Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har köpt föl osett, fick bilder och film. Valde transportör, skulle från Tidahom (?) till södra Skåne. Tycker inte det är juste att låta en liten stå så många timmar i vanligt släp.
Jag har köpt föl osett, fick bilder och film. Valde transportör, skulle från Tidahom (?) till södra Skåne. Tycker inte det är juste att låta en liten stå så många timmar i vanligt släp.
Hästen står mycket bättre i lastbil helt enkelt. Prova själv att stå i vanligt släp och åk och sen i lastbil, du kommer förstå vad jag menar. Ett extra plus är att där finns hästkompisar. Men som sagt så är det först och främst åkkomforten i lastbilen som du aldrig kan få i ett påhängt släp.
Du får tycka precis som du vill. Juste är att låta dem åka så stabilt det går och det kan aldrigt bli stabilt nog i ett vanligt släp, tycker inte det är rätt att de ska behöva stå och balansera. Jag skulle inte kört väldigt långt med någon häst i vanligt släp. Anser inte att vanliga släp är avsedda för långfärder. Du kan inte få till den ventilationen eller komforten som du får i lastbil helt enkelt.
Ni som köpt föl och har långt till säljaren *läs halva landet*. Hur har ni gjort? Köpt föl osett? Eller åkt och tittat på det? Skickat en bekant (någon från Buke tex)?
Jag räknar med att använda transportföretag om det blir lång resa för föl/unghästen.
Att jag undrar är för att jag är inte på att köpa ett föl/åring, men de jag fastnar för på annonsidor befinner sig ju typ minst 30 mil från där jag bor.
/Lizzie
Hästen står mycket bättre i lastbil helt enkelt.
Jag hade bett om flera bilder, gärna bra exteriör bilder (om det går att få till; beror på hur mycket hanterad hästen är) . Filmer i rörelse! Och då filmer där man ser hästen ordentligt (man kan inte driva på hästen & filma samtidigt ). Sedan frågor om hur den växt upp tycker jag är viktigt. Jag prioriterar hästar som fötts upp i flock och inte bara med mamma + en till.
Jag själv hade inte åkt bil flera timmar för att titta på ett föl. skillnad om det är en häst som ska ridas; då vill jag såklart provrida.
Men det tycker jag faktiskt inte gäller för föl. De står lösa, många lägger sig ner och blir liggande i godan ro genom resan. De kan röra sig i släpet (gå runt, vänta etc) och står inte uppbundna som vuxna hästar.
Jag tycker inte det är några problem att köra föl långt, däremot hästar som står uppbundna är mer beroende av åkkomforten hos lastbil.
En liten jämförelse ang åka lös kontra åka uppbunden.
nr 1 åkte lös i strippad trailer från Skåne och till norra Uppland. Åring ( 10 mån) Resan delad på två dagar. Hästen oberörd vid framkomst pigg och glad. Låg delvis under resan.
Nr 2 åkte uppbunden från Ljusterö och hit. Åring (12 mån). Kom fram pigg och glad men la sig och snarkade i hagen några h efter ankomst.
Nr 3 åkte uppbunden från Katrineholm. Åring (13 månader) Total restid 4 h. Var halvvägs märkbart trött och stod nästan och svajade. Väldigt trött vid framkomst.
Nr 4 åkte lös i strippat släp från Tidaholm och hit. 7 mån gammal. Total restid ca 8 h, omlastning efter 4 h och fick då sträcka på benen. La sig inte under resan, ägnade första halvan åt att försöka riva släpet, andra halvan åt att strosa runt eller stå och äta. Kom fram pigg och glad.
Så som jag skrev innan, åka släp lös tycks inte alls bekomma småttingarna och de verkar inte ha några som helst bekymmer med balansen eller behöva stå och balansera. Bind upp dem däremot, och det tar betydligt mer på dem.
Många/de flesta som åker lösa ställer sig för övrigt lite diagonalt i släpet.
Förr körde jag alltid utan mellanvägg, men uppbundet då. Vuxna. 9 av 10 ställde sig så de stod mitt i släpet med fronten, och ner i högra hörnet med rumpan, så det blev lite diagonalt.
Ni som köpt föl och har långt till säljaren *läs halva landet*. Hur har ni gjort? Köpt föl osett? Eller åkt och tittat på det? Skickat en bekant (någon från Buke tex)?
Jag räknar med att använda transportföretag om det blir lång resa för föl/unghästen.
Att jag undrar är för att jag är inte på att köpa ett föl/åring, men de jag fastnar för på annonsidor befinner sig ju typ minst 30 mil från där jag bor.
/Lizzie
Jag köpte min häst som 1,5-åring från Tyskland för drygt ett år sedan. Jag hade bara sett bilder, men allt gick verkligen superbra Anlitade en transportfirma och Lilleman kom fram i god vigör!