Köpa en sadel från hööks?

Kokosboll

Trådstartare
Jag har en hoppsadel & en dressyrsadel till min häst. Dressyrsadeln ligger jätte bra på honom men hoppsadeln däremot ikke:/ har lämnat in den på omstoppning flera gånger men aldrig fått den riktigt bra så jag har nu gett upp den sadeln och försöker sälja den nu och ist köpa en anan sadel som passar,har kollat efter sadlar på Strömsholms sadelmakeri & Lars bidemans & Glada hästen i spiltan men minst tio tusen skulle jag få ge för en begagnad sadel,känns inte som jag kan ge dom pengarna just nu:(

Har sätt på hööks att dom har massa sadlar i hyffsade priser,min fråga är om dom verkligen är bra? får man åka dit o låna hem ett par sadlar o prova? elr måste man åka dit med hästen? känns ju lite bökigt o lasta ut den på parkeringen där o prova ut sadlarna:S vill ju kuna prova hemma i lugn o även provrida i sadeln ro o sen anlita någon sadel expert.

Senast ändrad:
Sv: Köpa en sadel från hööks?

Du kan låna hem sadlar och prova, bara du har ett gammalt lakan under eller nått så det inte kommer smuts på sadeln. Ser den begagnad ut vid återlämning tar de inte tillbaka den.
H**ks har ju många olika sadlar, alltifrån dyrare märkessadlar till billigare budgetsadlar. Tycker du ska kolla upp några som verkar intressanta och prova dem på hästen, och sen ta den som ligger bäst, och inte tänka så mycket på prislappen. Det MÅSTE inte vara dyrt för att vara bra, och vice versa.

Du får köpa sadel o prova på hästen. Men du får inte använda stigläder för då blir det märke och då får du inte lämna tillbaka den.
// Linda

Blir ju lite träligt om man inte kan få provrida i den osv fast det förstår man ju oxå,är det e ny sadel o de blir nå litet märke o så då vill dom ju inte ha tebax den. Vet inte ritkgit hur jag ska göra...men fick ett numer av en jobbarkompis igår till en som åker runt o kollar sadlar o stoppar om dom o så, så kanske värt ett försök o se vad det ger..

Du får lov att provrida, eller rättare sagt sitta i den på hästen, bara att rida utan stigläder. Fast kan ju vara svårt att testa ordentligt om det är typ en hoppsadel du är ute efter och vill testa att hoppa i den.

Det borde väl gå bra om man använder stiglädren under kåpan? Eller det kanske inte får bli märken där heller?

Får nog inte bli märken nånstans på sadeln, för då kan inte h**ks sälja den vidare som "NY".
Men vid de få tillfällen jag provat sadlar från h**ks har jag faktiskt ridit med stiglädrena under kåpan (chansning) utan att de lämnat märken. Det är ju helt värdelöst att prova en sadel om man inte kan prova den fullt ut.

Fick ett tips att trä nylonstrumpor över stiglädren. Har inte provat men det skulle hindra märken.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 167
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 357
Senast: ylvalill
·
Utrustning Har letat och letat men hittar verkligen ingenstans i Sverige där man kan köpa vettiga sadlar till shettisar. I England verkar utbudet...
Svar
13
· Visningar
2 796
Senast: ylvalill
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 230
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka