Köpa häst med känsliga vita ben dilemma

Z

Zeena

Har hittat en unghäst som stämmer in väl på mina önskningar med ett undantag. Det är en skimmel med vita ben och uppenbarligen väldigt känslig för mugg. Han hade fått mugg båda bak på utsidan av kotan av daggen i gräset på sensommaren, och det är fortfarande inte borta trots att hästen går i hagar som är ok, leriga till viss del men inte upp till kotan. De hagar som jag har är väl ok, men leriga blir de höstar som denna när det bara regnar och regnar.
Vågar jag köpa denna häst, eller väntar mig bara problem med mugg, rasp och lymfangit... :confused: :(

Sv: Köpa häst med känsliga vita ben dilemma

Om hästen har allt du vill ha (+ lite mugg på köpet,haha) så tycker jag inte att du ska tveka..min häst hade mugg och hade haft det till och från ett tag innan jag köpte honom så som jag fattade det ,men nu har han inga som helst problem.
Låter konstigt att han fått mugg av daggen?
Behandlar man muggen brukar det ju bli bra..även om det kan ta lite tid att bli va med den först...Bra foderstat och lite pyssel så blir det bra ska du se!
Är det din drömhäst så löser sig resten !
Lycka till!

Mugg har väl inte bara att göra med fukten utan är också beroende av jorden i marken. Eller?

Så det kanske inte är säkert att hästen får mugg hemma hos dig.

malu

Det tror jag beror mkt på vad det är för sorts jord där man har hästen.

Jag hade mitt sto uppstallad på ett ställe där det fast mkt sumpmarker och myrar runt om kring, där hade hon mugg nästintill hela tiden, när vi har stått på andra ställe där det inte vart så mkt vatten i marken runt om kring har hon inte alls haft mugg.

Mitt sto är för övrigt skimmel och verkar inte vara mer känslig än andra hästar :)

Tvätta benen med såp-vatten och använd exempelvis naglarna att dra bort muggen, blöt benen ordentligt och gör det så gott som varje dag tills muggen är borta

Har nämt detta i en tidigare tråd...Nya rön har påvisat sambandet mellan mugg/rasp - vissa örter - stark sol. Prova med solskyddsfaktor.

Sen skulle inte jag rekommendera att dra bort skorpor med naglarna som gömmer extremt med bakterier...kan bidra till karledsinflammationer. :cool:

jag skulle köpa hästen ändå men kanske pruta lite på priset -:)))...

Om du har möjlighet kan du låta gräva bort översta skiktet av den leriga delen av hagen, oftast vid grinden, och fylla på med grovt grus med finare över. Det hjälpte en mugghäst som jag hade. Och så är det ju skönt både för dig och hästarna att slippa leran i alla fall.

Är det inte så också att man helst ska låta benen torka och borsta av lera och smuts istället för att spola dem. Och att man inte ska använda varmt vatten för det öppnar porerna i huden och kan göra så att muggen blir värre?

Min pålla har tre vita ben och rasthagarna hon går i är extremt leriga, gräshagen är också väldigt fuktig och sumpig när det har regnat mycket nu på hösten men hon har aldrig haft mugg. Så jag tror inte att det bara kan bero på fukten i alla fall.

malu

Mugg kan även bero på foder. När min häst fick mugg på betet förra sommaren (torrt) så bytta vi hage samt smörjde med solskyddsmedel och det försvann direkt.

Så det kan bero på mycket annat än lera!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Hästvård Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid...
Svar
8
· Visningar
2 855
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka