Sv: Köpa häst från slakteri?
Tycker folk på fullaste allvar att det e helt ok att slakta en helt friskt 4 årigt varmblod för att "det inte duger på banan"??!
Vaddå det "kanske" får ett dåligt hem för att varmblod inte har så hög status? Det vet man väl aldrig vilket slags hem en häst slutligen hamnar i? Det finns ju hur många skräckhistorier som helst om folk som har sålt sin häst till sk trovärdiga människor för o bara konstatera att de tröttnat efter ett par år o sålt hästen vidare vind för våg. Det kan väl hända vilken häst som helst.
Ska man börja slakat alla hästar då för man vet ju aldrig vad som kan hända eller??
Det tycker jag verkar helt sjukt. Föder man upp en häst får man väl ta ansvar för den oxå o inte beröva den på livet bara för att den inte duger till det man tänkt..usch va sur jag blir..
Vad betyder då "inte duger på banan??
Kan ju betyda massor..
Hästen vill inte springa, den kan inte springa, den är skör och går sönder, den har halsproblem, den har fel exteriör, den är het, den är slö, den är "galen" och går inte styra... Vi kan fortsätta i all oändlighet..
Men säg för det lätta i din värld då att den inte kan springa tillräckligt fort och är i alla andra avseenden frisk. Vet du ens då om den passar som ridhäst?
Jag vet massa folk som sålt travare som ridhästar där det blivit pannkaka och hästen fått ett helvete... och hur vet man det innan? Hur garderar man sig för att hästen ska få det bra?
Tyvärr styr priset på hästen och att hitta rätt person till rätt häst är svårt, att finna det till en travare är ännu svårare... Kolla på blocket eller varför inte annons sidorna på buke, så ser du hur fd. travare är överrepresenterade...
Jätte tråkigt, men jag förstår precis en ägare som väljer att ta bort sin häst hellre än att sälja den vidare..
Vi vill nog alla egentligen att inga friska hästar skulle behöva slaktas, men tyvärr ser inte verklighetet riktigt ut så
Sen finns det en massa travhästar som av en eller annan anledning inte passar som ridhäst eller avelsdjur!
Så med vissa hästar anser jag det är bättre slaka än riskera att de hamnar fel.. och innan du hoppar på mig så har jag förmedlat flera hästar från travet till ridfolket, tar både tid och jobb, i dessa fall har det lönat sig, men jag har oxå rekommenderat andra att ta bort deras häst, för den passar inte som ridhäst av olika anledningar.. Och det är inte roligt att säga till en ägare när man vet att alternativet är slakt...