Sv: Köpa eksemponny???
jag har haft en äldre ponny för måånga år sedan med lindrig exem, bara man och svans exem, inte så illa att det blev sår utan endast "ruggigt" tagel samt lite "korvig" i huden. smörjde med mjukgörande varje dag samt badade varje v. där vi då bodde vart jätte mkt. insekter/knott (skog och vatten) inte kul men det fungerade.
har efter det haft en som utvecklade exem hösten han fyllde 2, han hade väldigt svårt i man och svans+huvud, hals, manke och kors. det blev värre och värre trots allehanda "krämer"dom första 2 åren, bad och exemtäcke. han fick då utskrivet antihistamin av veterinären som hjälpte upp det hela. till slut så hittade vi vad som fungerade på honom för att hålla honom symtomsfri (han rev sig blodig om han gick otäckt en timme)
han badades varje v. med särskillt shampo från vet. antihistamin tabletter dagligen samt exemtäcke. använde även utskriven kortison kräm vid behov (viktigt att dom inte exponeras för sol då). han kunnde inte vara skodd (bak) då han strimmlade täckena med skorna. använde då switch och renons mot flygfän. prövade bla. nylanders, men honom hjälpte det inte alls.
har nu en shettis som även hon utvecklade exem hösten hon fyllt 2. första sommaren räckte det med täcket men det har blivit värre (är nu 5) hon badas i hexocil varje v. och jag har i år börjat med horsol som hiterdax verkar hjälpa henne ngt. mot flygfäna använder vi flusa och renons. i år har hon betydligt mkt. mer obehag än tex. förra sommaren (som gick riktigt bra) mkt. har nog med väder och vind att göra.
jag hade aldrig valt att köpa pålle med exem, men samtidigt måste ju även dom pållarna ha kärleksfulla och bra hem
bara man vet vad man ger sig in på och orkar sköta det varje sommar