Köpa ex. galopphäst?

D

discopulver

Hej!
Jag har varit utan häst ett tag nu, och jag känner att det börjar klia i hästägarvenerna.
Jag har tänkt mig en pigg sporthäst, till dressyr/hoppning/fälttävlan, ev. senare tävling, men som inte kostar en förmögenhet.
Efter att ha kollat runt lite på annonser, så ser jag att det mesta jag letar efter finns i pensionerade galopphästar/galopphästar som varit för långsamma för banan.

Jag har erfarenhet av många typer av hästar, men har aldrig varit i kontakt med galopphästar tidigare.

Finns det någon som kan berätta hur det gick när ni själva gjorde som jag, eller om ni vet något som man bör tänka extra på?

Tack!

Sv: Köpa ex. galopphäst?

Det framgår inte riktigt hur mycket erfarenhet du har vare sig ridmässigt eller hästägarmässigt.

Fullblod är helt underbara individer, men speciella, och är inget bra alternativ om det är tänkt som första häst till någon utan fullblodserfarenhet.

Jag har ägt häst i 12 år, även ridit hos en mindre uppfödare (då mestadels unghästar och tävlingshästar).
Jag förstår att det är svårt att säga om en sådan häst skulle passa just mig, men jag letade mer efter egna erfarenheter. Hur man hittade hästen, hur man utbildade den, och vad det blev av den.

Jag har mindre erfarenheter av arabiska fullblod, men inte engelska.

Arabiskt fullblod kan kanske vara något för dig?
En sportig, pigg och mindre häst.
Har själv en arab, dock D ponny.
Hon lämpar sig till både dressyr, hoppning och fälttävlan.
Måste säga att dom är riktigt lättlärda :)
Hon var galopphäst innan vi köpte henne.

Har själv en galoppör som enbart gick på banan som treåring. Jag köpte henne som fyraåring och nu är hon tretton.

Håller med föregående om att det är underbara individer, men speciella. Jag tror inte det är något för den som snabbt vill ut och tävla och ha ett förutsägbart resultat. Det kan krävas mycket jobb för att skola om men det har du väl säkert tänkt på.

För mig tog inte minst den mentala biten lång tid att få på plats. Att kunna vara i en ny situation och samtidigt prestera. Framridningar tex var inget kul alls.

Man ska nog se det som ett projekt. Det kan gå jättebra och fort eller så lär man sig massor men kanske inte det man hade tänkt sig ;)

Lycka till oavsett!

Tänk på att de behöver mycket mat! Det finns inget tristare än att se dessa magra fullblod.

Jättetrevliga hästar. Kolla gärna upp varför de slutade att löpa. Var det för att ingen jockey ville rida den i Sverige och Norge tex. , tänk på att det finns andra jättetrevliga fullblod :angel:

Billiga att köpa kanske, men räkna in extra kostnader för tränare (de är ju inte ridutbildade trots att de gått löp), ofta dyrare hovvård och foder... Fullblod är inte bara ridmässigt olämpliga förstaköpshästar. Det är i regel mkt markservice på dem och bara det är ju tillräckligt att hålla reda på med en lättare häst när man skaffar för första gången.

Men, det finns rätt många erfarna fullblodsägare här på buke. Fanns för ett tag sen en speciell tråd under Ridning har jag för mig, använd sökfunktionen för den tråden kan jag verkligen rekommendera :)

Edit: Jag sökte upp den åt dig, duka upp en påse chips och läs ;)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=963681&highlight=engelska+fullblodstr%E5den+ridning

Senast ändrad:

Jag har köpt 3 fullblod direkt från banan, skolat om och sålt vidare.

Häst 1: Köptes som 6-åring för 15 000, knappt 200 000 insprunget, ville inte mer (sprang, men glädjen var lite borta). Underbar individ som aldrig ställt till problem! Alltid cool vad det än gäller. Kanonfin hoppteknik och bra gångarter, kapacitet för msv i både hoppning, dressyr och ft. Lättfödd, lite plattfotad men det blev bättre. En del tappskor men fick tillskott så det blev bättre med tiden. Såldes efter 1,5 år till junior som första tävlingshäst och de har placeringar från nästan varenda tävling. Det är nu nästan 4 år sedan han såldes, 60 000 var prislappen.

Häst 2: Steeplechasehäst och Grand National-vinnare, het och stressad. När han kom hade han två gångarter; tölt och galopp. Fick honom som 10-åring, lade massor av blod, svett och tårar... 2008 red vi team chasing i Falsterbo, tävlade 110 och hade segrar i 105. Svårriden, högst ordinära gångarter, ok hoppteknik men lite hängig i frambenen. Lättfödd som få (kallades Bullen hos galopptränaren) men klarade inte att gå på bete första åren (vandrade och tunnade ur då han ej kom till ro). Hade lite problem med hovbölder men skoddes sedan med hel sula och hade efter det aldrig problem med hovarna. Togs 2009 över av en tjej som tidigare ingick i juniorlandslaget i ft och blev hennes första storhäst. Har gått debutant ft med superresultat, placerat sig på varje hopptävling och gått dressyr (kanske inte med jätteimponerande resultat för en utomstående, men för mig som vet hur han var från början var det fantastiskt), nu ser vi fram emot en ny tävlingssäsong! Killen är nu 14 år gammal och kommer aldrig att säljas.

Häst 3: Miljonären. Köptes som 10-åring för 10 000, hade då sprungit in nästan 1,3 miljoner!! Startad kontinueligt (ca 1 ggn/månad under säsong) och aldrig varit halt en dag. Var ganska illa däran, mycket tunn och långa hovar när jag köpte honom. Lite bortglömd, helt enkelt. Fick sommaren på sig att lägga på hullet och få hovarna fixade. Ganska sköra hovar och fick någon hovböld.
Ängslig men ack så godhjärtad häst! Gick också team chasing i Falsterbo 2008 med min kompis i sadeln, tävlade upp till 100 i hoppning och utbildades LB-LA dressyr. Såldes efter 1 år och 4 mån som mor-dotter-häst för 40 000. Dottern tävlar honom i hoppning, rider jakt och modern rider ut och myser mest.

Alla tre har varit relativt lättfödda, ätit ungeför samma fodermängder och -sorter som mina halvblod (hö, havre, korn, betfor, soja). Skodda med 8 v intervaller. Rids ut själva och i grupp och kan likagärna gå först som sist. Skadefria, hållbara. Jag älskar fullblod :love:

För mig tog inte minst den mentala biten lång tid att få på plats. Att kunna vara i en ny situation och samtidigt prestera. Framridningar tex var inget kul alls.

Man ska nog se det som ett projekt. Det kan gå jättebra och fort eller så lär man sig massor men kanske inte det man hade tänkt sig ;)

Lycka till oavsett!

:rofl::rofl:
Precis där står vi just nu - med vårt andra fullblod. Valack, 8 år, gick på banan tills han var 5 år, gjorde en misslyckad sejour som påläggskalv åt en ponnytjej men gick tillbaka till uppfödaren igen. Han var 6 år är jag köpte honom, men stod skadad i princip hela 2009.
Han är ett projekt av stora mått. Hoppar jättefint - men har lååångt kvar. Het, känslig, testar dotterns auktoritet hårdhänt - och kräver samtidigt en mjuk ridning. Mycket sits/vikt, lite tyglar. En helt underbar gosig, lite barnslig herre.

Det får ta den tid det tar, han är värd att vänta på:love:

Fullbloden är individer :) Finns lika många personligheter som det finns fullblod.

Mitt första fullblod, en liten hingst, köpte jag av uppfödare som 2-åring, oinriden.
Han var samarbetsvillig, snäll och lättlärd. Tyvärr blev jag tvungen att avliva honom pga skada innan han fyllde sex.

Nästa fullblod, en märr, köpte jag direkt från Täby som 3-åring och henne har jag nog fått för mina synders skull :angel: Hon är en sort för sig och har varit enormt tålamodsprövande, väldigt smart och det verkar ibland som om hon kan tänka i flera steg, kan stå och klura på ett problem länge (T ex hur man får ut det som finns i en hink med lock, det löste hon genom att sätta framtänderna mot locket och dra undertänderna uppåt under kanten så locket vek sig och kom av, det man inte kommer åt och vill ha tar man med benen, framben eller bakben spelar ingen roll....etc)) Hon är nu 11 år och har lugnat ned sig ett par snäpp :devil: Det är ett långtidsprojekt ;) Hoppar som en katt, väldigt bussig, har räddat situationen mer än en gång, när tanten på ryggen inte får till det.
Lika förvånad varje gång jag åkt av, vilket händer nån gång om året, hamnar jag snett eller på halsen väntar hon tills jag kravlat mig tillbaka igen. Sätt upp ett barn eller en nybörjare på ryggen och hon är rena ridskoleponnyn :laugh:

Mitt 3:e fullblod, också ett sto, hämtade jag på Täby i höstas. Snäll, nyfiken och är mest förvånad över nya saker. Vill gärna vara till lags, men blir frustrerad och otålig när hon inte förstår vad det är tänkt att hon ska göra eller när det tar för lång tid. :)

Senast ändrad:

Tror din 11-åring är väldigt lik min gamle/förre. Blev "beskylld" av de flesta veterinärer, hovslagare och ridlärare för att vara väldigt intelligent. Tyvärr hoppade han inte som en katt - lite mer som en padda:devil: inte särskilt bussig vid hoppning heller.

Älskade barn, små pälsdjur och bollar - och stannade alltid och väntade tills mamma lyckades kravlade sig upp på ryggen igen (och vems fel var det att mamma lämnade sadeln?:eek:)

jag köpte mitt första fullblod för 7 år sen, den klart bästa häst ja haft,tog några år att få han att varva ner trots att han bara startat nåt löp, man måste bara tänka på att dom sätts igång i väldigt tidig ålder och se till att man fått röntgat benen innan köp, det var nåt som inte gjordes på min. jag har inte heller kunnat a1 försäkra han just pga att han hade belastnings skador från den tiden. ångrar ändå inte köpet men för min del har det blivit ganska dyrt. och hovarna kan bli problem inte på alla men dom är lite kända för att ha dåliga hovar. min har börjat få problem nu de sista året men det beror nog mer på hovslagaren i detta fallet.

fullbloden är helt fantastiska. hade jag köpt ett fbl som har gått på bana ett tag så hade jag röntgat den innan köp, för att se så den ej har förslitningar och liknande. jag har ett fbl till salu som aldrig gått löp. en otroligt fin häst kolla gärna annonsen

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=338727

Jag har ägt häst i 12 år, även ridit hos en mindre uppfödare (då mestadels unghästar och tävlingshästar).
Jag förstår att det är svårt att säga om en sådan häst skulle passa just mig, men jag letade mer efter egna erfarenheter. Hur man hittade hästen, hur man utbildade den, och vad det blev av den.

Jag har mindre erfarenheter av arabiska fullblod, men inte engelska.

finns massor med trådar i ämnet om du använder sökfunktionen :)

Knapplån: vad många fullblodsägare det dök upp in den här tråden, som jag aldrig sett tidigare? vart är ni i fullblodstrådarna?! Kom igen och presentera er!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 378
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka