Köpa en unghund ca 8 mån ?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hacki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 741
H

Hacki

Hej ny här med en del frågor
jag har hittat en hund som intreserar mig
men den har varit i annans ägo ett tag den mår bra men kan inte bo kvar då den ägaren fått ändrade förhollanden hunden en blandras av lapphund beagel och basset och hunden är 8 mån Ca.. Vad skall jag tänka på när jag får hem hunden vad kan vara risker med detta och vad skall hunden ha för intyg vid köp.
Tacksam för alla råd
min tanke är att använda hunden i jakt samt att den skall kunna lära sig eftersök och ev apportering alternativt markering
den skall ju naturligtvis vara en del av familjen också ps vi har inga småbarn

Hacki

Sv: Köpa en unghund ca 8 mån ?

Hej ny här med en del frågor
jag har hittat en hund som intreserar mig
men den har varit i annans ägo ett tag den mår bra men kan inte bo kvar då den ägaren fått ändrade förhollanden hunden en blandras av lapphund beagel och basset och hunden är 8 mån Ca.. Vad skall jag tänka på när jag får hem hunden vad kan vara risker med detta och vad skall hunden ha för intyg vid köp.
Tacksam för alla råd
min tanke är att använda hunden i jakt samt att den skall kunna lära sig eftersök och ev apportering alternativt markering
den skall ju naturligtvis vara en del av familjen också ps vi har inga småbarn

Hacki

Att ta en okomplicerad omplacering brukar sällan medföra problem. Är man, som i ditt fall, intresserad av en blandras är det en fördel om den har hunnit bli vuxen. Man vet då hur den blev mentalt, egenskapsmässigt och extriört. Sådant är lättare att förutse med en renrasig valp. Med hunden ska följa ett köpekontrakt, ev.vaccinationsintyg. Jag skulle också kräva en veterinärbesiktning innan köp, var gärna med vid den själv. Max en vecka innan leverans, men helst samma dag. Kolla också upp om hunden är försäkrad, och ta i så fall över försäkringen så att du slipper glapp. Ta gärna kontakt med uppfödaren och träffa föräldrarna om det är möjligt.

Du skriver att du vill jaga med hunden, och då blir min fråga om hunden har fått jaktträning? Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli, och jakthundar är inget undantag. För att få en bra jakthund behöver man lägga en god träning till bra anlag, och helst börja tidigt så att man slipper en hund som utvecklat felbeteenden.

Om inte hunden redan visat goda jaktanlag/egenskaper skulle inte jag räkna med den som jakthund. Jag antar att det är som drivande den är tänkt, med beagle och basset inslagen, men lapphunden kan lika gärna slå igenom. Eller en salig mix. Som eftersökshund borde det dock gå att använda den. Alla hundar med näsa och lite arbetsvilja brukar uppskatta jobbet. Apportering skulle jag inte sätta mina pengar på, då ingen av de ingående raserna är känd som apportör.

Du skriver att du vill jaga med hunden, och då blir min fråga om hunden har fått jaktträning? Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli, och jakthundar är inget undantag. För att få en bra jakthund behöver man lägga en god träning till bra anlag, och helst börja tidigt så att man slipper en hund som utvecklat felbeteenden.

Om inte hunden redan visat goda jaktanlag/egenskaper skulle inte jag räkna med den som jakthund. Jag antar att det är som drivande den är tänkt, med beagle och basset inslagen, men lapphunden kan lika gärna slå igenom. Eller en salig mix. Som eftersökshund borde det dock gå att använda den. Alla hundar med näsa och lite arbetsvilja brukar uppskatta jobbet. Apportering skulle jag inte sätta mina pengar på, då ingen av de ingående raserna är känd som apportör.

Men 8 månader är inte försent. Visst får man en bättre jakthund om man börjar redan tidigt men det finns ingenting som säger att en 8 månaders hund inte kan bli bra. Inom trädskällare börjar man ofta från det att dom är små valpar men det finns också dom som inte jagar in hundarna innan dom är 1,5 år och mer "mogna i skallen" som ägaren till dom hundarna uttryckte sig.

Men 8 månader är inte försent. Visst får man en bättre jakthund om man börjar redan tidigt men det finns ingenting som säger att en 8 månaders hund inte kan bli bra. Inom trädskällare börjar man ofta från det att dom är små valpar men det finns också dom som inte jagar in hundarna innan dom är 1,5 år och mer "mogna i skallen" som ägaren till dom hundarna uttryckte sig.

Vem har påstått att det är för sent? Däremot skulle inte jag räkna med att det blir en bra jakthund om den inte vid 8 månader redan visat bra anlag/egenskaper. Jag anser också att det är lättare att få fram en god jakthund om man tidigt riktar in träningen åt det hållet.

Jag skrev det mer som en förtydligan så att inte TS trodde att det var försent :p. Håller med dig på övriga punkter, det är alltid lättare att få en bra jakthund om man börjar med den som ung men inte omöjligt att börja med den senare, det var det jag velade få fram ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt... 2
Svar
37
· Visningar
4 045
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 298
Senast: Gumman123
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på... 2
Svar
24
· Visningar
3 909
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag... 2
Svar
34
· Visningar
4 347
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka