köpa häst som haft tarmvred?

L

liselott

Hejsan!

Är det vansinnigt att ens fundera på att köpa en äldre häst (18 år) som haft tarmvred och opererats? Som jag förstod säljaren så är det flera år sedan och den har tävlats efter detta och är i fin form. Mer vet jag inte just nu, men funderar på att åka och provrida och är han trevlig ringa en vet och fråga lite...

Men det skulle vara intressant att höra vad ni säger! Tacksam för svar!!

Sv: köpa häst som haft tarmvred?

Jag sålde en häst som haft tarmvred, jag hade flera spekulanter men ingen tyckte att just detta var något problem .
Mig veterligt så har allt gått bra med henne .
Men !! Hon fick en reservation för koliker, för hon fick många koliker efter op, men det berodde på att hon hade mycket blodmask . Så det ska du kanske kolla upp
Detta är 15 är sedan .

Hej från Hambo

är det flera år sedan och hästen sedan dess varit i god hälsa lär det inte spela någon större roll, kolla dock upp så att informationen stämmer, be att få se (om de har kvar) förrättningsunderlag och liknande rörande sjukdomshistoriken :)

Hör dig noga för så det inte finns några reservationer i försäkringen. Det kan finnas dolda reservationer också, tyvärr.

Har du en veterinär du litar på, begär ut journalerna och be din egen veterinär titta och göra en bedömning.

Jag hade inte vågat köpa, vad jag har hört så är risken stor att det händer igen (undantaget om den haft det som föl).

Hade kollat upp försäkringsbiten mer än en gång. Vad har hästen för veterinärvårdsförsäkring?

Och som många sagt, kolla upp reservationer, prata med försäkrande bolag så allt är helt klart vad som gäller.

En så pass gammal häst får Du antagligen inte teckna nya försäkringar på.

Personligen hade jag avstått från både engagemang och köp av en äldre häst, framför allt med en sjukdomsbakgrund.

Är hästen 18 kan man ändå inte ta för givet att den ska vara pigg och rask i evighet så jag kan tycka att ett tarmvred för flera år sedan är en ganska liten parameter i sammanhanget. En gammal häst är en gammal häst.
Att veta att man måste ta bort den om ett par år ( eller flera) är så jobbigt i sig att jag aldrig hade satsat på en äldre häst. Men alla är ju inte lika veka som mig när det gäller sånt, som tur är.

Lite kl.

Men spelar det nån större roll?

Skulle hästen mot förmodan få ett tarmvred, operarar man väl ändå inte ytterligare en gång?

Jag tycker gott du kan köpa hästen, om den är vad du söker för övrigt.

Det är ju beklagligt när folk struntar i trevliga hästar, och köper idioter med motiveringen " den är ju i alla fall frisk, (utom i huvudet)".

En helt vanlig kolik blir ju reservation för om de satt en för tarmvred. Kolikbehandling på natten, helg är inget man vill betala själv.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 907
Senast: morgaine
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
2 198
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 232
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka