Köpa "halt" häst.

Kookaburra

Trådstartare
Hej. Har bara någon fråga ang köp av häst som vilat länge efter återkommande hälta.

Det är nämligen så att veterinären inte kan hitta något på hästen. Den har gått igenom röntgen på alla fyra och hältan är fortfarande ett "mysterium". Hästen har nu stått ca 6 mån. Hon som ägde hästen innan denna ägaren säger att hästen aldrig varit halt tidigare och hon tror att det beror på felaktig och oregelbunden träning. Tjejen som haft hästen tidigare har ridit hästen hårt och sedan låtit hästen stå ett tag, ridid lite då och då, sedan tävlat stenhårt igen. Hon tror att med metodisk träning har hästen kapasitet för Msv, om den bara rids regelbundet.

Den nuvarande ägarn har fått hästen utdömd av vet och ska antingen avliva eller T-märka hästen för att få ut försäkringspengarna - ingen vill nämligen köpa hästen för den summan de vill ha. Dom väntar nu bara på papper.

Jag funderar nu på att ge ett billigt bud för köp i befintligt skick. Hästen har underbart psyke och fin exteriör och stam.

Är jag galen? Bör jag avstå? Jag förstår att det kan innebära att kasta pengarna i sjön, men jag undrar hur det är med hälta som inte syns på röntgen? Hoppas någon har något svar på mina frågor. Det är ganska brådis. . .:(

Sv: Köpa "halt" häst.

Vaför köpa på sig problem, det är dyrt nog o ha häst o skador kommer ändå. Kan inte rekommendera dig att köpa när hästen redan är utdömd.

Jag tycker du ska göra som du själv känner, ingen kan bestämma åt dig. Själv tycker jag iaf att det är positivt att de inte hittar något på röntgen. Det kanske räcker med kiropraktik eller något sådant, vem vet?

Vaför köpa på sig problem, det är dyrt nog o ha häst o skador kommer ändå. Kan inte rekommendera dig att köpa när hästen redan är utdömd.

Jo, precis vad min pappa sa med. . . men jag tänkte att med rätt träning kunde hästen om två år kanske vara en hel häst igen? Sedan är det väl alltid så att man på något sätt vill ge hästen en ärlig chans...

Men jag tar till mig ditt råd.

Jag tycker du ska göra som du själv känner, ingen kan bestämma åt dig. Själv tycker jag iaf att det är positivt att de inte hittar något på röntgen. Det kanske räcker med kiropraktik eller något sådant, vem vet?

Precis vad JAG med tänkte. ;) Men jag måste handla fort, hästen är redan nu mycket överviktigt och dom vill släppa ut henne på heltidsbete, och då får hon garanterat fång :mad:

Jag har typ till söndag på mig att bestämma om jag ska ge bud. Det är dock inte säkert att dom kommer säga ja. Dom förlorar ju pengar.

Jag har haft en av de där hästarna som visat hälta utan att de hittat något egentligt fel. Efter 9 månaders vånda fick han slutligen somna in. Han blev aldrig frisk. Han kom faktiskt aldrig ens igång efter konvalcensen. Det är ju oerhört svårt att behandla en häst där man inte hittar problemet.

Prognosen för att få hästen ohalt tycker jag känns väldigt dålig, men är du villig att satsa mycket pengar (försäkringen lär väl inte gå att ta över utan reservation?) på hältutredning, röntgen, ET-genomgång, laser, tandläkare, ev. operationer och hinna fästa dig vid en häst som kanske aldrig blir bra kan jag fortfarande inte se det lönsamma i detta. Dessutom hade jag själv tvivlat i det etiskt riktiga i att förlänga ett eventuellt lidande (hästen har ju ont).

Hur träna rätt med en häst som är halt och alltså inte ska träna är nästa moment 22...

Jag har haft en av de där hästarna som visat hälta utan att de hittat något egentligt fel. Efter 9 månaders vånda fick han slutligen somna in. Han blev aldrig frisk. Han kom faktiskt aldrig ens igång efter konvalcensen. Det är ju oerhört svårt att behandla en häst där man inte hittar problemet.

Prognosen för att få hästen ohalt tycker jag känns väldigt dålig, men är du villig att satsa mycket pengar (försäkringen lär väl inte gå att ta över utan reservation?) på hältutredning, röntgen, ET-genomgång, laser, tandläkare, ev. operationer och hinna fästa dig vid en häst som kanske aldrig blir bra kan jag fortfarande inte se det lönsamma i detta. Dessutom hade jag själv tvivlat i det etiskt riktiga i att förlänga ett eventuellt lidande (hästen har ju ont).

Hur träna rätt med en häst som är halt och alltså inte ska träna är nästa moment 22...

Det är ju så att hon efter vila blir frisk igen. men när tjejen börjar rida igen så blir hon halt efter ett tag igen. Detta tror alltså vi är beroende på oregelbunden igångsättning och oseriöst ridande i igångsättning. Jag är tacksam för ditt svar. Tänkte inte på detta med försäkringen! Det ger hela bilden en annan form. tack!

KOLLA med bolaget. Kan du inte ta över den försäkringen (de brukar ju passa på att lägga in reservationer vid ägarbyte) så känns det ju som väldigt kostsamt. Dessutom; OM du kan ta över den, hur mycket av veterinärvården är utnyttjad för perioden? Kul om ägarna har utnyttjat allt, så att du inte har något kvar om det skulle hända en olycka eller du vill utreda vidare...

fast även om det blir en hel häst kommer den ju fortfarande vara t-märkt så det beror ju på vad du har för planer isf..
men visst, man kanske kan sätta upp en budget.. inköp + eventuell behanling får max komma upp i en viss summa och blir det inte bra med detta så får hästen vandra vidare.. för det kostar ju en hel del att bara ha en helt frisk och fullt fungerande häst tyvärr
hade nog kollat upp rygg och bakknän ordentligt innan för säkerhets skull också..
sen kan ju hältorsaken ibland vara så enkel som att underlaget på ridbanan inte är rätt....
fast jag hade nog inte vågat chansa om inte hästen redan betydde mkt för mig

fast även om det blir en hel häst kommer den ju fortfarande vara t-märkt så det beror ju på vad du har för planer isf..
men visst, man kanske kan sätta upp en budget.. inköp + eventuell behanling får max komma upp i en viss summa och blir det inte bra med detta så får hästen vandra vidare.. för det kostar ju en hel del att bara ha en helt frisk och fullt fungerande häst tyvärr
hade nog kollat upp rygg och bakknän ordentligt innan för säkerhets skull också..
sen kan ju hältorsaken ibland vara så enkel som att underlaget på ridbanan inte är rätt....
fast jag hade nog inte vågat chansa om inte hästen redan betydde mkt för mig

Hon är alltså inte T-märkt än. Dom väntar på att få i ordning papper. Jag har gjort upp en budget, och jag förstår att det är att "spela poker", det kan ju vara så att hon är trasig i rygg eller så. Har inte hört mig för om de kollat upp ryggen, men alla ben är som sagt hela på röntgen. Vet inte om jag fixar det emotionella om hon inte funkar, men samtidigt känns det som slöseri att bara "kasta" bort henne utan att hon får en ärlig chans.

Tack för din input!

KOLLA med bolaget. Kan du inte ta över den försäkringen (de brukar ju passa på att lägga in reservationer vid ägarbyte) så känns det ju som väldigt kostsamt. Dessutom; OM du kan ta över den, hur mycket av veterinärvården är utnyttjad för perioden? Kul om ägarna har utnyttjat allt, så att du inte har något kvar om det skulle hända en olycka eller du vill utreda vidare...

Detta är verkligen en aspekt jag inte har tänkt på! Är så tacksam för att du påpekar detta! Jag tror att de har lagt ner en del på hältutredning. Bara att jag inte har frågat riktigt ingående ägaren än för jag har ju inte bestämt mig för o jag ska läga ett bud eller ej. Det lutar nog på att jag låter bli. Jag hade nämligen funderingar på att antingen köpa en billig häst att träna upp o sedan sälja - eller köpa en "riktig" häst som jag ska ha själv, men då måste jag spara i ett år först :(

Det finns billiga, trevliga hästar att ha roligt med både hemma och på tävlingsbanorna (så länge du inte satsar på MSV). Men du måste ha tålamod och vänta på rätt tillfälle...

Hur gammal är hästen , fortsätter försäkringen ersätta behandling av skadan? Vad vill du med hästen i framtiden ? Har stoet ett avelsvärde?

Är hästen inte allt för gammal och du kan få köpa hästen billigt utan att den döms ut så att du kan ta över försäkringen och fortsätta behandla då skulle jag ge det en chans.

Lika så om hästen döms ut och du får köpa ut den för slaktvärdet, den är röntgad, skintad och ultraljudad överallt utan att fel hittas. I och med utdömningen får du ju inte ersättning för att behandla skadan den är utdömd för så då är det bra om det gjorts som kan göras ur undersökningsynpunkt!

Tycker att folk egentligen ska undvika att köpa på sig problem men samtidigt så anser jag att mycket av det folk köper som "friskt" även det ger problem! Och mycket av det som är "sjukt" egentligen är "Friskt" !
För mig får därför det enskilda fallet avgöra dvs vilka förutsättningar som finns för just den hästen. Det är även viktigt att förväntningarna är realistiska och att man är inställd på att det inte går vägen.
Anledningen till att jag faktiskt kan tänk mig att ta sådan här hästar är att jag vet att väldigt mycket problem hos hästarna snarare är rid eller ägarproblem.

En av våra inackorderingar köpte för många år sedan ett treårigt välstammat halvblodssto dyrt. När hon kom såg hon förskräcklig ut men den unga och ambitiösa ägaren var så ivrig och hästen reds som om den var dubbelt så gammal och i kondition, efter bara ett par veckor var hon halt ! Hovledsinflammation! Och så höll det på i 1.5 år , boxvila , ett par veckors ridning -halt igen osv.

Till slut dömdes hon ut och skulle slaktas på gården . Vi är normalt alltid med då ägaren inte vill och i det här fallet bar det bara så emot! Hästen var dessutom kanontrevlig i sitt psyke så jag erbjöd mig att ta över henne när hon dömts ut för att ge henne en ny chans. Ägaren ville gärna det då de också bar emot att avliva en 4 åring.

När det väl var bestämt blev min syster intresserad och det slutatde med att hon tog med sig stoet när hon jobbade åt Anders Eriksson där hon kördes in och rehabiliterades långsamt.
Syster min gjorde ett jättebra jobb och körde och red henne sedan HÅRT utan att hon någon gång visat hälta! Det gjordes även en helsatsning på hennes hovar där de succesivt höjde hennes låga trakter.
Det enda trista i historien var ju att hon var triangelmärkt eftersom syster gärna hade velat tävla henne i körning men å andra sidan hade vi aldrig haft råd att lösa ut henne för hennes värde.
När jag nu sett att hon faktiskt håller för hård träning valde jag att betäcka henne och fick i år en fantastiskt fin hingstunge!

Jag har även sen ett par veckor tillbaka tagit över 2 hästar som är dåliga och ägaren inte ville ha kvar.
Försäkringen täker inte deras behandling så jag har fått sätta ett "tak" för hur mycket jag kan behandla dem för så får tiden utvisa om jag gör rätt! Tyckte bara att de var värda en ordentlig chans!

Så kontentan: Gör det som känns rätt men tänk igenom dina alternativ och de konsekvenser det får! Ha reailstiska förväntningar och ha lösningar för alla de situationer som kan uppkomma!

Om hästen är högtförsäkrad och ägarna kan få den T-märkt/utdömd så är jag tveksam till att de skulle släppa hästen för ett lägre pris än det de får från försäkringsbolget. Vissa bolag ger ju numera ut hela försäkringsbloppet vid T-märkning. Då blir det inte heller kvar något restvärde för den som ev köper hästen efteråt. Så jag tror att ditt problem kanske inte ens finns efter som du inte verkar vilja betala så mycket för hästen. Då är det ju troligare att de väljer försäkringen.

Det finns billiga, trevliga hästar att ha roligt med både hemma och på tävlingsbanorna (så länge du inte satsar på MSV). Men du måste ha tålamod och vänta på rätt tillfälle...

haha! ja detta med tålamod har jag nog. Jag tycker jag har väntat hela livet med att köpa häst. Har tränat andras hur länge som helst nu tycker jag. Ja, jag har ju hittat den jag verkligen vill ha - men han är svindyr, så det är bara att vänta. Vill heller inte låna en stor summa från banken, så det blir snällt till att spara och hoppas att jag hittar något likvärdigt senare. Men man har ju alltid ögonen öppna. ;)

Lägg dina pengar på en frisk & sund häst i stället. Att en häst haltar, men ingen orsak till det hittas kan bero på att felet sitter någon annanstans. En gammal kompis hade ett sto som en dag blev halt, inga fel hittades och hästen fortsattes att ridas. Sedan började hästen slänga av min kompis och andra som försökte rida.

Hästen togs åter till klinik, men nu gick man även igenom ryggen och visst hade hästen en ryggskada som veterinärerna kopplade samman med hältan.

Vilken fin solskenshistoria ändå!

Hur gammal är hästen , fortsätter försäkringen ersätta behandling av skadan? Vad vill du med hästen i framtiden ? Har stoet ett avelsvärde?
Hästen är 11 år, dvs inte ung och kanske eg snäppet för gammal för något sådant. Den har nog ett avelsvärde - men med den mystiska hältan blir jag ju lite konfundersam, och jag tänkte nog inte själv avla på den. Ville nog mest rehabilitera under två år och sedan sälja vidare.
Lika så om hästen döms ut och du får köpa ut den för slaktvärdet, den är röntgad, skintad och ultraljudad överallt utan att fel hittas. I och med utdömningen får du ju inte ersättning för att behandla skadan den är utdömd för så då är det bra om det gjorts som kan göras ur undersökningsynpunkt!
Jag har inte ingående information om hela utredningen, har inte pratat direkt med ägaren om detta, och hon går på bete på söndag så efter det är det kört gissar jag.
Det enda trista i historien var ju att hon var triangelmärkt eftersom syster gärna hade velat tävla henne i körning men å andra sidan hade vi aldrig haft råd att lösa ut henne för hennes värde.
När jag nu sett att hon faktiskt håller för hård träning valde jag att betäcka henne och fick i år en fantastiskt fin hingstunge!
Det är ju just detta. Jag vill ju inte ha en T-märkt häst tyvärr. Tänkte därför möta upp ägaren med att ge hälften av vad försäkringen ger och se om samvetet kan hjälpa mig med resten ;)
Så kontentan: Gör det som känns rätt men tänk igenom dina alternativ och de konsekvenser det får! Ha reailstiska förväntningar och ha lösningar för alla de situationer som kan uppkomma!
Känns som att risken är lite för stor och hästen är lite för gammal, det kan ju bli så att man förlorar en del och då skulle jag kunna ha använt pengarna till en "frisk" unghäst istället - vilket eg är vad jag vill ha. Jag är så tacksam för ditt svar! Mina tankar blir klarare och klarare.

Om hästen är högtförsäkrad och ägarna kan få den T-märkt/utdömd så är jag tveksam till att de skulle släppa hästen för ett lägre pris än det de får från försäkringsbolget. Vissa bolag ger ju numera ut hela försäkringsbloppet vid T-märkning. Då blir det inte heller kvar något restvärde för den som ev köper hästen efteråt. Så jag tror att ditt problem kanske inte ens finns efter som du inte verkar vilja betala så mycket för hästen. Då är det ju troligare att de väljer försäkringen.

Jag tror att det är det dom kommer att göra. Men jag vet inte om jag kanske skulle ångra mig om jag inte åtminståne försökte ge hästen en chans. Men det lutar åt att inte köpa. Jag ville eg ha en yngre häst. Jag får helt enkelt försöka sätta mina känslor utanför.

Lägg dina pengar på en frisk & sund häst i stället. Att en häst haltar, men ingen orsak till det hittas kan bero på att felet sitter någon annanstans. En gammal kompis hade ett sto som en dag blev halt, inga fel hittades och hästen fortsattes att ridas. Sedan började hästen slänga av min kompis och andra som försökte rida.

Hästen togs åter till klinik, men nu gick man även igenom ryggen och visst hade hästen en ryggskada som veterinärerna kopplade samman med hältan.

Tack för rådet. Som sagt vet jag inte om de kollat ryggen. Men det blir nog inte att jag ger något bud. Jag väntar på ett bättre tillfälle.

:bow: TACK ALLA för att ni svarade så fort! Detta gör det lättare att försöka släppa tankarna. Jag måste bara försöka leva med att se hästen varje dag. Ush. Men sånt är livet gissar jag.

Du verkar ju redan ha bestämmt dig men jag hade kpt den..Eller jag hade lagt ett bud. När vi (jag och min kompis) köpte två hästar hade dom inte ridits på nästan ett år. Vi började med att skritta dom i en hel månad. Tror det var 4 v eller 5 v...Det kändes ju ganska tråkigt att bara skritta så länge menvi gjorde det iaf och dom fick jätte fina muskler....Jag skulle ha kpt hästen och börjat med att leda henne sedan hade jag börjat skritta och skrittat i minst en månad om hon inte blev halt hade hon bivit halt igen hade jag ledit henne igen...Det är inte bra för nådon häst att den vilar å helt plötsligt ska den på tävling. Men du gör som du vill gav bara ett råd:angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hur är det med dolda fel på en häst? Finns det något sätt som man som säljare kan friskriva sig eventuella fel som inte kontrollerats...
Svar
11
· Visningar
5 899
Senast: ameo
·
G
Hästvård Hej min halvblodsvalack född 2004 kom hem halt till mig i början av juli efter att ha varit utlånad på foder i två år. Fodervärden...
Svar
6
· Visningar
4 545
Senast: Goldilock
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 117
Senast: Lisa_S
·
Ekonomi & Juridik Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste? Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 290
Senast: meadow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!