Köpa häst med spatt...?

B

Bessie

Jag antar att det är väldigt dumt att köpa en häst med spatt eller!? Vad kan och vad kan inte hända? Problem?

Kusen ifråga är en hbl-valack efter Bernstein, f.95, ca 172 mkh.
Utbildad och tävlad LA:5.
Oförsäkrad, säljes av uppfödare. Pris 15 000 kr.
Får som sagt inte tränas för hårt. Men funkar som promendhäst och lättare träning då och då.

Har spatt i den mellersta delen av hasen (alltså den som har minst betydelse om man uttrycker det så). har inte haft några problem med detta.

Fast man ska ju inte köpa problem :crazy:

Spatt är en kronisk torr inflammation i hasleden med nedsmältningsprocesser i ledytorna och benpålagringar i ledkanterna, i de flesta fall på hasens inre främre del (sk. spattknöl). Hasen består av fyra leder och det är oftast de två nedersta lederna som drabbas.

Spatt är en progressiv ledinflammation orsakad av upprepade kompressioner (sammantryckningar) och rotationsrörelser. De nedre lederna som oftast drabbas, är sk glidleder och inte direkt involverade i böjrörelsen av bakbenet - till skillnad från den översta leden, som har störst betydelse för hasens totala rörelse. Det är tur eftersom sjukdomen alltid resulterar i en sammanväxning (fusion) av lederna (och därför ingen smärta förenad med rörelse).

Fusionen medför alltså att två benbitar växer samman och leden upphör att existera och kan inte medverka till hasens rörelse över huvud taget. Den hälta som uppstår vid spatt och som förvärrats ju längre spattförloppet fått fortskrida, minskar när de berörda lederna väl har vuxit ihop för att slutligen i stort sett upphöra helt.

Det är vanligast att båda hasarna drabbas, men ensidig spatt förekommer.

Det råder många skilda meningar hos veterinärer och annat kunnigt hästfolk, om varför vissa hästar drabbas. En vanlig mening är att spatt är en följd av överansträngning av bensystemet, ofta i kombination med exteriörfel och dålig uppfödning. Unghästar med dålig mineraltillförsel kan drabbas av spatt. Anlag för spatt kan nedärvas i form av exteriörfel.

En intressant teori är att spatt är hästens eget sätt att försvara sig mot något som gör mycket ont. Genom att leden växer samman förhindras rörelsen i hasen och smärtan (t.ex. muskelsmärtan) försvinner.

Källa: http://user.tninet.se/~xvj408j/spatt.htm

Svårt val.
Jag har en häst med spatt, den är båda bak i mellersta och nerdersta glidlederna. Vår häst tävlas dock ändå i distansritt men tränas på lite annorlunda sätt gentemot de andra, mkt ordentlig uppvärmning, gärna från marken, tömkörning och mkt dressyr. Absolut ingen hoppning. Så lite stillastående som möjligt.

Det är viktigt att en spatthäst hålls igång och vill man träna hårt så får man vara medveten om att det kan gå åt pipan. Det finns olika teorier om hur en häst med spatt bör vara skodd.

Det är även viktigt att kolla hästen med massörer och kiropraktor så att den inte belastar sig fel.

Har denne spatt i bb eller bara ett ben? Stor risk för överbelastning. Rent försäkringsmässigt så kan FBolaget härleda hältor till detta och att ha oförsäkrad är en stor risk....

Hur vet du att den inte har haft "problem". Spatt kan vara aktivt ett tag, lungt och sedan härja vilt. Svårt att säga....

Känn med ditt hjärta - och din plånbok. VIsst kan man aldrig gardera sig mot sjuka hästar, men plånboken måste ju vara med...

Jag skulle INTE köpa en oförsäkrad häst med spatt!!!
Hade jag inte haft Favina försäkrad (som har spatt) hade jag gått i konkurs fullständigt....utan försäkring hade hon kostat mig drygt 8000:- i behandlingskostnader, och än är det inte slut...:crazy:
Sen är det ju så att spatten kan komma i andra glidleder än den/de som är drabbade första gången....nja, jag hade iaf tänkt om - oavsett hur fin hästen är.

Hejsan,,jag har varit i din situation och köpte min älskade vallack,vi fick den informationen om att det bara var en muskel streckning,och fick u.a på besiktningen,vilket var helt otroligt,men han gick igenom och vi trodde inte att nåt var fel,vilket var himmla tur,så att han kunde försäkras,,med tanke på vad som hände..
senare så började han bli värre och värre och det där med streckning började vi tveka på mer och mer.Han hade sina bra dagar och sina värre ,jag var tvungen att skritta av honom i ca 20 min för att han skulle må bra och inte bli jätte stel,och när jag hoppade av och fixade lite med sadeln (innan han skulle ledas in) så räckte den lilla minuten för att han skulle halta ett par steg,och sen gå in "normalt",vi åkte till atg kliniken och dom gjode nytt böj prov och röntgade has leden,bedövade,sprang igen osv,,och kom då till slut fram till att det var spatt!!!Han fick cortison spruta och så kom vi hem igen,sommaren gick och han blev inte bättre,det gick ju att rida,men bara skritt och lite trav,galopp vissa dagar men inte ofta,han upplevdes som väldigt stel,men det var ju pga spatten.Älskade dock att hoppa men landade jämfota för att han fick ont,ja herregud vad jag mår dåligt när jag tänker på detta,vad man gjorde innan man visste var som var fel.Jag hade ju aldrig hoppat honom om jag visste,men man lär av sina misstag,,,, :cry:
Iallafall så åkte vi tillbaka till atg efter sommaren och han fick en ny cortison spruta,sedan blev han lite bättre (vilket dom ofta blir direkt efter sprutan,som bara egentligen är att lura kroppen ett tag),men sen sämre igen närmare hösten..På vintern sedan så ramlade han i hagen och slog illa ett fram ben,och då så tog jag tag i det hela och tog bort honom.Hemskt att han fick leva så länge med detta kanske,men man blir lätt så självisk och tänker
"ett tag till",iallafall så slutade min "spatt-historia" inte på ett bra sätt,så nej jag avråder dig att köpa en häst medvetet ,som har spatt. :(

Mvh Camilla

ingen som reagerat (ej läst nedan)

hur kan den vara tävlad om den inte är försäkrad??
man får ej tävla på oförsäkrad häst!

Jag är inte så insatt just i spatt.
Men jag köpte en sjuk häst, bronkit. Vägde för och nackdelar och köpte till slut hästen. Vi har haft tur(*peppar, peppar*) och har aldrig märkt av bronkiten så vi gjorde ett kap.
Men hade han varit oförsäkrad så hade jag inte köpt honom. (han var livvärdes försäkrad för 40000kr och jag betalade mkt mindre, så skulle han dömmas ut första vintern skulle jag totallt inte gått back :crazy:)

Jag skulle tyvärr säga att det är väldigt dumt.
Är den häst du känner och älskar sen flera år? Som du inte kan tänka dig att leva utan? Isåfall kanske du tycker det är värt att punga ut flera tusen kronor varje månad för att skritta små rundor i skogen. Om du står billigt och hästen kostar dig totalt 2000 i månaden blir det 24.000 på ett år och på 2 år har du nästan 50 000 och kan köpa dig en frisk häst utbildad LA. Står du i ett dyrare stall och det kostar 4000 har du dem pengarna redan efter 1 år... så köp inte hästen bara för att den är billig.
I och med att hästen är oförsäkrad får du själv stå för all veterinärbehandling av spatten och det är DYRT!!

Är det så att du överväger att köpa den för att du inte är intresserad av träning och tävling på högre nivå utan mest promenadridning så kan du för 15000 få ett helt friskt trevligt varmblod.

Tänk igenom detta mycket, mycket noga... :crazy:

Man misstänker att det finns en ärftlig disposition för spatt och av den anledning bör man inte använda spatthästar i aveln. För övrigt en mkt infekterad diskussion inom islandsaveln, eftersom det där finns "seriösa" personer som avlar på såväl spatt som eksem. :p

Liknande trådar

Hästvård Jag har länge varit ute efter rätt häst men inte funnit det jag sökt men så va jag och provred en valack e.Bernstein häromdagen och...
Svar
15
· Visningar
4 690
Senast: Lejonelle
·
B
Hästvård Jag antar att det är väldigt dumt att köpa en häst med spatt eller!? Vad kan och vad kan inte hända? Problem? Kusen ifråga är en...
Svar
16
· Visningar
19 657
Senast: Snyggve
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar