Köpa häst med spatt!

percival

Trådstartare
Jag har länge varit ute efter rätt häst men inte funnit det jag sökt men så va jag och provred en valack e.Bernstein häromdagen och fastnade totalt för denna häst. Tyvärr så visar det sig att hästen i fråga är T-märkt pga spatt för över två år sedan. Han är 10 år gammal och har tränat ganska hårt i hoppning. Han är nu "frisk" och har inte haft några som helst problem av spatten. Han är kontuernerligt riden i både dressyr och skogen. Ägaren anser att han egentligen aldrig ens behövdes bli t-märkt pga okunnighet.
Hästen har spatt i mellersta glidleden v.b.
Jag vet att det är väldigt dumt att köpa en skadad häst men vad gör man när man fastnar så här för en häst? Ägaren tror inte att han kommer att få några framtida problem men som sagt en gång spatthäst alltid spatthäst.
Om köp skulle bli aktuellt så får jag "öppet köp".. dvs prova ett par månader för att se hur allt funkar.
Hur skulle ni tänka och resonera i denna fråga?
Tacksam för råd..
//från en som varken vet ut eller in.. :confused:

Sv: Köpa häst med spatt!

Du kan ju inte försäkra den så det är en svår övervägning. Livförsäkringen är utbetald redan iva t-märkningen. Undrar om du kan veterinärvårdsförsäkra hästen, om inte blir det kanske dyrt för dig och dessutom kanske de inte tar skador av spatten.

percival skrev:
Ägaren anser att han egentligen aldrig ens behövdes bli t-märkt pga okunnighet.

Det är en veterinär som avgör ifall en häst ska tmärkas eller inte. Och om en veterinär är mindre kunnig i det ämnet än en hästägare, ja då vet inte jag...

Man KAN köpa en häst med spatt, det behöver inte betyda dödsstöten MEN priset på den hästen skall vara därefter. Det kan lika gärna betyda att hästen blir halt imorgon, eller också inte.

Det är många ägare som anser.......

Kan ej rekommendera dig att köpa en häst med en ledsjukdom när det finns så många friska hästar att köpa. Men jag köpte själv en häst med en skada (krosskada i manken) för sex år sedan och har aldrig ångrat det köpet en enda minut. Du ska vara medveten om vad du gör och att det kan vara svårt att sälja hästen vidare om du själv vill gå vidare. Priset ska vara rejält nedsatt.
mvh
Lejonelle

När spatten väl har växt ihop, (som det även verkar ha gjort på denna häst) så har hästen inte ont längre. Den blir ju lite stelare i den leden som växt ihop.
Du kan ju veterinärvårdsförsäkra hästen med reservation för benen samt att man har en livförsäkring på 10.000:- kvar, vilket betyder att hästen inte borde kosta mer än max 10.000:-
Det är ju alltid en chansning att köpa en T-märkt häst men har man fastnat så har man, du kan ju alltid ta en besiktning innan du köper.

Leta vidare, tänk om det står en frisk häste därute och bara väntar på dig!

Köp inte problem!

Spatt är en kronisk torr inflammation i hasledes glidyta, att hästen nu är besvärsfri är inte ett likatecken med frisk. T-märkt bör ju ge en väldigt billig häst då livdelen redan är utbetald, det är inte heller alldeles säkert att du kan sjukförsäkra hästen med reservation på aktuellt bakben allt hänger lite på tidigare sjukdomshistoria.
Så om du funderar på detta köp, kolla också först om du har möjlighet att sjukvårdsförsäkra hästen. Får hästen spatt i andra bakbenet vilket inte är ovanligt då spatt ofta är dubbelsidig, kan det bli en dyr historia. Därför bör du kolla försäkring noga, därför att ofta läggs reservation på bägge bakbenen vid spatt.

Jag håller med, jag trodde det var i båda bak. Om det bara är i ena skulle jag nog avråda från köp, som sagt det kan bli dyrt och med lång konvalecens

percival skrev:
Jag har länge varit ute efter rätt häst men inte funnit det jag sökt men så va jag och provred en valack e.Bernstein häromdagen och fastnade totalt för denna häst. Tyvärr så visar det sig att hästen i fråga är T-märkt pga spatt för över två år sedan. Han är 10 år gammal och har tränat ganska hårt i hoppning. Han är nu "frisk" och har inte haft några som helst problem av spatten. Han är kontuernerligt riden i både dressyr och skogen. Ägaren anser att han egentligen aldrig ens behövdes bli t-märkt pga okunnighet.
Hästen har spatt i mellersta glidleden v.b.
Jag vet att det är väldigt dumt att köpa en skadad häst men vad gör man när man fastnar så här för en häst? Ägaren tror inte att han kommer att få några framtida problem men som sagt en gång spatthäst alltid spatthäst.
Om köp skulle bli aktuellt så får jag "öppet köp".. dvs prova ett par månader för att se hur allt funkar.
Hur skulle ni tänka och resonera i denna fråga?
Tacksam för råd..
//från en som varken vet ut eller in.. :confused:
Jag vet många hästar som tävlar och tränas hårt med spatt helt utan problem så vill du ha den KÖP DEN!! :cool:

vdb skrev:
Det är en veterinär som avgör ifall en häst ska tmärkas eller inte. Och om en veterinär är mindre kunnig i det ämnet än en hästägare, ja då vet inte jag...

Man KAN köpa en häst med spatt, det behöver inte betyda dödsstöten MEN priset på den hästen skall vara därefter. Det kan lika gärna betyda att hästen blir halt imorgon, eller också inte.

Det är många ägare som anser.......

Jag undrar vad hon egentligen menar. Ägaren måste ju först ansökt om utdömning o sedan T-märkning istället för slakt.
PL

Gbglass skrev:
Jag vet många hästar som tävlar och tränas hårt med spatt helt utan problem så vill du ha den KÖP DEN!! :cool:

Fast just denna häst skall man vara medveten om att den aldrig kommer kunna tävlas pga av T-märkningen.
Ifall du köper tänk igenom noga att du inte tror att det intresset kommer upp.

Vill du ha en trevlig kompis som du vet redan nu att du aldrig kommer att tävla med, och om hästen håller sig frisk kan du säkert ha mycket kul med den både hoppträna och dressyrträna, rida ut i skogen m.m?
Kan du lägga ner mycket tid och kanske mycket pengar om hästen visar sig ha spatt i det andra benet?
Ja, då tycker jag att du gott kan fundera på att köpa denna häst som du redan h ar fattat tycke för. Men känner du dig tveksam tycker jag att du ska leta vidare efter en annan häst, det finnsdock så många friska hästar till salu.
Jag har själv ett häst med spatt som är den underbaraste hästen som finns. Men jag tyckte själv att jag saknade ridningen när han blev tvungen att stå, så då köpte jag en häst till. Det är lite sånt du kanske får överväga, vad du skulle göra om du inte kan rida på tex ett halvår. Min häst är dock inte triangelmärkt, och han är ute och tävlar en del hoppning, fast endast då lätta klasser L:D-L:B
Fundera en hel del innan du bestämmer dig.
Lycka till

Jag skulle akta mig väldigt noga. Visst, du har fallit för hästen med stort H...men rent erfarenhetsmässigt kan jag tala om att det finns flera med stort H där ute.

En bekant köpte sig ett vbl för många år sedan med spatt. Hon köpte den ändå och började rida i lagom dos. (hästen var inte T-märkt men vet.hade velat döma ut den då). Inga hältor eller så visade sig så hon utökade ridningen tills hon en dag ville tävla. Hon tävlade upp till 120 hinder och började sen glida in på western. Under w-träningen syntes det tydligt att hästen "sprang ifrån sig" och tränarna liksom vi andra började misstänka att allt inte stod rätt till...och så en dag, efter att tjejen varit på hoppträning kunde hästen inte gå. Han röntgades och domen var ett faktum. Det fanns inte något brosk kvar alls och benet var anfrätt. Hästen avlivades omgående.

Visst, hon hade hästen i 8 år men som veterinären sa..."hästen gjorde visst sitt bästa för sin ägare och ingen kan säga om den hästen har haft ont hela tiden men det är mest troligt"

Jag rekommenderar ingen att skaffa sig en häst med ett problem. :cool:

hästen är försäkrad i både liv och vet men har reservationer för spatt v.b alltså ett av benen. 10 tusen dvs samma summa som ägaren vill ha för hästen..

jag är ju ingen tävlingsmänniska utan är mera ute efter en snäll häst med gott hjärta.. en häst som jag kan rida ute mkt med i skogen och träna lite dressyr då och då.. därför är personligheten på hästen så oerhört viktigt för mig men det är den ju visserligen för alla.. men som sagt jag har inga höga ambitioner och kommer inte att ändra på mitt intresse, dvs börja tävla.. det skulle väl isåfall vara på klubbnivå men det får man ju göra med t-märkta hästar..

men som sagt det kanske är dumt att köpa sig problem men även en frisk häst kan vara sjuk.. har provridit så många hästar och alla har de haft någon typ av problem. Jag har ingen tunn plånbok men däremot är min sparkassa inte så tjock så det är väl oxå därför jag har tittat på lite billigare hästar.. :crazy:

Jag har ingen tunn plånbok men däremot är min sparkassa inte så tjock så det är väl oxå därför jag har tittat på lite billigare hästar..

Det är alltid en risk att köpa häst vad gäller skador etc, vissa kan förebyggas med god omvårdnad såsom bra hovvård och ett bra foder samt en bra och varierande ridning.

Jag avråder dig inte från att köpa en häst med spatt, det är något du måste fundera på själv. Riskerna dock är inte alls så lindriga som man kanske kan tro, spatt är en kronisk åkomma och läker alltså inte ut men kan hamna i ett vilande stadium.

Hela livförsäkringen löses inte ut vid en T-märkning, man behåller en viss del för att täcka kostnader för avlivning och destruktion och därför finns en del i försäkringen kvar som livdel. Vid ett ägarbyte kan det hända att försäkringsbolaget passar på att ändra lite i villkoren, genom att även lägga en reservation på det andra bakbenet. Det har hänt förr, och kommer säkert att ske igen. :crazy:

Ingen annan än du själv kan säga vad som är rätt för dig och en frisk häst kan få benet avsparkat dagen efter köpet. Du köper en häst med ett känt problem, precis som alla andra hästar du tittat på kan den också ha okända problem. Du kan få många fina år med denna häst och inga problem med spatten. Du kan också få problem ganska snart efter köpet pga av att hästen har disposition för spatt eller pga av något annat problem som är dolt för dig vid köpet.

Inköpssumman är den lilla delen av dina hästkostnader, även när man köper häst för betydligt större belopp. En sjuk häst kostar betydligt mer i drift än en frisk. Så låt dig inte luras av att du får hästen billigt, det är inte där du går med vinst.

Många avrådde mig mitt hästköp och jag har haft 6½ fina år med min häst sedan dess även om det har varit ett elände att hitta en sadel som passar hennes trasiga manke. Vad du ska göra är att läsa på, ta reda på så mycket som möjligt om spatt i allmänhet och fallhistorier. Prata med veterinärer. Går du in i köpet så vet du mer om vad du kan vänta dig. Sedan väljer du och vad du än väljer så önskar jag dig stort lycka till.

Lejonelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 833
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 893
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 257
Senast: Görel
·
Hästvård Letar efter häst och har hittat en riktigt trevlig häst som uppfyller alla kriterier, men... den hostar. Har enligt ägaren hostat ca...
2
Svar
20
· Visningar
2 695
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar