Köpa häst med svullet ben...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MistDeLuxe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 987
M

MistDeLuxe

Jo det är så att min mamma ska köpa en fjording. Vi var och tittade på honom idag och allt verkade perfekt. Det enda jag reagerade på var hans ena bakben. I somras hade det helt plötsligt svullnat upp i hagen och blivit ordentligt stort. Ägaren hittade inga sår eller märken och hästen var varken öm eller varm. Han reagerade inte ens när hon longerade eller red. Veterinär togs ut och han visste inte vad det var men misstänkte lymfangit så han gav pencillin. Svullnaden gick ner men fortfarande ett halvår senare så känner man att det är lite tjockt längs senan ner mot kotan. Detta försvinner alltså inte. Vad kan detta vara?? Vi känner ägaren väl och har mer eller mindre följt denna häst från att den var liten, därför övervägde vi att inte göra en veterinärbesiktning innan köpet men nu undrar jag om man ändå ska göra detta? Vad tycker ni? Och vad ingår i en vet.besiktning? Kollar han benet samtidigt eller räcker det kanske med att ta ut en veterinär för att endast kolla benet...? Skulle bli glad för lite råd.

Sv: Köpa häst med svullet ben...

Man bör alltid besiktiga en häst inför köp. Veterinären kommer att titta på det svullna benet oxå

Sv: Köpa häst med svullet ben...

Okej tack för svaren. Vet nån ungefär vad det kan kosta? Spelar ju självklart ingen roll men bara så man har lite koll...

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 048
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Emmsan88
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 064
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 807
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka