Köpa eller inte köpa

Retzina

Trådstartare
Jag har varit och tittat på en galoppör som jag blivit förtjust i. Det är en valack som är 8 år. Han har gått många löp och sprungit bra. Det är en stor och snygg häst av ridhästmodell och den rör sig BRA (t.o.m. i traven). Den är inte utbildad mer än galoppträningen. För tre år sedan hade den en senskada som nu är utläkt. Efter ett lopp i somras fick den känningar i senskadebenet och har tagit det lugnt i några månader. Hästen rids nu 3-4 gånger per vecka och man tror att han kan starta igen inom tre månader.

Igår var det dags för veterinärbesiktning. Hästen visade en engradig hälta på andra fram som värmde ur. Hältan syntes på vägen ner men inte tillbaka. Inte heller syntes det något vid longering på volt. Veterinären trodde att det berodde på att han i samband med känningen på senskadebenet överbelastat andra frambenet. Han trodde inte att det skulle påverka hästens framtida användning som ridhäst.

Om jag skulle köpa ett halvblod med hans kvaliteer hade jag fått betala 60000 kr kanske. Nu kostar denna häst ca 20000 kr. Skulle ni ha köpt?

Han får en reservation för hältor som kan hävas efter besiktning av annan veterinär om några månader. Det skall tilläggas att denna veterinär är petig.
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Jag hade köpt.. Satt i samma sitts för en månad sen nu när jag köpte mitt fullblod.. fast han e bara tre år och har en utläktskada och gått problemfritt efter det.

Sköter man bara benet och skadan så kommer det nog att gå bra.
Dock lär man ta det lite lugnare än med en skade fri häst.. kanske kyla efter ansträngning och linda el ha på linnement föt att öka blod genomströmning osv.
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Hade köpt . Dels är det inte konstigt om en "äldre" häst, och som tränats så hårt som galoppörer gör, markerar vid böjprov, dels har du ju vet rekommendation på köp. Jag hade inte brytt mej om att pruta på det redan mkt låga priset. Prutar inte för prutandets skull..
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Tack för klassificeringen av mig.

Jag prutar inte heller för prutandets skull, men om man begär 100 % av priset för en vara som har vissa risker/defekter anser jag inte att man ska betala samma pris som om varan varit felfri.

Oavsett om det är en bil eller häst eller annan vara. Har själv köpt hela hästar för betydligt lägre pris.
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Ja men hur vet du att dem inte skulle ha sålt den för ett högre pris om den varit frisk?

En galoppör från banan kostar mellan 20 000 - 40 000 beroende på stam, ålder osv.

Tycker att priset är rimligt och bra.
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Jag tycker du ligger klart i överkant vad gäller priserna på hästar från banan, jag har fått betydligt bättre erbjudande (har haft köpesannons ute i dagarna), hästar med viss ridutbildning parallellt med bankarriären till lägre priser...

Nu vet vi inte var trådskaparen bor, prissättningen beror ju på tillgång/efterfrågan.
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Alldelse för dyrt för en så pass gammal häst från banan.

Pris på runt 10'+moms hade nog varit rimligare
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Håller med dig, tycker det låter mkt med 20'-40'kr för ett fullblod från banan.

Jag har inte betalt mer än 15'kr för någon av de fullblod jag köpt direkt från banan.
 
Sv: Köpa eller inte köpa

pruta ner den till 15.000 det kan väl vara rimligt
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Jag skulle pruta ner priset till ca 15.000 och lägga pengar på en röntken av hästen innan jag köpte. för att eliminera "annat".
 
Sv: Köpa eller inte köpa

hej! jag ska eventuellt köpa min foderhäst som jag haft i fem månader. det enda som återstår är besiktningen. han är ett fullblod på 7 år, gått ca 20 löp. min veterinär säger att hon förväntar sig att hon hittar något knas med honom :( men det hoppas jag ju givetvis inte. frågan är: vad bör jag veta och tänka på för att få ut så mycket som möjligt av veterinärbesiktningen? kloka frågor osv.
ska kanske tillägga att det är mitt första hästköp om ingen inte redan har förstått det:smirk:
jag är lite nervös helt enkelt och dessutom tycke rjag priset är aningen högt. 29 000. han är utbildad lb dressyr och hoppad ett fåtal gånger. mycket utrustning följer med förutom sadel.
snälla hjälp, veterinären kommer på tisdag.
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Bara att slå till. Har själv fullblod som gått löp. Är en mycket bra ridhäst nu och jag har framtida tävlingsplaner inom hopp med honom. Har aldrig ångrat mig. Pengamässigt så kommer ju fullblodet att bli värt lika mycket som halvblodet om du utbildar honom.

/Mariah
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Retzina skrev:
.

Igår var det dags för veterinärbesiktning. Hästen visade en engradig hälta på andra fram som värmde ur. Hältan syntes på vägen ner men inte tillbaka. Inte heller syntes det något vid longering på volt.

jag hade samma sak med mitt fullblod, fast igen senskada utan en annan i knäet..
första graden hälta, men på volten bra..

men min egen veterinär sa att det var någ bara för att det drog i såret, sen när man har värmt ut så märks det inget...

jag smörjer med helosam eller alominsalva varje dag för hålla skinnet mjuk
 
Sv: Köpa eller inte köpa

har själv köpt en gammal galopphäst med ungefär samma symtom fast han va ½ grad halt fram på böjt spår!!! jag fick oxå höra att det skulle hålla och inte var någon fara men han finns inte mer nu pga att skadan gick upp om och om igen tre ggr!!!du sa att det var frambenet kolla bara så han inte hänger i knäna för det kan komma därifrån då och ska du hoppa mm så kan det bli värre det blev det med min och jag bara hopptränade han va iofs 12 år gammal men ändå...sista gången vi åkte in till kliniken så ville vi se hans gamla papper vi fick först inte men efter mycket om och men visade sig att han hade varit sprutad i knät 6 ggr sen han var 2 år gammal så kolla noga du ska ändå ha en kompis för livet det e ju synd om det inte blir långvarigt pga en gammal chip eller nått liknande!!!!

hade tagit på prov i 14 dagar/en månad innan och sen sett hur det utvecklades!!!annars inte mer än 10.000:-
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Den här tråden är gammal men jag tänkte i all fall svara om andra är i samma situation.
Det är viktigt tycker jag HUR hästen skadat senan Är det olycksskada, dvs en akut händelse, är det en sak. En sliten sena dvs utttröttningsskada är en annan sak. Den kan gå upp igen.

Jag har själv köpt ett fullblod med ungefär samma historia. Den hade en olycksfallsskada och förutom senskadan som var kraftig hade den fått en spricka i kotbenet. På inrådan av en av de bästa experterna på fullbodsben köpte jag den. Jag gav 10.000 och det var ett bra pris. Hästen var 5, hade vunnit större lopp, och helt fräsch. Den hade fått lång konvalecens, sen satts igång men hade tappat vilja att riktigt ge allt i galoppen. Därför köpte vi den.

Den höll i närmare 20 år. Dressyr, fälttävlan, hoppning, mm. Det var en fantastisk häst, som hade res. på båda fram pga skadan, men det hade aldrig någon betydelse. Han hade aldrig ett enda problem med något ben nånsin förutom sårskador nångång i hagen.
En mycket stark bra häst, som höll längre och bättre än andra som köptes felfria samtidigt för betydligt mer pengar.

Hade det varit en uttröttningsskada av senan hade jag inte köpt den. Det är mycket större risk att de kommer tillbaka, även om påfrestningarna i ett 2400 meters gr löp är så enorma att en ridhäst aldrig kommer i närheten av det.
Hästen var av toppstam, dyr som unghäst, med idel prestationer i stamtavlan. En olycka stoppade karriären, men eftersom han var ganska ung och fick gott om tid så läkte det ut och det var då en mycket stark häst.
 
Sv: Köpa eller inte köpa

Lovisaleonora_ skrev:
Jag tycker du ligger klart i överkant vad gäller priserna på hästar från banan, jag har fått betydligt bättre erbjudande (har haft köpesannons ute i dagarna), hästar med viss ridutbildning parallellt med bankarriären till lägre priser...

Nu vet vi inte var trådskaparen bor, prissättningen beror ju på tillgång/efterfrågan.

Håller med. Pruta lite på priset så hade jag köpt. Du kan få likvärdiga och mer ridna fullblod som INTE har reservation efter vet besiktning! 15.000 låter mera bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Börjar med att skriva att hovis kommer imorgon och kollar igenom hoven med visitertång och kliniktid är bokad till måndagmorgon kl 8...
2
Svar
24
· Visningar
3 316
Senast: Similitude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp