Köpa häst med patella upphakning

Z

Zeena

Har hittat en trevlig D-ponny åt en väns dotter.
Hästen hartävlat MSV hoppning.
13 år och mkt fin, trevlig att rida. Bra pris och nuvarande ägare är personer jag litar på. Nuvarande ägare informerade om att de fått uppgifter att hästen haft patella upphakning. Det har inte skett någon gång under det senaste året (nuvarande ägare har haft hästen ca 1 år) och hästen rids regelbundet.
Han skall nu säljas pga att dottern inte klarar av honom, han är ingen nybörjar häst och har skrämt lilla tösen.

Vågar man köpa en häst som haft patella uphakning?
Tyvärr vet jag inet hur ofta eller när senast, bara att det inte inträffat på ett år.

Sv: Köpa häst med patella upphakning

JAg skulle inte köpt en såpass gammal häst med upphakningar...många kan ju ha det id unga år, i tillväxtperioder, men 13 år och hade förmodligen det för ett år sen..Näää..
Visserligen är det ett ganska enkelt ingrepp att operera...men med en såpass gammal häst kan man räkna med att få upphakningar vid pälsbyten, om hästen ställs ner pga av skador och efter ev beten......en fullt tränad häst brukar inte ha problemen.....

Har själv ingen erfarenhet av patellaupphakningar men som martha skriver så visar dom sig väl sällan om hästen är i form och rör sig varje dag?

Så det beror väl på hur mycket din tös kommer rida och om hästen har möjlighet att åtminstone få promenera övriga dagar?
Fast såklart, efter vila eller bete eller så kanske man får bekymmer ändå?

Hursom borde det ju visa sig i priset på hästen, borde bli billigare. Det man istället får vara beredd på är väl veterinärräkningar antar jag...?

Alltid bättre att köpa helt friska hästar men hittar man en kanonponny till vettigt pris är det väl kanske värt att tänka över iaf.

Jag har kollat upp lite mer info. Hästen är lite riden senaste året, har faktiskt bara ridits sporadiskt och hade vila under årets sommarbete. Trots att den inte är så mkt riden så har den under ett år inte visat någon patella upphakning under nuvarande ägares ägo (1 år). Hon vet faktiskt inte när den senast fick det.
Tänker lite på om hästen nu är lite riden under ett år och inte haft några problem så kanske detta var något den hade som ung och som har växt bort? Kanske kan man se det på röntgen?
Det är mkt bra pris på hästen 20 000 inkl utrustning.
Jag litar på den som säljer, har själv köpt häst av henne.

Jag har en shettis med patellaupphakning i ett bakben. När han är musklad och rör sig ordentligt har han inga problem alls av detta. Inte heller om han får gå ute mycket eller allra helst gå på lösdrift. Enda gången man kan se det är när han inte går så mycket och man tar ut honom ur boxen på morgonen, eller tar in honom på en liten snäv volt när han är ganska oriden.
Det låter inte som om den ponny ni tittat på har speciellt stora problem, låter som mindre än min i alla fall och jag upplever det inte som att han lider eller att det stör vår användning av honom, nu är vår ingen tävlingsponny iofs. Det kan ju helt enkelt vara så att han haft det som ung och att nuvarande säljare dels vill vara schysst och tala om alla skavanker och dels vill hålla sin egen rygg fri genom att tala om för er så att han inte skulle haka och ni vill lämna tillbaka.

Skulle tagit kontakt med veterinär och kollat upp om jag var du, hästen låter ju perfekt i övrigt så det är ju värt att kolla upp.

Dom nuvarande ägarna låter ju jättebra så det kanske går att göra upp om provköp i några månader eller någon sån trygghet?

Jag kör, tränar och tävlar en shettis med patella i båda bakbenen men han funkar ju utmärkt ändå! Som Bubbla skriver om sin så kan man märka av det ibland då han inte gått så mycket och då på snäva volter. Men hakar det backar vi bara några steg och problemet är löst. Vad jag minns så var det ganska länge sen han visade någonting nu då vi tränar hårdare och hårdare och ska starta MSV i år.

Det jag lägger märke till på honom är att han kan vara ganska stel i bakdelen ibland som jag misstänker kan ha med det att göra men vet inget säkert. När han står still länge i lång transport till exempel blir han stel men då är det bara att se till att ta ut han på promenad med jämna mellanrum. Han är nu 15 år. Skulle absolut inte vilja byta bort honom!!!

Har hästen du pratar om inte visat något på ett år (och möjligtvis mycket längre...) då den knappt rört på sig skulle jag säga no problems! Men för att vara på säkra sidan kan man ju kolla upp det med veterinär och tidigare ägare. Det viktigaste för hästen är att det får röra på sig mycket, gå i hage med kompisar så länge som möjligt, stå i box när den är inne och tränas regelbundet. Hästen låter ju bra annars så detta borde inte vara nåt större problem!

Jag har en 16-åring med patellaupphakning. Enda gången hon besvärats av det är när hon varit skadad i övrigt och stått i sjukhage.

Hon har tidigare gått på ridskola, har tävlat lätta klasser hoppning (och det är inte upphakningarna som satt stopp för att avancera till Msv, utan det får skyllas på piloten), för tillfället går hon som "fritidshäst" dvs. tränar hoppning och dressyr samt mullar i skogen.

Tyvärr har hon andra problem som gör att hon mår bäst av att hållas igång kontinuerligt så jag undviker att ställa av henne längre än en vecka - 10 dagar åt gången, men jag tror att så länge hon behåller musklerna skulle hon inte få några bekymmer av sina knän.

Så, det jag ville komma fram till är att om hästen funkar i övrigt skulle inte jag tveka att köpa den pga patellaupphakningarna, däremot kan det ju vara något som kan ge viss prutmån.

Kolla så du inte har en reservation i försäkringen för detta.
Som någon tidigare nämnde opereras inte patella hästarna längre.
En patella häst får inte ställas av, ska skos med kilar bak samt att b-vitamin och selen ska underlätta.

jodå. dom opereras, men inte i första hand.
man får rådet at först motionera och bygga muskler och kolla om det hjälper innan ev operation

Har inte hästen nåt större besvär när den är hyffsat vältränad tycker jag det verkar som en onödig risk att operera...

jag har en minishettis som brukar ha upphakningar så där och han har inte haft det på länge nu. Om han står inne en dag då måste jag ut och röra på honom för att då kan han vara lite stel och haka upp sig men jag har honom på lösdrift och då är det inga som helsta problem.

Det är ingen som helst fara med att köpa en pålle som har patella upphakning.En häst med det måste röra på sig regelbundet.Så länge hästen motioneras regelbundet så kommer inte upphakningen vara något större problem.har själv en pålle med patellaupphakning är inga problem alls.Upphakningen uppkommer inte när man rider bara när hästen stått.

Jag ser inget farligt med patellaupphakning, har haft två som har haft det och så länge dom rör på sig och hålls igång så märker man inte av det så mycket. Det är ju alltid värst på mornarna då dom stått stilla länge. Har hästen inte haft några upphakningar på ett år har den nog inte så mycket heller, utan det märks nog bara om hästen inte får röra på sig ordentligt på ett längre tag.

Hejsan!
Jag kommer få hem en 3åring i
dagarna som visar sig ha petella upphakning
då jag inte vet så mkt om detta vill jag rådfråga någon som
vet kommer det kunna gå att rida/rida in denna häst.
kommer det växa bort med tiden?.
Om man skulle göra ett ingrepp vad skulle detta isåfall gå på?.
Hoppas någon kan hjälpa mig att svara på detta:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: Ajda
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 773
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 710
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V