Köpa häst med aureal plaque?

Jomor

Trådstartare
Har hittat mig en otroligt fin unghäst 4år, som dock har aureal plaque's i öronen.
Hästen lider ej av det, kunde röra ordentligt på öronen utan reaktion. Så då till min fråga.
Finns det några nackdelar att köpa denna häst? Eller ska det ses som ett "skönhetsfel"?

Kan tänka mig att det är det vår häst har. Han är lite känslig om öronen ibland, vi får knäppa upp sidostycket när vi ska tränsa men märks oftast inte av alls. :)

Har försökt googla, men hittar inte att det ska vara någon nackdel att hästen har detta så länge den ej är besvärad. Hörde dock av en bekant att det kan bli ett problem om man skulle önska tävla med hästen, är detta något någon har erfarenhet om?

När min förra häst besiktiades trodde veterinären att hon kanske hade det. Det verkade inte som att det skulle vara några problem (hästen hade det inte, men veterinären trodde det först)

Har försökt googla, men hittar inte att det ska vara någon nackdel att hästen har detta så länge den ej är besvärad. Hörde dock av en bekant att det kan bli ett problem om man skulle önska tävla med hästen, är detta något någon har erfarenhet om?

Varför skulle det vara ett problem att tävla? Sett det på flera hästar på tävling.
Skönhetsfel skulle jag säga, och en häst som har lite ömma öron.

Varför skulle det vara ett problem att tävla? Sett det på flera hästar på tävling.
Skönhetsfel skulle jag säga, och en häst som har lite ömma öron.
Precis! Det var min tanke också. Förstod inte riktigt heller varför det skulle kunna vara ett problem. Hittade heller ingenting om det då jag försökt söka på det.

Precis! Det var min tanke också. Förstod inte riktigt heller varför det skulle kunna vara ett problem. Hittade heller ingenting om det då jag försökt söka på det.
Vissa försvinner det på och vissa har det livet ut. Vissa säger att det smittar men ingen av de hästar i samma stall har jag någonsin hört att fler har fått utan det är alltid bara en som har 🤔 och hur det skulle smitta på tävling är för mig obegripligt om någon påstått det...

Har haft en egen med det och en väninnas häst har det. Båda har haft fruktansvärda smärtor när knotten varit där. Min väninnas har svåra smärtor utöver det, hela tiden. Så skydda gärna med flughuvor med öron. Det är svårt att få bort, det där medlet som man kan använda har inte funkat, hur bra än forskningen visade sig. Och en behandling är dyr. Flera tusen.

Min häst hade det när jag köpte honom och hade då inga besvär, utan det blossade upp med knotten. Min väninnas häst hade det också vid köp. Vet inte hur hästen hade det innan. Inga besvär sas det, men vem vet? Jag vet bara att de var riktigt svåra att tränsa, hade väldigt ont och visade besvär vid ridning.

Jag hade Aldrig köpt en häst med detta i öronen igen. Aldrig. Never.

Har haft en egen med det och en väninnas häst har det. Båda har haft fruktansvärda smärtor när knotten varit där. Min väninnas har svåra smärtor utöver det, hela tiden. Så skydda gärna med flughuvor med öron. Det är svårt att få bort, det där medlet som man kan använda har inte funkat, hur bra än forskningen visade sig. Och en behandling är dyr. Flera tusen.

Min häst hade det när jag köpte honom och hade då inga besvär, utan det blossade upp med knotten. Min väninnas häst hade det också vid köp. Vet inte hur hästen hade det innan. Inga besvär sas det, men vem vet? Jag vet bara att de var riktigt svåra att tränsa, hade väldigt ont och visade besvär vid ridning.

Jag hade Aldrig köpt en häst med detta i öronen igen. Aldrig. Never.

Jag säger detsamma!
Min ponny hade lindrigt med öronplack, utan några större besvär, när vi köpte henne. Med tid blev ponnyn dock mer och mer rädd om öronen och hade rejält ont av knotten på sommaren. Tyvärr ingen effekt av lokal behandling med Aldara.

Har erfarenhet av en med lindriga besvär där det försvann efter en tid (månader-ett år kanske). Han var lite öronskygg som försvann samtidigt som de synliga fläckarna men märkte inte nåt annat symptom. Ingen annan häst smittades.

Då tipsade veterinär om att behandla med Pevaryl-pulver, men har läst senare att det inte är nån svamp, så jag antar att det var ett förlegat råd.

Har hittat mig en otroligt fin unghäst 4år, som dock har aureal plaque's i öronen.
Hästen lider ej av det, kunde röra ordentligt på öronen utan reaktion. Så då till min fråga.
Finns det några nackdelar att köpa denna häst? Eller ska det ses som ett "skönhetsfel"?

Låter som det som min gamla häst hade. Vet inte när hon fick det men hon hade det från hon var sju till hon dog vid 28 års ålder. Man fick absolut inte peta på det örat (var bara i ett) så därför fick man knäppa upp träns och grimmor ordentligt. Tävlade t.o.m regional och det var aldrig någon som kommenterade detta. Alla avkommor jag har träffat efter den hingsten hade samma problem, oftast värre, så den genetiska biten kan vara något att tänka på.

Vissa försvinner det på och vissa har det livet ut. Vissa säger att det smittar men ingen av de hästar i samma stall har jag någonsin hört att fler har fått utan det är alltid bara en som har 🤔 och hur det skulle smitta på tävling är för mig obegripligt om någon påstått det...

Om det nu är det min häst hade så verkar det absolut inte smitta.

Jag blev nyfiken och hittade detta https://stud.epsilon.slu.se/7968/7/borglund_a_150529.pdf
Det verkar lätt att behandla med nya mediciner. Det är inte svamp utan ett papillomvirus.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
895
Senast: Cambrie
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 114
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 669
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar