Köpa häst med bronkit?

D

Dalarna1

Skulle ni köpa en häst med bronkit? Hästen har inte fått diagnosen (eftersom vet. inte är tillkallad)men jag anar att det är så. Hästen hostar inte varje dag, på sommaren/tidigt på hösten inte alls. På vintern kan den hosta lite då och då.
Den får dammigt hö, kraftfoder som ej är uppblandat med vatten, torr lucern, står på spån, lite utevistelse (max 5 timmar och inte dagligen) och när den rids, rids den i manege där botten är möglig. Uteritter förekommer knappt.

Min vision (eller önskan) är att den blir min, då jag kommer försöka hitta utebox eller stall där det är bättre luft, få blötlagt kraftfoder, ensilage alt bra hö, utevistelse minst 10 timmar och uteritter 4-5 ggr i veckan, träning inomhus ngngång i veckan.

Men hur blir det? Kan den bli bättre? Är det dumt att köpa en sjuk häst? Man vill ju inte köpa problem men samtidigt är det ju faktiskt hästen jag vill ha. Ingen annan. (enkelspårig..jag? nej :angel: )

Hur blir det på besiktningen då?
Reservation fast jag tar över försäkring från säljaren?

Sv: Köpa häst med bronkit?

Ofta är det ju luftfuktigheten som får hästen att hosta. Ha det i åtanke. Allt går inte att åtgärda med godstallmiljö. Men det finn ju medicin att använda sig av vi de tillfellena. Det tråkiga är ju då att man inte för tävla under en period.
En del host hästar (min egen) kan fungera jätte bra den största delen på året om man tar hänsyn till alla faktorer och ger den hjälp som finns att tillgå. Men det är högs individuellt och kan förändras snabbt från år till år. Så vill man satsta på en sån häst så får man ju räkna med lite problem men man kan ju ochså hitta en kompis även hoss en hosthäst. Min är nu 29 år och friskare en någonsin,och han har haft bronkit i många många år. Du prutar ju natuligt vis pga hostan om du tänker köpa. Sen råder jag dig naturligt vis till att utreda vad orsaken till hostan är för något INNAN du köper hästen.

Reservation har jag aldrig hört att man får pga hosta. Troligen inte om du övertar försäkringen men dett kanske nån annan vet bättre om.

Nej, jag skulle inte köpa en bronkithäst.

Visst, det kan gå att få de helt symtomfria och de kan funka som vilken häst som helst om man har tur och miljön runt om kring är bra. Men det är otroligt mycket jobb, och framförallt oro.

Ofta är det ju luftfuktigheten som får hästen att hosta. Ha det i åtanke. Allt går inte att åtgärda med godstallmiljö. Men det finn ju medicin att använda sig av vi de tillfellena. Det tråkiga är ju då att man inte för tävla under en period.
En del host hästar (min egen) kan fungera jätte bra den största delen på året om man tar hänsyn till alla faktorer och ger den hjälp som finns att tillgå. Men det är högs individuellt och kan förändras snabbt från år till år. Så vill man satsta på en sån häst så får man ju räkna med lite problem men man kan ju ochså hitta en kompis även hoss en hosthäst. Min är nu 29 år och friskare en någonsin,och han har haft bronkit i många många år. Du prutar ju natuligt vis pga hostan om du tänker köpa. Sen råder jag dig naturligt vis till att utreda vad orsaken till hostan är för något INNAN du köper hästen.

Reservation har jag aldrig hört att man får pga hosta. Troligen inte om du övertar försäkringen men dett kanske nån annan vet bättre om.

Hästen kommer inte tävlas i vilket fall som helst så mycket, kanske några lättare typ lc och clear rounder någon eller några gånger om året. Tänkte han skulle få leva lugnt de sista åren (vem vet hur många år han har kvar menändå), sluta med tävlandet o så. Helt enkelt en läromästare. Ägaren har sagt att "Ja, vi får väl åka till klinik med honom och kolla upp det innan du tar över honom". Klart det ska utredas.

Det går att leva med en hosthäst. Jag har en som jag har klarat igenom även denna märkliga vinter utan större svårigheter. Han har levt med sin hosta (utan att hosta om du förstår) i flera år.Det är en häst som inte rids då den är pensionerad av andra anledningar. Om det är hästen du vill ha så varför inte? Men du bör ej betala så mycket och vara berdd på att du har köpt på dig problem. jag hade kanske gjort det om jag ville ha hästen.

Jag skulle kunna tänka mej att köpa en bronkithäst om jag inte har användning av den jämt, alltså kan räkna med perioder där den är sjuk.
Har haft en bronkithäst som jag sålde till en lösdrift då jag själv är tävlingsinriktad & inte har råd att samla på mej alla hästar som inte har den kapaciteten.
Hon mår bra av att gå på lösdrift, även stå i kallstall eller varmstall med bra luft.
Då behöver inte ens höet blötas, men nu går hon på hösilage.
Det hon reagerar på är kondens.

En bronkithäst kan bara bli sämre, men man kan förebygga mkt, med din beskrivning låter det som om det faktiskt är många hästar som skulle få luftvägsproblem i stallet hästen står i.
Man bör ha kallstall eller lösdrift, blöta hö eller ge hösilage samt blöta foder som kan damma.
Vissa hästar går bra att ha på dammsuget spån, vissa inte.

jag hade min D-ponny i 13 år och hon hade bronkit...Det gick hur bra som helst...
men det är ju olika från häst till häst

Varför köpa en häst med problem, när det finns så många friska?:confused: Skulle själv aldrig göra det.

Varför köpa en häst med problem, när det finns så många friska?

Nä, det förstås, men någonstans måste ju även bronkithästar bo.. och om hon nu är medveten om problemet, och är villig att lösa det, varför inte ? Det är väl jättebra om nu någon villl ta sig an även även en problemhäst...
TS verkar ju vara vuxen och veta vad hon ger sig in i.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
953
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 306
Senast: Masse
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 834
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka