Köpa fåtöljer beg

BernT

Trådstartare
Ska köpa 2 fåtöljer och funderar på att köpa i andra hand. Meeeeen är livrädd för vägglöss och silverfisk 😂 är Jetson-fåtöljer jag tänker på. Kan man typ karantäna fåtöljer ett tag för att skydda sig? Har inget separat rum att ställa dem i. Har förråd såklart men där har vi massa prylar man inte heller vill få vägglöss i 🙈
 
Just vägglöss (och kackerlackor, iofs..) är nog min största mardröm när det gäller skadedjur. Det jävliga med dem är ju att de klarar sig åtminstone ett halvår utan mat, så de är svåra att "svälta ihjäl". Jag tror att det enda sättet att vara helt säker är att få dem sanerade, alltså värmebehandlade/frysta av typ Anticimex (vilket nog inte är direkt billigt..).

Men jag borde nog hålla klaffen bara, eftersom jag knappt vågar köpa begagnat - är för rädd för att få in skadedjur pga erfarenheter av att ha oinbjudna "gäster" (inte av nämnda odjur, tack och lov..!). 🙈
 
Just vägglöss (och kackerlackor, iofs..) är nog min största mardröm när det gäller skadedjur. Det jävliga med dem är ju att de klarar sig åtminstone ett halvår utan mat, så de är svåra att "svälta ihjäl". Jag tror att det enda sättet att vara helt säker är att få dem sanerade, alltså värmebehandlade/frysta av typ Anticimex (vilket nog inte är direkt billigt..).

Men jag borde nog hålla klaffen bara, eftersom jag knappt vågar köpa begagnat - är för rädd för att få in skadedjur pga erfarenheter av att ha oinbjudna "gäster" (inte av nämnda odjur, tack och lov..!). 🙈
Eller hur så vidriga. Tror jag, har aldrig haft det haha. Jetson-fåtöljerna säljs av reparationsfirma så de kanske är sanerade 🙈 måste fråga!
 
Ska köpa 2 fåtöljer och funderar på att köpa i andra hand. Meeeeen är livrädd för vägglöss och silverfisk 😂 är Jetson-fåtöljer jag tänker på. Kan man typ karantäna fåtöljer ett tag för att skydda sig? Har inget separat rum att ställa dem i. Har förråd såklart men där har vi massa prylar man inte heller vill få vägglöss i 🙈
Ta ut en vägglushund som får söka igenom dem. De markerar om det finns levande vägglöss.
 
Ska köpa 2 fåtöljer och funderar på att köpa i andra hand. Meeeeen är livrädd för vägglöss och silverfisk 😂 är Jetson-fåtöljer jag tänker på. Kan man typ karantäna fåtöljer ett tag för att skydda sig? Har inget separat rum att ställa dem i. Har förråd såklart men där har vi massa prylar man inte heller vill få vägglöss i 🙈
Just Jetson är väl inte de som vem-som-helst äger med tanke på att dom kostar mellan 15,000 och 30.000 styck som nya. Är det en ägare så skulle jag köpa direkt för rätt pris.
 
Ska köpa 2 fåtöljer och funderar på att köpa i andra hand. Meeeeen är livrädd för vägglöss och silverfisk 😂 är Jetson-fåtöljer jag tänker på. Kan man typ karantäna fåtöljer ett tag för att skydda sig? Har inget separat rum att ställa dem i. Har förråd såklart men där har vi massa prylar man inte heller vill få vägglöss i 🙈
Går inte jetsonfåtöljer att klä om precis som Pernilla stolen? Har för mig att Lauritz.com brukar ha nya klädslar till rätt bra pris på auktion. Köp objekt, lämna direkt till tapetserare och på så vis överlämna problemet till nån annan😁
 
Går inte jetsonfåtöljer att klä om precis som Pernilla stolen? Har för mig att Lauritz.com brukar ha nya klädslar till rätt bra pris på auktion. Köp objekt, lämna direkt till tapetserare och på så vis överlämna problemet till nån annan😁
Och riskera att sprida ett eventuellt problem till alla tapetserarens andra kunder? Inte så snällt.
 
Hur stor risk ar det egentligen att folk har vagloss? Kopte nyss en begagnad fatolj (och koksbord och stolar) och tanken slog mig inte alls?
Jag vet inte, jag har aldrig haft det. Det är typ min största skräck så har koll på hur man kollar hemma + hotell 😄 man kan ju inte direkt gå efter hur fräscht det är hemma hos den du köper av heller, kan ju finnas vägglöss ändå. Så stoppade saker vågar jag inte köpa, köper bara typ byrå/bord/sånt.
 
Har du tillgång till bastu. Vägglöss dör av värme. När jag bodde i lägenhet brukade jag av ren försiktighet klä in alla väskor i plast när vi kom hem och ställde in i bastun nån timma eller två.
 
Har du tillgång till bastu. Vägglöss dör av värme. När jag bodde i lägenhet brukade jag av ren försiktighet klä in alla väskor i plast när vi kom hem och ställde in i bastun nån timma eller två.
Nej tyvärr, finns det inget gift man kan hälla på i förebyggande syfte? Är säkert rätt låg risk att få med vägglöss med något man köper men man vet ju aldrig.
 
Jag vet inte, jag har aldrig haft det. Det är typ min största skräck så har koll på hur man kollar hemma + hotell 😄 man kan ju inte direkt gå efter hur fräscht det är hemma hos den du köper av heller, kan ju finnas vägglöss ändå. Så stoppade saker vågar jag inte köpa, köper bara typ byrå/bord/sånt.
Med den kraftiga rädsla du beskriver kanske inte begagnat marknaden är rätt ställe att leta möbler på.
 
Med den kraftiga rädsla du beskriver kanske inte begagnat marknaden är rätt ställe att leta möbler på.
Ne skulle aldrig köpa soffa/säng 😂 fåtölj känns mer okej om det är från firma. Är mycket repfirmor som köper just Jetson och renoverar och säljer eftersom det är en dyr möbel. Så det känns ganska okej.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 388
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var jag på utställning i Danmark! Det tog emot att åka pga alla kostnader jag haft med min nya hund för det känns fel att ha en...
Svar
7
· Visningar
1 058
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 321
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp