Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

Det är en självklarhet att man förvissar sig om att hästen verkligen är död.

men va bra då finns ju inte risken att du träffar på den, eller hur?

Hur stor erfarenhet har du personligen av slakterier? Har du själv sett eller är det bara som du hört av andra? Sådant prat ska man nämligen ta med en nypa salt.
Jag litar mer på dem som är i branschen och insatta i hur det verkligen går till. Pmm är en av dem, h*n har dessutom förklarat att det märks om en häst blivit slagen, sparkad eller på annat sätt misshandlad före slakten.
De som jobbar på slakterierna är inga sadister eller lustmördare, det är vanliga människor och en hel del av dem har säkert egna djur hemma.

jag har erfarenheter av slakt då jag varit med och sett det själv samt min sambo jobbat som städare på slakteri men slutade där då han inte stod ut med djurhållningen.. jag är medveten om att en bukare här jobbar på slakteri och ja tror visst det hon säger är sant men det utesluter inte det faktum att andra kan misssköta sig och att det inte är så bra som många vill få det att låta.. man kan dra det här hur långt som helst men ja har ingen lust att sitta och försöka övertala någon som inte är mottaglig, vi har oliak erfarenheter helt enkelt och olika åsikter, ja respekterar dina åsikter och ja hoppas nu respekterar mina?

Ja, jag anser att det är hästägarens beslut som gäller. Att ta beslut om att en häst ska slaktas är också att ta ansvar, och jag förstår dem som gör så hellre än att låta hästen bli en vandringspokal och gå från det ena hemmet till det andra.
Att ta beslut om slakt är inte detsamma som att inte bry sig.
men snälla du letar fel som du kan hugga på va? självklart ska inte hästen bli en vandringspokal! att köpa en häst under dessa omständigheter kräver ju organicering och genomtänkta beslut.
jag har ett exempel på en man som skulle slakta sina hästar 1sto och hennes 1åring det var bara det att när bilen som skulle hämta hästarna kom så vägrade stoet att gå in i transporten! detta slutade med att hästägaren blev så förbannad att han sålde hästarna till en som fått nys om vad som hänt för 500kr, detta stoet kom sedan till vårt stall för att vara ridlägerhäst åt handikappade och 1åringen gick och njöt hemma hos sin nyblivna matte hemma på landet och förövrigt bor de där än idag och dottern tävlar stoet och 1åringen som nu är 6år.. och hansom ägde hästarna blev bara glad att bli av med dem!

visst kan det vara att ta ansvar att låt avliva ett djur som tex lider eller som av andra skäl måste avlivas men tyvärr sker det ofare än vad jag tror behövs.. de hästar som kommer till ett slakteri ensamma (utan matte eller husse som skall se till att det går rätt till och bli gjort med en gång så de slipper stå en en trång box och vänta) är ibland djur som fungerar aldelles utmäkt till ridning mm..

problemet ligger inte där utan det ligger i att folk skaffar sig djur utan närmare eftertanke, man ska inte skaffa ett djur åt sina barn om man inte själv kan ta hand om dem om barnen tröttnar det är oansvarigt, då kan man tex sälja den och se till att den får ett bra hem. det finns alltså för många hästar, vi föder upp en massa hästar men behovet är inte så stort, tex i travsporten (ja dömmer ingen) så föds det upp en massa hästar som man hoppas ska kunna generera en massa pengar men så går det inte alltid som de önskar och va gör de då med hästen? inte får den gå en en hage och lunka, nix drar den inte in några pengar är den inte till någon nytta och då travare är "söneravlande" så fungerar många av dem inte som ridhäst eller är åtmoinstonde inte attraktiva på marknaden och då finns inte mycket alternativ än att slakta..då du får mer pengar om den blir till kött än för hästen levande -detta anser jag är fel.. hästar ska inte springa in pengar då blir de en symbol och ett instrument till framgång och pengar, säger inte att hästerna inte bli älskade och omhändertagna det tror jag säkert men tyvärr blir inte alla hästar vad deras köpare hoppats på och då återstår inte mycket mer att göra..

djur är inga instrument, varor eller symboler, det är djur precis som du och ja och de förtjänar ett liv därefter..

Vadå föraren får inte gå ur lastbilen? Där jag jobbar kör de in lastbilen i djuirstallet, och föraren går definitivt ur bilen när djuren ska lastas, eftersom han mer eller mindre är den som gör det...

, tex i travsporten (ja dömmer ingen) så föds det upp en massa hästar som man hoppas ska kunna generera en massa pengar men så går det inte alltid som de önskar och va gör de då med hästen? inte får den gå en en hage och lunka, nix drar den inte in några pengar är den inte till någon nytta och då travare är "söneravlande" så fungerar många av dem inte som ridhäst eller är åtmoinstonde inte attraktiva på marknaden och då finns inte mycket alternativ än att slakta..då du får mer pengar om den blir till kött än för hästen levande -detta anser jag är fel.. hästar ska inte springa in pengar då blir de en symbol och ett instrument till framgång och pengar, säger inte att hästerna inte bli älskade och omhändertagna det tror jag säkert men tyvärr blir inte alla hästar vad deras köpare hoppats på och då återstår inte mycket mer att göra..

De får INTE mer för hästarna i slaktvärde än de skulle unna sälja dem för. Men marknaden för fd travare är övermättad, och många, många travgubbar slaktar helle och får ett par tusen men är säker på att hästen inte lider, än säljer för ett par tusenlappar till och tar risken att hästen blir en vandringspokal.

För det FINNS köpare till de där varmbloden för 4 - 5000 kr, kruxet är att det inte alltid är rätt personer som köper, och nästa krux är att ofta så börjar man med vbl, och sne växer man om hästen, och när den då ska säljas så är marknaden totalt övermättad.

Sen ska man inte glömma att det är enklare att slakta än att sälja, men jag vidhåller fortfarande att jag INTE anser att hästen lider det minsta av att avlivas istället för att säljas.

Sen att travsporten har ett enormt hästöverskott, det är också förståeligt. Du tycker att 'inte får de gå och lunka i en hage minsann'. Klart de inte får. Det får sällan privatägarnas hästar som är oridbara pga skada men skulle kunna leva ett fullgott hagliv, eller där de inte passar ägaren. D går inte heller och lunkar i någon have livet ut.

Och med tanke på vilka pengar det kostar att ha en häst i träning, så förstår jag med att travtränarna inte kan ha dem kvar bara för att, eller ha dem kvar i X månader för att hitta rätt hem.

Men jag antar att alla ni som anser det är helt fel att t ex travare slaktas istället för säljs har minst en fd travare i stallet därhemma? Så ni har bidragit med er del till att lösa problemet?

Du har adresserat ditt svar till ricca, men citerat mig och därför svarar jag dig.

jag har erfarenheter av slakt då jag varit med och sett det själv samt min sambo jobbat som städare på slakteri men slutade där då han inte stod ut med djurhållningen.. man kan dra det här hur långt som helst men ja har ingen lust att sitta och försöka övertala någon som inte är mottaglig, vi har oliak erfarenheter helt enkelt och olika åsikter, ja respekterar dina åsikter och ja hoppas nu respekterar mina?

Visst respekterar jag dina åsikter. Men även jag har erfarenheter av slakterier. Jag har varit med i "hästvärlden" sedan 1964 och sett en hel del hästar slaktas - utan att de misshandlats av personalen på slakteriet.
För att undvika denna misshandel som du nu påstår förekommer, så finns det bara ett sätt: följ med hästen ända tills den är död.

men snälla du letar fel som du kan hugga på va? självklart ska inte hästen bli en vandringspokal! att köpa en häst under dessa omständigheter kräver ju organicering och genomtänkta beslut.

Jag hugger inte alls, och självklart vill man inte att ens häst ska bli en vandringspokal, men jag är realist. Den nya ägaren kanske blir sjuk, eller tappar intresset för hästar, eller får ekonomiska problem eller något annat som får honom/henne att sälja hästen vidare. Och då är karusellen igång. Kolla bara annonserna här på Bukefalos så ser du hur många varmblodstravare som vräks bort för en spottstyver.

de hästar som kommer till ett slakteri ensamma (utan matte eller husse som skall se till att det går rätt till och bli gjort med en gång så de slipper stå en en trång box och vänta) är ibland djur som fungerar aldelles utmäkt till ridning mm..

Hur i all världen vet du detta? Är du veterinär och har du för vana att stå vid slakteriet och besiktiga hästar som kommer in?

problemet ligger inte där utan det ligger i att folk skaffar sig djur utan närmare eftertanke, man ska inte skaffa ett djur åt sina barn om man inte själv kan ta hand om dem om barnen tröttnar det är oansvarigt, då kan man tex sälja den och se till att den får ett bra hem.

Givetvis. Och så tröttnar barnet i det nya "bra hemmet", och hästen säljs vidare till ett annat "bra hem" där ägaren får ont om pengar och måste sälja hästen igen till ett tredje "bra hem", och under tiden har hästen hunnit bli så pass förvirrad av alla ägarbyten att den inte vet vem den är. Den går plötsligt inte att rida eftersom den stegrar sig och håller på och då blir den utdömd och avlivas/åker till slakt.
Säg nu inte att jag är cynisk - jag vet att det är så eftersom jag har sett alltför mycket i den vägen.

då du får mer pengar om den blir till kött än för hästen levande

Var har du fått det ifrån? Det är inte många kronor som du får sedan slakteriet tagit betalt för sina omkostnader.

djur är inga instrument, varor eller symboler, det är djur precis som du och ja och de förtjänar ett liv därefter. .

Det är sant. Visst förtjänar hästar ett bra liv, det har jag aldrig förnekat. Men många gånger är slakt ett bättre alternativ än ständiga ägarbyten.

Immer

Men jag antar att alla ni som anser det är helt fel att t ex travare slaktas istället för säljs har minst en fd travare i stallet därhemma? Så ni har bidragit med er del till att lösa problemet?

Inte säkert att alla redan har. men många vill nog ha en alldeles egen pålle, helt gratis :D

Immer

jag har varit på några olika slakterier under årens lopp, både större och mindre. min personliga uppfattning är att dom varit väldigt bra med både hästarna och ägarna. inget stress alls.

Nu är min erfarenhet väldigt liten, har bara tagit bort en häst och detta skedde på ett mindre slakteri, men med den hästen kan jag bara instämma med ovanstående! Min häst togs bort vid 23 år ålder innan hans kroniska bronkit blev för svår och jag tycker nästan synd om personalen på slakteriet för jag stortjöt:crazy: Vi kom dit på morgonen, allt var jätte lugnt. En veterinär var där för besiktning och sen bultade de hästen på en plats utanför slakteriet. Jag var med hela tiden och vi fick inte vänta något utan de tog emot oss direkt. All personal var väldigt trevlig och förstående för att detta var en svår stund för oss.

Jag har aldrig ångrat att jag tog bort min häst på det sättet, för mig var det ett värdigt slut utan stress eller oro. Med de hästar jag har idag vet jag inte hur jag skulle göra, men slakteri igen skulle vara ok bara det har ett gott rykte.

de hästar som kommer till ett slakteri ensamma (utan matte eller husse som skall se till att det går rätt till och bli gjort med en gång så de slipper stå en en trång box och vänta) är ibland djur som fungerar aldelles utmäkt till ridning mm..

på dom slakterier jag varit på har dom inga boxar för hästarna att stå och vänta i. och alla kossor, grisar och får som står i stallarna är inte heller slaktdjur. en del är sålda som livdjur.

hästarna får stå på transporten tills alla papper är ordnade och hästen fått sitt nr. när hästen väl lastas av så är det veterinären som bett om det, denne gör då en bes. av hästen. därefter tar antingen hästägaren, den som kört hästen eller någon av slakteriets anställda hästen och går in, där skjuts hästen med en gång. om hästägaren inte vill vara med just när hästen faller så har det gått utmärkt att gå in och titta innan hästen avblodas och hängs upp.

kanske ska tillägga att man iallafall här måste ringa innan och "boka tid".

Senast ändrad av en moderator:

ojoj.. jag drar mig tillbaka och tackar för mig tycker tråden "spårat ur" men men alla gör väl det som de tror är bäst hoppas jag och ah.. uppenbarligen har vi olika erfarenheter.. jag har säkert inte rätt i allt ja säger och säkerligen finns det folk som har mer refarenhet, va bra då.. tycker bara att det är så tråligt att disskusionerna inte kan hållas på en annan nivå, är säkert inte bättre själv utan lika bidragande som alla andra men nu har ja ett jobb att sköta så... tack och ajö

Vadå föraren får inte gå ur lastbilen? Där jag jobbar kör de in lastbilen i djuirstallet, och föraren går definitivt ur bilen när djuren ska lastas, eftersom han mer eller mindre är den som gör det...

Klart han går ur och lastar djuren, men han får inte gå in i stallarna. Lika som djurägarna inte får gå in i lastbilen. Eller får och får, h*n är ju bra dum om h*n gör det med tanke på alla smittor som kan finnas.

Senast ändrad:

Din sambo jobbar som städare? De får inte städa i produktionshallarna när det är produktion, dvs under slakt, styckning, paketering.
Städarna har dessutom inte certifikat för att vistas i djurstallarna.

Jag kan som sagt bara tala för slakteriet jag jobbar på, och personalen på vårat stall.

Men eftersom vi är flera anläggningar, så tror jag inte djurhållningen skiljer sig mellan anläggningarna.

Och det finns fler bukefalister en jag som jobbar på slakteri, b.la finns här på buke en besiktnings veterinär. Det är hon som b.la tar beslut om något djur ska avlivas på stall eller om ett djur under slakt visar sig vara så dåligt att den inte går att använda till livsmedel.
Och det är inte många veckor sen hon fotograferade en bondes kossor för att anmäla till djurskyddsmyndigheten :bow:

När vi slaktade hästar togs de emot under 1 dag/veckan, då ägarna oftast är med så tar det ju lite längre tid med alla känslor osv. Hästarna lastades av på en egen plats och var aldrig i kontakt med kossorna.

Anledningen till att många slakterier inte tar emot hästar idag är att de tar så mycket längre tid att slakta, deras hudar är mkt tunnare och allt tar längre tid. Det har man inte råd med.

Kan även säga att alla djur registreras, nötboskap har en speciell databas där allt finns, som ett hästpass på nätet. Ibland kommer det djur där öronmärkena inte stämmer, då kontaktas bonden som får leta reda på det djurets rätta märkning. Om man inte får tag i bonden, eller att märkningen inte stämmer, så kastas djuret.
Vi hade ett fall förut med 3 djur vars öronmärkning inte var registrerad, de fick inte tag i ägaren och djuren kastades, de var tillsammans värda ca 15.000:-

För en häst får du inte betalt för att slakta. Det är inte många kr/kg och ska man tjäna på det, så ska man ha stora unga ardennerhästar, men sen tillkommer ju alla kostnader för att föra upp ardennern, och nästan 1.000:- försvinner i att bara skaffa pass!

Senast ändrad:

Hmm, ska kasta lite bensin på elden. Vet att slakteriet i Helsingborg tidigare i alla fall hade boxar. Det är i och för sig nedlagt nu så kanske det inte finns numera.

där har jag iofs. aldrig varit. det kan säkert variera lite beroende på vilket slakteri man pratar om. på ett ställe vi varit, där gick man in i en hall där hästen sköts direkt och plattan spolades mellan hästarna. på ett annat ställe måste man gå via en lång gång, där man såg livdjuren (livdjuren stod en bra bit bort)för att komma in i det rum där djuren bultas, där vinchades hästen upp och fördes bort en bit innan avblodningen (över en brunn).

jag tycker iallafall det är tråkigt att det är så många som tycker det är så hemskt att slakta på slakteriet, själv har jag alltid upplevt slaktarna där som väldigt duktiga, både med djuren och med människorna.

den värsta "avlivningserfarenheten" jag har, har varit med den gamla avlivningsvätskan. hästen dog ju inte särskillt snabbt utan "kämpade imot" länge, trots att den va allvarligt skadad.

*KL*

Det pratas flera ggr om att 'ja men alla hästar slaktas ju inte för det är fel på dem, och de som slaktas för att ägaren inte kan/vill ha dem kvar de är det ju bättre för hästen om den får ett nytt hem och får leva'.

Och jag bara undrar exakt NÄR slakterierna började föra journal över och fråga VARFÖR det aktuella djuret kommer in till slakt? De ställer nämligen inga sådana frågor, de är tämligen ointresserade av varför Brunte ska slaktas, det de är intresserade av är (förhoppningsvis) om Brunte har pass och om Brunte har medicinerats med något det är karens på.

För visst slaktas det hästar som mycket väl skulle kunna ha levt vidare, här var det skytteltrafik till lokala slakteriet en period, när en travtränare som var på randen till konkurs körde iväg i princip hela bestättningen av avelsston, föl och unghästar till slakt, för att få ut så mycket pengar ur bolaget som möjligt innan konkursen var ett faktum (dvs vi talar ekonomisk brottslighet). Och det fanns säkert en del gamla trotjänare där som fick rätt slut, men det fanns en hel del som fick fel slut med, alldeles för många. Men slakteriet lägger sig ju inte i varför du skickar djuren till slakt, och säljer således inga heller.

Däremot om du stått utanför och erbjudit gubben slaktpengen i näven hade du med all säkerhet fått ta med dig hästen hem. Men det är en helt annan sak än att slakteriet säljer dem.

De flesta som köpt 'slakthästar' har köpt det av ägaren som tänkt skicka hästarna till slakt annars.

Slakteriföreningarna såg dagens ljus i slutet på 40-talet, början på 50
Och iom. det så fanns ju en bokföringsplikt i någon form för att i mesta möjliga mån styrka identitet för djur resp. ägare. Även om det gjordes i en vanlig skrivbok. :) All eftersom kraven har höjts så har ju även journalförandet förbättrats i synnerhet när vi gick in i dataåldern. Sedan Eu inträdet så är ju kontrollen rigorös i synnerhet på nötsidan men givetvis på häst åxå. Det går ju inte att flumma runt på lösa boliner ur några som helst aspekter.

Sedan så ligger det ju inte i slakteriets intresse att veta den exakta orsaken till att en hästägare ska slakta sin häst, om den har ont i hasen eller i knät är för dom oviktigt.

/Kicki :)

Att slakta en häst som är helt "frisk" dvs helt rid- körbar eller vad man nu kan tänkas anvnda hästarna till, tycker jag är helt fel, jag kan inte förstå att man kan tycka det är ok.

Som hillevie påpekade så finns det ju sjukdommar som inte påverkar köttet, tex kissing spines (stavning?), artros etc då kan jag tycka att det är helt ok.

Det är inte så att bara billiga hästar kan hamna på lastbilar till italien som Immer påpekade, det kan mycket väl hända dyrare hästar då det även finns fel personer som köper dyrare hästar, tycker inte att det är en bra ursäkt.

Har hört ryckten om att det går att köpa hästar som är på väg till slakt av personer som kör slaktbilen.(Friska hästar) Men som sagt både på ont och gått. Om jag skulle skicka min häst till slakt och sen hittar den hästen hos någon som köpt den av slaktbilen skulle jag bli skogstokig:devil::confused: :cry: ;)

Hmm, ska kasta lite bensin på elden. Vet att slakteriet i Helsingborg tidigare i alla fall hade boxar. Det är i och för sig nedlagt nu så kanske det inte finns numera.

Vi har boxar, men när de slaktades hästar så stallades de aldrig upp.

Djuren måste få vila i 2 timmar innan slakt, och det är endast mjölkkor som måste mjölkas som står uppbundna som det gör i en båsladugård.

Alla boxar har spån och vattenkoppar, övernattande djur får mat och kossor mjölkas.

Det är ju en stor kostnad för slakteiet att ha övernattande boskap, så det är mest grisar och lamm som får sova över som vi slaktar på mornarna.
Dessutom är det extra jobb för stallpersonalen att behöva mjölka + en risk för dem, eftersom man aldrig kan lita på att kossan står still.

Stallen ser ut precis som de gör i ladugårdar med boxarna, nöt-boxarna har höj och sänkbart "tak" för att inga djur ska kunna försöka hoppa ut och för att minska skaderisken.

Vi har haft en husdjursagronom hos oss som lokaliserat skador på djuren som uppkommit på slakteriet och på vilka djur, och sen kollat upp vart i stallet de stått uppstallade och vilken väg de gått till skutboxen.

För att kunna se till att djuren inte slår i och skadar sig, det var mest tunnare mjölkkor som slagit i höfterna ute i stallet, de kunde t.ex svängt för snävt igenom ett hörn med en vass kant osv.

Har hört ryckten om att det går att köpa hästar som är på väg till slakt av personer som kör slaktbilen.(Friska hästar) Men som sagt både på ont och gått. Om jag skulle skicka min häst till slakt och sen hittar den hästen hos någon som köpt den av slaktbilen skulle jag bli skogstokig:devil::confused: :cry: ;)

Förstår det eftersom du äger hästen fram tills den är slaktad och klar. Ganska svårt att lyckas registrera en häst vid datorn utan att ha någon form av id-märkning (pass) och kunna klassa och väga den.

Att slakta en häst som är helt "frisk" dvs helt rid- körbar eller vad man nu kan tänkas anvnda hästarna till, tycker jag är helt fel, jag kan inte förstå att man kan tycka det är ok.

Som hillevie påpekade så finns det ju sjukdommar som inte påverkar köttet, tex kissing spines (stavning?), artros etc då kan jag tycka att det är helt ok.

Det är inte så att bara billiga hästar kan hamna på lastbilar till italien som Immer påpekade, det kan mycket väl hända dyrare hästar då det även finns fel personer som köper dyrare hästar, tycker inte att det är en bra ursäkt.

men om du har köpt en häst för 100 000 (typ) så säljer du ju inte den för 10 000 (frisk ooch allt) då är man ju dum i huvudet...

visst en och annan dyr häst kanske hamnar på lastbilen men till största del är nog billiga hästar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 410
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag köpte mig en ny dressyrhäst för 90.000kr 17/10. Första veckan jag tog hem henne fick hon vila med promenader och longering. Sedan...
2
Svar
22
· Visningar
7 155
Senast: Vingra
·
Ekonomi & Juridik Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste? Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 243
Senast: meadow
·
H
Hästvård Jag är väldigt ledsen och upprörd nu. Får ta allt från början. Det är så här att för ungefär 4 år sen sålde jag en D-ponny till en...
Svar
16
· Visningar
1 991
Senast: Bull Dozers Am. Bulldogs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama