Köpa häst med hovbroskförbening?

C

cicerona

Jag har letat häst i nästan ett år men inte hittat nån jag velat ha. Nu har jag gjort de men den har nåt som heter måttlig hovbroskförbening. Den är skodd som vanligt och rids som vanligt och inte varit halt. Fin på veterinärbesiktning och de har ett tag efter första gången röngat igen och det är ingen skillnad.

jag tycker inte dressyr är någe kul utan jag vill rida långa uteritter i skogen och nu sa en kompis att sånt kan man inte göra om dem har hovbroskförbening. Är det sant?

Är de bara dumt att köpa den hästen eller kan den fungera precis som vanligt, och busa i skogen?

Så länge inte hästen har ont av det (hovbensförbroskningen) så kan du rida som vanligt.
Om det går så skulle jag försökt kolla upp lite hur förbroskningen verkar utveckla sig. Om hästen inte är unghäst längre och "statusen" på hovbensförbroskningen har varit densamma under lång tid känns det ju tryggare än om det är något som har utvecklats negativt under de sista åren.

Jag är dock ingen expert, har en kompis med en häst som har detta och har därför läst lite när jag kommit över information. :smirk:

Tycker det är dumt att köpa problem - de kommer förr eller senare ändå.
Jag skulle inte köpa!!

Skulle inte heller köpa, problemen kommer förr eller senare. Chansen finns ju också att du kanske skulle vilja göra något mer med din häst i framtiden och då går det inte.

Varför skulle det inte gå att träna och tävla (antar att det är det du menar med "att göra mer")en häst med hovbroskförbening :confused:. Så länge den inte har ont av det har det väl ingen betydelse....
Eller vet du något jag har missat?

skulle själv ALDRIG köpa en häst som man inte visste va problemfri och frisk.

Nu har jag ingen erfarenhet alls av hovbroskförbening, men jag tycker faktiskt inte man ska vara så 'storebrorig'. Det finns människor som inte har ambitionerna att tävla och träna (dvs 'göra mer') i framtiden.

Sen kan det diskuteras om man ska 'köpa på sig problem', men om jag bara ska ge min personliga reflektion så om allt annat stämmer med hästen, den har varit symptomfri/besvärsfri i säg flera år trots att den tränats full ut, det finns god dokumentation och säljaren har varit ärlig med defekten så är det ju inte säkert det ÄR att köpa sig problem. Visst, det är en chansning, men det är det att köpa en TILL SYNES fullt frisk häst med, den kan också ha t ex hovbroskförbening (eller få det), man bara inte vet det då.

Så på ett sätt tycker jag eg att det är 'lugnare' att köpa ett 'problemä man VET innan. Så man kan ta ställning till vad det kan innebära, vilka speciella krav eller begränsningar det kan ställa till med osv. Sen kan det alltid gå åt skogen ändå, och risken är ju en aning förhöjd, eller iaf tydliggjord om man köper en häst som HAR en defekt.

Jag har ju en dold defekt på min valack, visade sig inte förrän efter flera år men DÅ ställde den till problem. På ett sätt är det 'skönt' att inte ha vetat om den FÖRRÄN den ställde till problem. Den har funnits där 'jämt' och hade jag vetat om den hela tiden skulle jag nog oroat mig mer - kanske dessutom också set 'spöken' i varje hörn. Men på ett annat sätt, om jag hade VETAT att den fanns där och att den en dag KUNDE ge problem så hade det varit lättare den dag den gav besvär. Nu står jag med en nioråig häst som jag 'vuxit ihop' med, som gick bättre än någonsin och som 'äntligen' var tävlingsklar etc. Och såg fram emot de följande åren. och så KABOM, bara glöm det lilla vännen.

VET man innan så är det förvisso en liten extra oro (är den ofräsch eller har den bara en dålig dag? Törs jag verkligen hoppa/rida dressyr/träna osv)? Samtidigt ger nog den där vaksamheten ofta några extra år alternativt förkortat lidande för hästen (men reagerar snabbare när nåt är fel), men samtidigt så är man ju medveten om att en vacker dag kan den här sagan vara all. Och ingen vet om det är nästa månad eller om tio år, men man är ändå 'beredd' på smällen.

Med en defekt som är väldokumenterad, välutredd och kontinuerligt uppföljd och som inte inverkat alls på hästen trots att den tränat på en högre nivå än det jag vill ha den till, och där det går att ta över en befintlig försäkring 8dvs inga reservationer) och prislappen på hästen speglar den risk man ändå tar, så skulle jag faktiskt i samråd med veterinär kunna tänka mig att köpa en sådan häst, om allt annat stämde. MEN, jag skulle gå in med inställningen att 'det här är en chansning, och blir det problem av den kända defekten så är det så och jag pensionerar hästen/låter den somna'. Dvs jag skulle inte göra som med Vision, ruinera mig och lägga ner själ och hjärta i att se om det går att få hästen symptomfri (igen om det är en känd defekt)

Däremot bör man ju NOGA kolla upp, dels med de med egen erfarenhet, dels med veterinär man litar på, gärna hovslagare eller andra som kan ha erfarenheter och synpunkter vad en viss typ av skada/defekt innebär. Så när det gäller hovbroskförening skulle jag ju kolla upp med veterinär/er, be att få se hästens plåtar och journaler, ta ett samtal med min hovslagare etc INNAN jag bestämmer mig. Så jag vet vad jag ger mig in på. Anser jag att hästen i övrigt är så 'rätt' att jag är villig att ta risken så är det ju bara att göra det, och vara medveten om att bara för hästen fungerat i X år hitills så kanske den är sönder om en månad.. Eller håller i 15 år..

Är det en TÄVLINGSKOMPIS man köper och inte mer en 'hobbyhäst och tävla på låg nivå' skulle jag hålla mig undan allt som inte var 'felfritt'. Men söker man en läromästare, en skogsmullehäst etc - så varför inte om man känner att det är värt risken.

Fan du har alltid 2 mil långa inlägg ;)

Nej jag hade aldrig köpt en häst som har problem, dels får man reservationer på båda frambenen och alla skador hästen får på sina framben kommer inte försäkringsbolaget att ersätta för dom kommer hävda att det kommer ifrån denna skadan.
För onödigt och för dyrt när det faktiskt finns friska hästar.

Är det hästen du vill ha och han inte kostar så mycket så ska du nog inte bry dig så mycket.
Eventuellt kan du kanske skriva in i kontraktet att om problem uppstår pga hovbrosket inom 1-2 år så sänks köpeskillingen eller köpet går tillbaka.

Vet hästar som tävlat distans på HÖG nivå med förbenat hovbrosk.

Fan du har alltid 2 mil långa inlägg ;)

Nej jag hade aldrig köpt en häst som har problem, dels får man reservationer på båda frambenen och alla skador hästen får på sina framben kommer inte försäkringsbolaget att ersätta för dom kommer hävda att det kommer ifrån denna skadan.
För onödigt och för dyrt när det faktiskt finns friska hästar.

Skriver fort och har mycket att säga ;)

Notera att jag INTE skulle köpa om jag INTE kunde ta över en befintlig försäkring och slippa reservationer! Men kan man ta över en befintlig försäkring utan reservationer så är min ståndpunkt enligt ovan. Kan man inte det - ja då får man leta vidare efter en annan häst, hur 'rätt' den än kändes i övrigt. Då kan det nämligen bli en sanslöst dyr historia.

Tycker inte att jag var storebroig i mitt inlägg. "något mer" behöver inte betyda träna och tävla, det räcker kanske med att man vill rida dressyr i paddocken 1-2 ggr i veckan eller kanske hoppa några språng. Visst finns det dom som inte vill något mer, inget fel med det, jag tog bara upp det så att man verkligen har tänkt igenom det. Det kan ju faktiskt vara så att man är så kär i hästen att man i nuläget säger att jag vill inte göra mer för att ge sig själv en "ursäkt" att det är ok att köpa hästen och då blir man oftast bara besviken i längden. Likväl som man säger att hästen tycker inte det är kul att hoppa men man är så kär i hästen att man intalar sig själv att man nog ändå inte är intresserad av att hoppa men så vill man ändå ha det som variation i träningen och så blir det pannkaka när man ändå gör det.
Man ska tänka igenom vad man VERKLIGEN vill och vad som händer med hästen, nu och ev längre fram, var allt jag ville få sagt.

Fast om man resonerar så så ska man ju inte köpa 'sämre' än en läromästare? Jag förstår precis hur du menar och oftast är det en naturlig utveckling. Och även om hästen är frisk och kry etc etc så kan det visa sig att den inte tycker det är roligt med ditt eller datt, and den inte har kapacitet för det du vill etc. Men den risken finns ju alltid såvida man inte köper en allroundläromästare.

När jag köpte min första stora häst, ett nsv travsto, så hade jag inga större ambitioner än busa i skogen och skutta lite hinder. Inga problem, hästen var som klippt och skuren för det. Sen ville jag hoppa mer, hästen tyckte 'jippiee'. Däremot gick hennes MAX kapacitet vid LA hopp. Jag tävlade och tränade henne inte högre än LB för jag tyckte det var väldigt orättvist mot hästen att tävla LA-klasser där varje språng låg på hennes maxförmåga. Det var dock inte så att jag kände att 'nej, fyy vad hemskt att inte kunna tävla LA' eftersom MIN 'maxambition' låg på LA. Så alla nöjda, 'lekte' lite fälttävlan på löjligt låg nivå med.

Sen blev jag biten - av dressyr.. DÄR kom problemet. Hästen var ÖVHT varken intresserad eller LÄMPAD för dressyr, ens på lättklassnivå. Eftersom hon var till åren då så fick hon gå i sin älskade skog och hoppa sina älskade hinder och jag skaffade en till häst. Hade jag inte haft möjlighet att lösa det så och hon varit yngre så hade jag helt enkelt sålt henne eller lånat ut henne på foder till någon som just ville busa i skogen och hoppa.

Men man vet ju inet NU vad man komemr vilja SEN, och inte vad hästen kommer tycka/ha kapacitet för ang det. Så ska man gardera sig mot det så lär man köpa en läromästare i princip.

Sen, jag kanske tolkade in för mycket, men cicerona skrev 'hästen rids som vanligt', och det tolkar jag som att den inte bara rids i skogen utan att den tränas också. Och då 'vet' man ju att hästen iaf nu och såvitt man vet (alltid en chansning med en inte helt frisk häst)- klarar även det om man nu skulle vilja det sen.

'Storebrorigheten' var inte själv åsikten jag reagerade på, utan sättet det uttrycktes. Jag hade velat sett det uttryckas mer 'Har du tänkt på vad som händer om du vill göra mer sen, klarar hästen det idag eller är det bara en skogshäst? Vet du vad du ska göra om du känner att du vill mer än hästen?*. Inte bara 'du kommer vilja mer', det var det jag tyckte var lite storebrorigt, eftersom hon inte ens frågade om det (även om det är en fråga man bör ta i beaktande)

Det är av stor betydelse hur allvarlig förbeningen är, det finns otroligt många hästar med "måttlig" hovbroskförbening (=ca.1-2cm på röntgenbild tagen framifrån) som inte alls har problem med det.
Generellt tycker ja inte att det borde vara något problem med det arbete du beskriver att du vill använda hästen till, särskilt om förbeningen inte har utvecklats ytterligare den sista tiden.

Jag tycker dock att du istället ska rådfråga den veterinär som har tagit bilderna och känner till hästens kliniska historia.
Hovbroskförbening är något som varierar från fall till fall, vissa är påverkade, andra inte.

Till alla: Hästen hoppar och rids dressyr nu. inte varje dag såklart men som man gör med en vanlig häst, blandat ute i skogen ridbana och hoppning. ja tror inte ja kommer vilja börja tävla eller träna en massa, men de kan ja ju inte veta men ja har inte vela de förr i alla fall.

Ja ska fråga vetterinären va han tror och tycker!

Det finns många travare som har hovbroskförbening och som fortfarande kan tävla, och då tål dom nog ganska så hård belastning. En häst med hovbroskförbening har ju lite lättare att bli halt eftersom den saknar full stötdämpning i hovarna. Men enligt min veterinär (min häst har det) så är det inte speciellt många som mår dåligt och som inte kan fungera i vanligt bruk. Jag ser inget problem med uteritter i skogen på en sådan häst. Man kan ju kanske undvika att skena omkring på stenhårda vägar bara, men annars borde det väl fungera. Det finns ju även tävlande hopphästar med detta problem. Att rekommendera att köpa en sådan häst ska man väl kanske inte, men känner du till problemet får du ju själv avgöra om det är värt att ta den ökade risken.

Rådgör med hästens veterinär samt hovslagare. De vet säkert hur länge och hur mycket hästen klarar av att gå som ridhäst.

Ok, ursäkta, så som jag uttryckte mig var väl kanske inte helt rätt ("chansen finns ju...."). Det var inte menat som att hon garanterat kommer att vilja mer. Sen tycker jag dock att det är lite skillnad på att köpa en häst med en bekräftad defekt och en häst (unghäst tex) där man inte vet dess framtida kapacitet, läggning, och om det ev passar en själv. Är man dock bara medveten om att problemet finns och att det kan bli jobbigt både ekonomiskt och kanske känslomässigt sett framöver så visst, köp på bara. :)

Har faktiskt ett fantastiskt köp där ägaren och säljaren trodde sig göra affärer med en frisk häst. Vid vetbes påvisades pålagringar på båda framknäna och såsmåningom beslutades det att hästen skulle triangelmärkas. Köparen ville dock ändå ha hästen så säljarna fick ut livförsäkringen på sin försäkring och den summa som de inte ersatte blev köpeskillingen. Köparen hade dock haft en del utlägg hos vet och haft hästen uppstallad hos sig i två mån så det slutade på plus/minus noll. Hon går där i hagen och trivs med rundor i skogen några gånger i veckan. :)

Hovbroskförbening syns mest genom att hästen får ett lite kortare och stötigare steg. Om du inte har några stora krav på hästens prestation och du gillar den, så kan du mycket väl köpa den. Att tänka på är väl att ha en bra hovslagare.

Jag har själv köpt en häst med hovbroskförbening. Min var dock oförsäkrad när jag köpte honom 15 år gammal, så jag fick reservationer på båda fram. Nu är han 17 år är pigg, glad och framåt. Hoppar på träning varje-varannan vecka och rids i skogen annars. Inte något problem alls! Jag skor med PG-beslag i förebyggande syfte och tänker mycket på underlaget jag rider på. Annars känns det som en "vanlig" häst! Men självklart, det är ju individuellt för varje häst hur bra det går att rida/träna!

Visst kan det låta dumt att köpa en häst som inte är helt frisk... Men man vet vad man får, och vilka begränsningar man kan få. Vilken häst som helst kan t.ex ha en lös benbit, eller bryta benet i hagen när som helst! Man vet aldrig vad som kan hända när man har häst...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar