Sv: Köpa häst från slakteri?
Din sambo jobbar som städare? De får inte städa i produktionshallarna när det är produktion, dvs under slakt, styckning, paketering.
Städarna har dessutom inte certifikat för att vistas i djurstallarna.
Jag kan som sagt bara tala för slakteriet jag jobbar på, och personalen på vårat stall.
Men eftersom vi är flera anläggningar, så tror jag inte djurhållningen skiljer sig mellan anläggningarna.
Och det finns fler bukefalister en jag som jobbar på slakteri, b.la finns här på buke en besiktnings veterinär. Det är hon som b.la tar beslut om något djur ska avlivas på stall eller om ett djur under slakt visar sig vara så dåligt att den inte går att använda till livsmedel.
Och det är inte många veckor sen hon fotograferade en bondes kossor för att anmäla till djurskyddsmyndigheten
När vi slaktade hästar togs de emot under 1 dag/veckan, då ägarna oftast är med så tar det ju lite längre tid med alla känslor osv. Hästarna lastades av på en egen plats och var aldrig i kontakt med kossorna.
Anledningen till att många slakterier inte tar emot hästar idag är att de tar så mycket längre tid att slakta, deras hudar är mkt tunnare och allt tar längre tid. Det har man inte råd med.
Kan även säga att alla djur registreras, nötboskap har en speciell databas där allt finns, som ett hästpass på nätet. Ibland kommer det djur där öronmärkena inte stämmer, då kontaktas bonden som får leta reda på det djurets rätta märkning. Om man inte får tag i bonden, eller att märkningen inte stämmer, så kastas djuret.
Vi hade ett fall förut med 3 djur vars öronmärkning inte var registrerad, de fick inte tag i ägaren och djuren kastades, de var tillsammans värda ca 15.000:-
För en häst får du inte betalt för att slakta. Det är inte många kr/kg och ska man tjäna på det, så ska man ha stora unga ardennerhästar, men sen tillkommer ju alla kostnader för att föra upp ardennern, och nästan 1.000:- försvinner i att bara skaffa pass!