Jag betalar min på tre år. Men jag är beroende av livvärdespengarna för att kunna köpa en ny, och så länge det är så får det kosta 1/3 ny häst per år.
Apropå skillnaden.
Fröken, korsning. Står som korsning med halvblod/halvblodstyp. 12' per år för 35' i liv och maxad vetvård. (Jag plockade ner lite skydd och fick ner priset till 10')
Föregångaren. Welsh partbred. Dvs korsning. Fbl * Welsh. Cardento som morfar och mamman fbl. Så egentligen kan man säga Welsh * halvblod. Dvs en halvblodskorsning. Han hade blivit av halvblodstyp med, inte ponny. MEN han var försäkrad i rasgrupp korsningsponny. 30' i liv och brutalt maxad vetvård. Ungefär 3500 kr per år. Dvs 1/3 av vad den nuvarande kostar. Och det hade liksom blivit ungefär samma sak av de två, en korsning av halvblodstyp kring 160 cm i mkh. Den med fbl inslag var en vandrande olycka och högenergisk (=stor skaderisk), min nuvarande är en stabil, grövre sak som inte yr runt och har sig (=låg skaderisk).
Ändå kostar hon svinmycket att försäkra. Bara för att hon utseendemässigt (ingen vet vad hon är för ras) är av halvblodstyp. Hepp...