som jag kännt de senaste femton åren som besiktigade henne.Hon inte hade några som helst avvikelser i benställningar m.m, så jag köpte henne.

Nästa gång jag tittade på häst var det en två åring som var paralllell förskjuten fram, vilket jag noterade när jag tittade på henne första gången och sen diskuterade med veterinären när han besiktigade henne (samma vet som hästen innan)
Han ansåg dock att det inte finns belägg för att detta skall påverka hästens hållbarhet vid normal ridning, så jag köpte henne.

Som en parantes kan jag tillägga att hästen som jag köpte som ett åring togs bort när den var fem år pga återkommande hältor (red henne 25 ggr totalt med inridningen inräknat så det var inte ridningen som gjorde henne halt). Hästen jag köpte som två åring har jag kvar än!)
Så diskutera med din veterinär om vilka avvikelser han tror påverkar hästen hållbarhet efter vad du skall ha den till.
Jag själv aktar mig för veka kotor.
Lycka till och tänker efter (innan köptet ) vad du skall ha hästen till.
/B

Hej! Tack för svaren! Jag svarar er båda på samma gång.

Mest vel, men magkänsla och utstrålning spelar in! Skulle jag köpa häst idag skulle jag kolla benen mer noggrant, men jag skulle inte avstå från en häst som känns så RÄTT för att den är lite skev i benen. Däremot pålagringar, trasiga hovar, svårfödd skulle jag akta mig för.

*Pålagringar är väl inget man ser "från utsidan"? Det måste man väl till klinik för att hitta? Finns det något man kan se som skulle kunna antyda till pålagringar?
*Trasiga hovar/små prickor, är det något som gör hästen prutbar? För det går väl att jobba med hovvård och få dem frächa, bara att det tar tid?
*Svårfödd... Varför tycker du att just det är viktigt att akta sig för? Hur upptäcker man det förutom att hästen är mager? Hur stor grad av svårföddhet kan man acceptera? Var går gränsen?

Många frågor blev det...

Jag själv aktar mig för veka kotor.
Lycka till och tänker efter (innan köptet ) vad du skall ha hästen till.
/B

Jo, jag håller nu på att tänka efter före :angel: och hör me er hur ni resonerar.
När du pratar om "veka kotor" - hur uptäcker du det vid din visitering? Eller är det något du hör med ägaren om?

Det finns många fler frågetecken, så om fler har lust att berätta hur ni bär er åt så skriv gärna!!:)

Hur visiterar ni hästen? (ben, hovar, tänder, bogblad, vinklar etc.)Vad och hur tittar ni på dessa delar och vilka fel är det ni söker efter skulle kunna finnas?

Helhetsintryck. Hur står hästen? Hur ser den ut? Undersöker stresspunkter, känner på alla leder, palperar senor med upplyft ben. Tittar förstås. Jag vill att hästen ska känna fräsch i benen och att muskulaturen ska matcha informationen jag fått om hästen. Hittar jag något onormalt så frågar jag om det.

Vilka delar av hästen lägger ni mest vikt på att undersöka själva?

Kan ju av naturliga skäl inte lyssna på hjärta, lungor etc men allt som går att känna med händerna och se med ögonen tittar jag på.

Hur mycket ska benställningen påverka köpet, vilka grader av fel kan ni "tåla"? (kobent, hjulbent, snedhet, ev överbyggd etc.)

Det beror på användningsområde och pris. Felaktig benställning - sämre hållbarhet. Kan accepteras hos en äldre häst som bevisat sin hållbarhet genom att fortfarande vara skadefri. Allt är relativt. Vissa saker kan man vilja undersöka vidare eller skriva sig fri från i kontraktet. Olika stora hovar blir jag misstänksam mot.

(edit: någon skrev veka kotor, ja, även stående kotor kan jag backa från, det beror på hur det ser ut. )

Vilka vanliga fel kan ni gå med på? (ex: vilka gallor, melanomknotor etc.)

En galla ska alltid ha en förklaring. Kan ägaren säga - ja, det där blev kvar efter xxx sjukdom/skada för tre år sedan så är det OK (edit: beroende på förstås hur det känns och var den sitter). Verkar det finnas värme och andra indikationer på att hästen sparar benet så.. nja, det finns massor av hästar. Dubbelsidiga kotsenskidesgallor som går ned efter provridningen reagerar jag inte på, speciellt inte i betestider. Annars är det relativt, man får notera det man lägger märke till och diskutera det med besiktningsveterinären.

Vilka "fel" kan ni hitta som ändå gör att ni kan tänka er att köpa - men till ett bättre pris?

Beror på vad jag/köparen letar efter.

Vilka fel gör ett definitivt "NO SALE". (Här pratar jag inte om skräckexempel utan mer fel som kanske inte syns så bra vid första anblicken men som man borde vara vaksam på om man hittar under visitering.)

Beror på vad jag/köparen letar efter. Men temperamentet tycker jag är oerhört viktigt. Hästen ska vara bussig, ställa upp och ha en bra inställning. Det säger mycket om hur den mår också.

Övrigt

Pris/prestanda är en gammal känd princip som passar väldigt bra i hästbranschen också. Det finns mycket hästar. Man kan mycket väl köpa en häst med ett problem om man är kunnig och priset är rätt. Är man okunnig ska man inte ge sig in på det, de flesta är ju ute efter en okomplicerad kompis som man kan ha trevligt ihop med.

Ett vanligt fel är att man tror att man ska göra ett fynd och få en bra häst billigt, men det finns ingen som pysslar med välgörenhet! Om hästen säljs mycket billigare än hästar med motsvarande stam/prestationer så beror det på något. Ta reda på vad!!

Lycka till med ditt hästköp och glöm inte ta med dig någon kunnig person när du åker ut och tittar på häst.

Senast ändrad:

När du pratar om "veka kotor" - hur uptäcker du det vid din visitering?

Veka kotor är ett exteriörfel som innebär att kotan är för lång och/eller för mycket vinklad mot skenbenet, fjädrar för mycket. Det innebär en högre belastning på böjsenor och gaffelband. Stående kotor är motsatsen, kotan är för upprätt, för lite vinkad mot skenbenet, fjädrar för lite. Detta innebär en högre belastning på kotleden.

Tack för ditt utförliga svar! :bow: Precis vad jag önskade! Jag är verkligen hästköparnybörjare och vill suga i mig massa kunskap innan dagen kommer. Har lite fler frågor till dig om svaren eftersom jag förstår att du KAN hästar och fysik på ett sätt som inte jag gör. Skulle bli jätteglad om du har tid.

Undersöker stresspunkter, känner på alla leder, palperar senor med upplyft ben. Jag vill att hästen ska känna fräsch i benen och att muskulaturen ska matcha informationen jag fått om hästen. Hittar jag något onormalt så frågar jag om det.
Jag undrar hur senorna kan kännas med böjt ben, om dom inte är friska? Vad letar man efter? Värme? Svullnader? Förhårdningar?
Jag har hört uttrycket "svampiga" senor och det när man känner när de står på alla ben. Jag har aldrig känt en "svampig" sena vad jag vet. Är det gallorna man menar med det? Gallor är ju enkla att känna. Jag antar att senan ska kännas "torr" och "hård" när alla fyra är i marken. Men ge gärna lite info om det är något annat man kan känna med upplyft ben.

Vissa saker kan man vilja undersöka vidare eller skriva sig fri från i kontraktet. Olika stora hovar blir jag misstänksam mot.
Menar du att jag som köpare kan skriva mig fri från något i kontraktet eller menar du att säljaren gärna vill göra det? Om du menar det första, hur går det till då?

En galla ska alltid ha en förklaring. Kan ägaren säga - ja, det där blev kvar efter xxx sjukdom/skada för tre år sedan så är det OK. Dubbelsidiga kotsenskidesgallor som går ned efter provridningen reagerar jag inte på, speciellt inte i betestider. Annars är det relativt, man får notera det man lägger märke till och diskutera det med besiktningsveterinären.
Om gallor runt själva senan vid kotan inte går ner helt eller rent av går upp? Är det varningsklocka eller kan det vara värt att ta dit besiktningsvet?

Pris/prestanda är en gammal känd princip som passar väldigt bra i hästbranschen också. Det finns mycket hästar. Man kan mycket väl köpa en häst med ett problem om man är kunnig och priset är rätt. Är man okunnig ska man inte ge sig in på det, de flesta är ju ute efter en okomplicerad kompis som man kan ha trevligt ihop med.
Samtidigt är det så svårt att veta om priset är det rätta för en unghäst, speciellt om man aldrig har varit inne i hästköparsvängen. Vad jag har förstått så har hästpriserna ökat kopiöst den senaste tiden här i Sverige. Man vill ju inte bli lurad och betala överpris! Skulle gärna ta med någon man känner för att titta på häst - men man bor ju uppe i Norr, och det blir ju lite resandes för att titta på hästar, inte säkert att tränaren har tid. Hur gör man då?

Ett vanligt fel är att man tror att man ska göra ett fynd och få en bra häst billigt, men det finns ingen som pysslar med välgörenhet! Om hästen säljs mycket billigare än hästar med motsvarande stam/prestationer så beror det på något. Ta reda på vad!!
Jag vill jägga mig runt 40-50 000 men vill inte betala överpris! Är det då värt att titta på hästar runt 60 000? Vad brukar prutmånen ligga på och HUR prutar man? Dvs på vad kan man pruta och hur mycket?
Tack snälla för dina svar!:):bow: Helst skulle man ta ett halvår och följa en veterinär för att lära sig så mycket som möjligt, för man inser hur mycket man inte vet när man verkligen börjar sätta sig in i det!

Hej. Jag tycker såhär; man SKA ha med sig någon som kan bedöma hästen om man inte har kunskaper själv. En tjänst som man förstås kan behöva betala för om man inte har någon kompis som ställer upp gratis. Men det är billigt i jämförelse med att göra ett dåligt köp.

Det kan vara vettigt att gå en kurs i anatomi/visitering, inte bara för att kunna bedöma hästar inför ett köp utan för att kunna hålla koll på sin häst varje dag.

Veterinärbesiktning SKA också alltid göras före köpet. Och hur noggrann besiktning man vill göra beror på hur säker man vill vara. En dyr häst vill man kanske röntga igenom. Men för en 20.000-kronorshäst vill man kanske inte lägga ned 6000 på röntgenplåtar. Veterinärbesiktning handlar om att minska risken för dolda fel. Du får ett utlåtande om exteriör och status på leder etc men eftersom besiktningen kostar ett par tusen går man ju inte så långt om det inte är så att man är ordentligt intresserad. Undersökningen du själv gör är första steget, är hästen över huvud taget intressant?

Att köpa unghäst = betala mindre i inköpspris, ett lite osäkert kort då man inte vet hur hästen utvecklar sig, kostnader längre fram för tillridning/utbildning

Att köpa äldre häst = man vet mer vad man får, man betalar för den kunskap som någon redan har gett hästen dvs ett lite högre inköpspris

Köper man en unghäst och inte har kunskaper själv tycker jag man ska räkna med att ta hjälp med hästens utbildning från någon kunnig person. Så sätt av lite pengar i din hästköpsbudget för detta redan från start.

Har många ggr hört folk som glatt köpt hästar med pålagringar bara för att de är ohalta för stunden. Det hade jag inte gjort.

Dåliga hovar kan gå att få ordning på, men det är en massa jobb, har tyvärr en själv med taskiga hovar efter att ha vart bortskämd med superhovar innan. Vet dessutom en bekant till mig som fick avliva hästen för det GICK inte att sko, det fanns inget att spika eller limma i/på, vet plus klinikhovslagare dömde ut hästen. Varför köpa sig problem?

Nej, svårfödd är eg inget jätteproblem, men om hästen är lite tunn trots att den äter mängder så hade i alla fall jag börjat fundera på om något är fel? VARFÖR lägger den inte på sig? Finns naturligtvis de som aldrig går upp i vikt men mår prima ändå, men åter igen, varför köpa sig problem?
Allt baserat på egna åsikter...

:bow:Tackar igen för dina intressanta inlägg. Det skulle verkligen vara super att gå en kurs i anatomi/visitering. Ska se om det inte går att hitta något sådant här i krokarna. Hade inte ens tänkt på att något sånt skulle kunna finnas - men nu när du säger det så låter det ju självklart! Man lusläser ju sjukdomsböcker och artiklar så att man nästan inte hinner sova på nätterna :crazy:

Jag har ju lärt mig endel när jag har jobbat i tävlingsstall och när jag hjälpt andra med deras hästar - men då har det inte riktigt varit samma ansvar utan man har upptäkt något konstigt och sedan sökt upp ägaren och så tar dom lixom "över". Jag kanske hade lite otur när jag jobbade på stallet med ägaren som inte riktigt ville att jag skulle "lägga mig i" bara göra som jag blivit tillsagd. Jag har heller inte haft "turen" att rida så många knackiga hästar utan dom har mest varit friska och krya. Och nu när det gäller ens egen häst så blir man ju lite nervös och inte riktigt tror på sina kunskaper. Att det finns kunskapsluckor är jag fullt medveten om - men jag kan ofta se/känna om hästen e ok för dagen och om den rör sig som den brukar.

När man nu ska gå och titta på en helt ny okänd häst så blir det lite läskigt och sjävförtroendet är väl inte på topp. Innan har man ju fått bekräftat att hästen jag rider är frisk och sund och allt som avviker från normalt bör kollas upp. Nu ska jag avgöra det själv, om hästen är "bra". Naturligtvis med hjälp av en vet. Men det är ju inte gratis att vet.bes. heller så man kanske inte vill dra med honom till 10 hästar. (hypotetiskt talat).;)

Jo, du har helt klart rätt. Jag skulle gärna ta med mig någon, men jag känner inte så många med så goda hästkunskaper här i Sverige. Har ju hållt till mest i Utomlands och sen har jag haft ett uppehåll med hästarna, så kontakterna går att räkna på ena handen. Men när det närmar sig så får man ju försöka lösa det på något sätt. Kontakters kontakter eller nåt. Här kanske inte heller Buke är fel?

Jag har en hyffsat redig erfarenhet både i hantering och ridning, speciellt när det gäller unghästar så det känner jag inte som något problem, och tränaren är i samma stall så det finns alltid någon till hands. Men det är just detta med själva köpet som är klurigt. Har diskuterat en del med tränaren, men man vill ju inte tjata ihjäl henne heller, stackarn. Därför vänder jag mig till er här på Buke. Frågorna kanske verkar dumma och kunskapslösa, men det känns ändå bättre att våga fråga och bolla och på så vis kanske lära sig något nytt - än att stå där och köpa "fel" häst i tron om att man "kan allt".

Hmm, vilket långt inlägg det blev... Kom vi vidare i tråden eller har jag bara svamlat om mitt livs historia:rofl:. Jaja.

Tack iallafall att du tar dig tid och svarar och ger goda råd. :banana:

Har många ggr hört folk som glatt köpt hästar med pålagringar bara för att de är ohalta för stunden. Det hade jag inte gjort.

Dåliga hovar kan gå att få ordning på, men det är en massa jobb, har tyvärr en själv med taskiga hovar efter att ha vart bortskämd med superhovar innan. Vet dessutom en bekant till mig som fick avliva hästen för det GICK inte att sko, det fanns inget att spika eller limma i/på, vet plus klinikhovslagare dömde ut hästen. Varför köpa sig problem?

Nej, svårfödd är eg inget jätteproblem, men om hästen är lite tunn trots att den äter mängder så hade i alla fall jag börjat fundera på om något är fel? VARFÖR lägger den inte på sig? Finns naturligtvis de som aldrig går upp i vikt men mår prima ändå, men åter igen, varför köpa sig problem?
Allt baserat på egna åsikter...

Precis! Varför köpa på sig problem. Men då kommer vi till det att ALLA hästar har skvanker på något vis. Vilka skavanker kan man godta? Det är ju just det som är frågan.

Det är underbart att ha Buke där man kan bolla tankar!!! :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 434
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 835
Senast: Imna
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 329
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V