M
MistDeLuxe
Jo det är så att min mamma ska köpa en fjording. Vi var och tittade på honom idag och allt verkade perfekt. Det enda jag reagerade på var hans ena bakben. I somras hade det helt plötsligt svullnat upp i hagen och blivit ordentligt stort. Ägaren hittade inga sår eller märken och hästen var varken öm eller varm. Han reagerade inte ens när hon longerade eller red. Veterinär togs ut och han visste inte vad det var men misstänkte lymfangit så han gav pencillin. Svullnaden gick ner men fortfarande ett halvår senare så känner man att det är lite tjockt längs senan ner mot kotan. Detta försvinner alltså inte. Vad kan detta vara?? Vi känner ägaren väl och har mer eller mindre följt denna häst från att den var liten, därför övervägde vi att inte göra en veterinärbesiktning innan köpet men nu undrar jag om man ändå ska göra detta? Vad tycker ni? Och vad ingår i en vet.besiktning? Kollar han benet samtidigt eller räcker det kanske med att ta ut en veterinär för att endast kolla benet...? Skulle bli glad för lite råd.