Köpa eksemponny???

H

helmo

Har en ponny med eksem på prov sedan 3 dagar. Har börjat klia betydligt mera nu än när han kom. Smörjer 2 ggr/dag med Nylander + att han alltid går med eksemtecke + allt annat efter konstens alla regler. Hade idag fått sår. Har någon erfarenhet om det blir bättre eller är den miljön vi har helt enkelt inte lämplig för honom? Det finns knott här men det är inte särsklit mycket. Tacksam för råd!

Sv: Köpa eksemponny???

Tack och lov har jag ingen erfarehet, men jag skulle aldrig köpa varesig häst eller ponny med eksem.

Jag är verkligen ingen expert på eksem men jag skulle nog rekommendera dig att du verkligen tänker efter innan du köper häst med sådana problem! Mycket extra jobb som jag har förstått det...

Hoppas du kan få några mer kvalificerade svar o tips. Lycka till!

Vet ju inte hur allvarligt eksem den har. Men jag vet att hästar som haft betydande problem hos mig av insekter blivit helt bra på andra ställen.
Så om du ska ha den här hästen så behöver du nog hitta någon annanstans att ha den om det redan blivit värre

Jag vill nog tyvärr råda dig att inte köpa ponnyn.
Det är mycket jobb med en exemhäst, och dyrt!

jag har haft en äldre ponny för måånga år sedan med lindrig exem, bara man och svans exem, inte så illa att det blev sår utan endast "ruggigt" tagel samt lite "korvig" i huden. smörjde med mjukgörande varje dag samt badade varje v. där vi då bodde vart jätte mkt. insekter/knott (skog och vatten) inte kul men det fungerade.

har efter det haft en som utvecklade exem hösten han fyllde 2, han hade väldigt svårt i man och svans+huvud, hals, manke och kors. det blev värre och värre trots allehanda "krämer"dom första 2 åren, bad och exemtäcke. han fick då utskrivet antihistamin av veterinären som hjälpte upp det hela. till slut så hittade vi vad som fungerade på honom för att hålla honom symtomsfri (han rev sig blodig om han gick otäckt en timme)

han badades varje v. med särskillt shampo från vet. antihistamin tabletter dagligen samt exemtäcke. använde även utskriven kortison kräm vid behov (viktigt att dom inte exponeras för sol då). han kunnde inte vara skodd (bak) då han strimmlade täckena med skorna. använde då switch och renons mot flygfän. prövade bla. nylanders, men honom hjälpte det inte alls.

har nu en shettis som även hon utvecklade exem hösten hon fyllt 2. första sommaren räckte det med täcket men det har blivit värre (är nu 5) hon badas i hexocil varje v. och jag har i år börjat med horsol som hiterdax verkar hjälpa henne ngt. mot flygfäna använder vi flusa och renons. i år har hon betydligt mkt. mer obehag än tex. förra sommaren (som gick riktigt bra) mkt. har nog med väder och vind att göra.

jag hade aldrig valt att köpa pålle med exem, men samtidigt måste ju även dom pållarna ha kärleksfulla och bra hem ;) bara man vet vad man ger sig in på och orkar sköta det varje sommar ;)

Står en häst på ridskolan och jag kan garentera att det är mycket jobb med att ha en eksemhäst. Måste vara jättenoga med täcke och att smörja. Missar man det kliar hästen sönder sig på en gång. Ska man köpa en eksemhäst så anser jag att den ska vara mycket billigare för att väga upp de extra kostnaderna man får för hästen. Det växer inte bort heller utan kan förvärras med åren också.

Tror att en del eksemhästar mår bättre ute vid kusterna eller på Öland. Där blåser det mer och insektstrycket är väl inte lika stort heller.

Om din ponny tidigare varit vid en av kusterna och du bor mer inåt landet kan du nog räkna med att den får mer problem med eksem än tidigare.

Nu är detta bara mina erfarenheter och de är inte jättestora men det har varit två hästar med eksem i stallet och jag har inte varit avundsjuk på deras ägare.

har haft exemponny :) inget extra jobb enligt mig täcke på och luftiga/trädfria hagar och alltid inne på natten så fixar de ofta sig bra. men de beror ju på hur illa det är, men som sagt för min del har det aldrig varit ett problem :)

gillar du den riktigt mycke så va fasen, go for it ;)

Jag har haft ett russ med knotteksem. Inget roligt alls .... :(
Han hade jätteproblem med klåda och det blev en hel del sår. Detta trots att han gick med heltäckande eksemtäcke, huva och smordes med Prob-olja.

Det är mycket jobb med att skäta om en häst med eksem. Känn efter om Du tycker det är värt det.
Jag tyckte det var jobbigt att se hästen lida :(

Det beror ju helt på hur allvarligt ett exem är, men tänk på att exem blir så gott som alltid värre vid miljöbyte. En exemhäst kanske måste stå inne den värsta tiden på dagen, den kan aldrig gå i en hage med träd utan måste stå mitt i sommarvärmen i ett täck om dagarna. Desutom kan vissa bli svåra att rida när det är mycke knott och mygg ute. Även om ponnyn är rätt bra nu så kan den bli värre!
Tänk desutom på att en exemhäst ska kosta högst halva priset mot vad den vore värd utan exem, kanske mindre beroende på hur starkt exemet är.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Tjholahopp
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31