Hejsan,,jag har varit i din situation och köpte min älskade vallack,vi fick den informationen om att det bara var en muskel streckning,och fick u.a på besiktningen,vilket var helt otroligt,men han gick igenom och vi trodde inte att nåt var fel,vilket var himmla tur,så att han kunde försäkras,,med tanke på vad som hände..
senare så började han bli värre och värre och det där med streckning började vi tveka på mer och mer.Han hade sina bra dagar och sina värre ,jag var tvungen att skritta av honom i ca 20 min för att han skulle må bra och inte bli jätte stel,och när jag hoppade av och fixade lite med sadeln (innan han skulle ledas in) så räckte den lilla minuten för att han skulle halta ett par steg,och sen gå in "normalt",vi åkte till atg kliniken och dom gjode nytt böj prov och röntgade has leden,bedövade,sprang igen osv,,och kom då till slut fram till att det var spatt!!!Han fick cortison spruta och så kom vi hem igen,sommaren gick och han blev inte bättre,det gick ju att rida,men bara skritt och lite trav,galopp vissa dagar men inte ofta,han upplevdes som väldigt stel,men det var ju pga spatten.Älskade dock att hoppa men landade jämfota för att han fick ont,ja herregud vad jag mår dåligt när jag tänker på detta,vad man gjorde innan man visste var som var fel.Jag hade ju aldrig hoppat honom om jag visste,men man lär av sina misstag,,,,
Iallafall så åkte vi tillbaka till atg efter sommaren och han fick en ny cortison spruta,sedan blev han lite bättre (vilket dom ofta blir direkt efter sprutan,som bara egentligen är att lura kroppen ett tag),men sen sämre igen närmare hösten..På vintern sedan så ramlade han i hagen och slog illa ett fram ben,och då så tog jag tag i det hela och tog bort honom.Hemskt att han fick leva så länge med detta kanske,men man blir lätt så självisk och tänker
"ett tag till",iallafall så slutade min "spatt-historia" inte på ett bra sätt,så nej jag avråder dig att köpa en häst medvetet ,som har spatt.
Mvh Camilla