Köpa föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Crizzie
  • Startdatum Startdatum
C

Crizzie

Jag är helt lost på detta, har bara köpt äldre hästar förut.
Hur ska man göra detta på bästa sätt? Måste man besiktiga ett föl för försäkringens skull?
Hur betalar man, handpenning och resten när fölet är avvant eller hela summan på en gång?

Många dumma frågor på en gång....

Tack// C

Sv: Köpa föl

Oftast har uppfödaren försäkrat fölet som man bara tar över, men jag nu med egen erfarenhet av hjärtsjuk fölis, skulle jag be en vet. lyssna på hjärta och lungor innan jag betalade någonting. Ang. betalning så finns väl ingen praxis, uppfödarna brukar vara disponibla, och ha en fungerande plan :) Annars kan man alltid komma överrens om något.

Har köpt både föl o äldre... har tom importerat föl... lite lurigt. Just därför att man inte kan "besiktiga" så mycket och för att mycket problem kommer fram senare.
Det mesta beror ju på vad fölisen kostar, men min kostade över 40, så jag kollade med försäkringsbolaget vad dom ville ha kollat för att jag skulle få försäkra den såpass högt. Oftast kräver dom koll av hjärtat, så den klarar transporten, lungorna och ben och allmäntillsstånd.

SE UPP med att "ta över" försäkringar, hur som helst. KOLLA vad det är för försäkring. Av erfarenheter (genom andras misstag) vet jag att bara för att en häst kostar 35 tusen, behöver den inte vara försäkrad för mer än 8. Kolla i dessa fall upp INNAN någon besiktning sker, vad DITT försäkringsbolag kräver för besiktning och så vidare, för att du ska få försäkra upp hästen.

Betalning görs upp sinsemellan oftast. Kan väll vara skönt att slippa betala hanpenning om köpet ändå ska genomföras inom det närmsta, men ska man "hålla" fölet ett halvår tills det kan levereras, måste man väll lägga någon typ av handpenning.
I mitt fall fick jag lägga 50% och det var nästan en månad till leverans. Jag såg då till att det stod i kontraktet att JAG stod som förmånstagare på försäkringen, ifall något skulle inträffa.

Föl är jätteskojj! Lycka till!

Har inte köpt föl men sålt två. Jag höjer alltid försäkringen tlll det belopp köparen önskar då vi är överens om priset (kostar fölet 40 000 så försäkrar jag i det beloppet), köparen får sedan ta över försäkringen om h*n vill. Fördelen med att göra så är ju att OM någon skulle hända så slipper ju köparen karenstid, den får man ju annars när man nytecknar en försäkring.

Fölungen ska givetvis veterinärbesiktigas, kännas igenom, lyssna på hjärta och lungor samt visas i skritt och trav. Jag har aldrig röntgat någon fölunge då det enligt vår klinik är i stort sett meningslöst innan 1 års ålder. Men skulle en köpare begära röntgen så får den själv stå för kostnaden, men jag vill i så fall ha tillgång till röntgenplåtarna/utlåtandet. Jag har fått handpenning när köpet är uppgjort och resten av pengarna när fölet hämtas.

Skriver givetvis kontrakt med köparen också så att inget oklart uppstår. De två (föl) jag har sålt är 5 och 7 år nu och jag har fortfarande kontakt med köparna. :)

För att svara på frågorna direkt:
Hur ska man göra detta på bästa sätt?
Vad som är bästa sätt beror mycket på vilken ålder fölet har. Men sak som kan vara bra att tänka på är att det är mycket svårt att avgöra vad det ska bli av fölet som vuxet. Det finns massor av föl som gått klass I som föl för att bli klass III och IV som treåringar precis som det finns föl som var helt kass på fölvisning och blivit väldigt fina hästar som vuxna. Med andra ord de ändrar sig i sin kropp väldigt och det går fort från ful ankunge till svan på vecka och tillbaka igen. Så det kan vara svårt att bedöma vad det är man köper.
Måste man besiktiga ett föl för försäkringens skull?
Inte om man inte köper ett otroligt dyrt föl eller ett lite äldre föl. Men för sin egen skull bör man veterinärbesiktiga innan köp.
Hur betalar man, handpenning och resten när fölet är avvant eller hela summan på en gång?
Beror ju även på åldern på fölet och som alla skrivit innan gör man olika överenskommelser berorende på omständigheter från fall till fall.

För att svara på frågorna direkt:
Vad som är bästa sätt beror mycket på vilken ålder fölet har. Men sak som kan vara bra att tänka på är att det är mycket svårt att avgöra vad det ska bli av fölet som vuxet. Det finns massor av föl som gått klass I som föl för att bli klass III och IV som treåringar precis som det finns föl som var helt kass på fölvisning och blivit väldigt fina hästar som vuxna. Med andra ord de ändrar sig i sin kropp väldigt och det går fort från ful ankunge till svan på vecka och tillbaka igen. Så det kan vara svårt att bedöma vad det är man köper.

Inte om man inte köper ett otroligt dyrt föl eller ett lite äldre föl. Men för sin egen skull bör man veterinärbesiktiga innan köp.

Beror ju även på åldern på fölet och som alla skrivit innan gör man olika överenskommelser berorende på omständigheter från fall till fall.
Men vad är ett dyrt föl? Jag har inte lyckats hitta ngt att jämföra med :crazy: Vart går gränsen? Personligen tycker jag att 50.000 + moms är ett helt okejpris på ett föl med BRA stam. Eller är jag ute o cyklar?

Jag tycker nog det priset är normalt.

Ett billigt föl i mina ögon kostar 20-30 000:- + moms.

Ett dyrt föl från 70 000:- + moms, och uppåt.

Nu pratar jag halvblod.

Så ni skulle inte bli "förnärmade" om ni låt säga begärde 55 + moms för ert föl och en köpare bjöd typ 52 + moms? det är inget skambud iaf?
Jag pratar också halvblod.

Nej det tycker jag inte. Sen är det ju en annan fråga om man säljer ;). Det beror ju på vad man har för förutsättningar - kan man behålla fölet en tid utan att det kostar särskilt mycket så kan det ju vara värt att behålla det och vänta tills nån betalar det man begär.

Förnärmad tycker jag inte man blir förrän man får riktiga skambud.

Nej det tycker jag inte. Sen är det ju en annan fråga om man säljer ;). Det beror ju på vad man har för förutsättningar - kan man behålla fölet en tid utan att det kostar särskilt mycket så kan det ju vara värt att behålla det och vänta tills nån betalar det man begär.

Förnärmad tycker jag inte man blir förrän man får riktiga skambud.
Nej precis det är klart, men försöka kan man ju alltid ;)
Men fölet måste väl ändå gå med mamma tills det är avvänjt till sept-okt någon gång?

Ja, så är det. Men man kan ju vara beroende av pengar också ;). Fast jag tänker kanske längre fram, jag behåller dem hellre en vinter än att sänka priset "för mycket". Men det är självklart så att de kostar även första vintern, även om man har eget stall, foder etc. Så det är ju en avvägning.

Så ni skulle inte bli "förnärmade" om ni låt säga begärde 55 + moms för ert föl och en köpare bjöd typ 52 + moms? det är inget skambud iaf?
Jag pratar också halvblod.

Jag blir förnärmad när folk prutar innan de sett hästen! När de sett hästen och inte tycker den är värd priset och kan tala om varför då är det OK. Men att börja med det innan de sett den. Då är det kalla handen från min sida och får inte ens komma och titta.

Jag blir förnärmad när folk prutar innan de sett hästen! När de sett hästen och inte tycker den är värd priset och kan tala om varför då är det OK. Men att börja med det innan de sett den. Då är det kalla handen från min sida och får inte ens komma och titta.

Jag instämmer, kan de komma med en anledning till prutningen så visst okej men att bara pruta för prutandets skull tycker jag är illa, då blir jag tvärsur :D

Skulle jag köpa ett föl så hade jag velat ha det veterinärbesiktigat och ett kontrakt skrivet, för enkelhets skull så tycker jag att man kan betala hela köpeskillingen när man skriver kontraktet och sen livförsäkrar man fölet för köpesumman.
Alt att man skriver att köpare får tillbaka sin handpenning om fölet måste avlivas eller nåt dylik.

50000kr + moms tycker jag låter rimligt för ett friskt halvblods föl.

Jag går väl emot strömmen lite då när det gäller prutning. Jag tycker det är okej att fråga redan på telefon om det finns prutmån på hästen innan man kommer och tittar. Det värsta är de som kommer och tittar på hästen och sen lägger ett skambud. Då är det bättre att avfärda den spekulanten redan per telefon så slipper man ödsla tid på dem.

Jag låste nu igenom tråden att 50.000 är helt ok pris för ett friskt föl... men jag har bara en fråga, när det ligger i den prisklassen, måste den väll ha sjuhelvetes bra stam?! Gäller halvblod. Annars är det ju rätt mycket! (tycker bara 40.000 och uppåt är mkt för ett föl) och sen, hur gör man vid försäljning, är det bättre att lägga priset någon tusenlapp mer än vad man tänkt och spekulanterna kan pruta, eller lägga dem i exakt den prisklassen man vill ha och det inte är någon prutning öht?

Vill bara tillägga att nu pratades det inte bara om 50.000 utan 50.000 + MOMS vilket ju gör 62.500 om jag inte räknar fel. Tycker jag är skitdyrt för ett föl och det skulle jag aldrig betala. Jag tycker 40.000 inklusive moms är en smärtgräns. OM inte fölet har typ mamma med dubbeldiplom som tävlat högt efter det samt syskon som det gått bra för etc.

Själv sålde jag min åring 2004 för 27.000. Mamman fölade som 4-åring och hade ju alltså inte gjort något innan. Fölet hade dock en bra hoppstam men det var mkt svårt att ens få ut folk för att titta (har nog inte ändrats än...) så ville jag få sålt så fick jag sänka priset tyvärr. Hade ej möjlighet att behålla av olika skäl (ändrade situationer etc).

Det är fortfarande, vad jag vet, köparens marknad så man kan gott vara iskall och pruta. Antingen går säljaren/uppfödaren med på att pruta eller så får de helt enkelt sitta med osålda föl.Nu prtar jag alltså om dussinföl och inte sådana som jag beskrev ovan.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 019
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
517
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V