Sv: Köpa ex. galopphäst?
Jag har köpt 3 fullblod direkt från banan, skolat om och sålt vidare.
Häst 1: Köptes som 6-åring för 15 000, knappt 200 000 insprunget, ville inte mer (sprang, men glädjen var lite borta). Underbar individ som aldrig ställt till problem! Alltid cool vad det än gäller. Kanonfin hoppteknik och bra gångarter, kapacitet för msv i både hoppning, dressyr och ft. Lättfödd, lite plattfotad men det blev bättre. En del tappskor men fick tillskott så det blev bättre med tiden. Såldes efter 1,5 år till junior som första tävlingshäst och de har placeringar från nästan varenda tävling. Det är nu nästan 4 år sedan han såldes, 60 000 var prislappen.
Häst 2: Steeplechasehäst och Grand National-vinnare, het och stressad. När han kom hade han två gångarter; tölt och galopp. Fick honom som 10-åring, lade massor av blod, svett och tårar... 2008 red vi team chasing i Falsterbo, tävlade 110 och hade segrar i 105. Svårriden, högst ordinära gångarter, ok hoppteknik men lite hängig i frambenen. Lättfödd som få (kallades Bullen hos galopptränaren) men klarade inte att gå på bete första åren (vandrade och tunnade ur då han ej kom till ro). Hade lite problem med hovbölder men skoddes sedan med hel sula och hade efter det aldrig problem med hovarna. Togs 2009 över av en tjej som tidigare ingick i juniorlandslaget i ft och blev hennes första storhäst. Har gått debutant ft med superresultat, placerat sig på varje hopptävling och gått dressyr (kanske inte med jätteimponerande resultat för en utomstående, men för mig som vet hur han var från början var det fantastiskt), nu ser vi fram emot en ny tävlingssäsong! Killen är nu 14 år gammal och kommer aldrig att säljas.
Häst 3: Miljonären. Köptes som 10-åring för 10 000, hade då sprungit in nästan 1,3 miljoner!! Startad kontinueligt (ca 1 ggn/månad under säsong) och aldrig varit halt en dag. Var ganska illa däran, mycket tunn och långa hovar när jag köpte honom. Lite bortglömd, helt enkelt. Fick sommaren på sig att lägga på hullet och få hovarna fixade. Ganska sköra hovar och fick någon hovböld.
Ängslig men ack så godhjärtad häst! Gick också team chasing i Falsterbo 2008 med min kompis i sadeln, tävlade upp till 100 i hoppning och utbildades LB-LA dressyr. Såldes efter 1 år och 4 mån som mor-dotter-häst för 40 000. Dottern tävlar honom i hoppning, rider jakt och modern rider ut och myser mest.
Alla tre har varit relativt lättfödda, ätit ungeför samma fodermängder och -sorter som mina halvblod (hö, havre, korn, betfor, soja). Skodda med 8 v intervaller. Rids ut själva och i grupp och kan likagärna gå först som sist. Skadefria, hållbara. Jag älskar fullblod