Köpa häst som är NH inriden

K

Kambola

Hej på er!
Jag har en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
Jag är i "hästköpar" tankar och har i hela mitt liv utövat klassisk ridning sedan jag var liten. Nu har jag varit och tittat på en häst, som är 3 år och delvis inriden. Hon är utbildad enligt NH och har aldrig haft ett bett i munnen.
till frågan: Kommer det vara som att börja om från början med henne eller kommer hon att fatta vinken när jag vant henne vid bett. måste jag börja om med hela inridningen från början eller går det att "fortsätta" där hon är nu?
Jag är inte alls insatt i NH filosofin, jag är intresserad men jag vill rida min häst enligt "klassisk" ridning.

Tack på förhand är VÄLDIGT tacksam för svar
/Hanna

Sv: Köpa häst som är NH inriden

Inget hindrar dig från att rida "klassisk ridning" på en häst som är van vid NH-hanterande. Däremnot måste du välja väg. Antingen fortsätta att hantera hästen "enligt NH", eller på det etablerade sättet.
Vore jag du, skulle jag vända mig till nuvarande ägare och be om hjälp att komma in på rätt spår (NH) tillsammans med din häst. Fr a för hästens skull.

LIA

Sv: Köpa häst som är NH inriden

Gör du som själv tycker. en unghäst lär sig oerhört snabbt. Jag tror att hästen mår mkt bättre om du rider den som du är van. Att kasta upp en nybörjare på en treåring skulle ingen göra; så varför kasta upp en nybörjare på NH på en treåring?! Det kommer bara bli galet och kommunikationsproblem. Visst, om du vill lägga ned tid och pengar på kurser i NH-ridning så gör det, men du verkar ju vilja rida på "klassiskt" vis.
Vänj henne vid bett och rid som du själv vill. Det är du som ska ha henne och ni ska trivas med varandra. Använd sedan NH när du känner för det.
En unghäst behöver lugn och klara instruktioner om du då är osäker på NH så blir det nog inte så bra.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat