Köpa dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pepsica
  • Startdatum Startdatum
P

Pepsica

har blivit erbjuden att köpa ett dräktigt sto som fölar i juni/augusti. Stoet verkar helt perfekt, är betäckt med topphingst och jag får behålla fölet, problemet är att jag inte har någon som hellst erfarenhet av dräktighet eller fölhantering. Hur pass svårt är det att ta hand om ett dräktigt sto? Vill inte ta mig vatten över huvudet...

Sv: Köpa dräktigt sto?

läs på om foder, som är en väldigt viktig bit! "Att bli med föl" är en riktigt bra bok med! Ha gärna lite större hagar för att minska infektionsrisk. Sen är de krav på boxstorleken. För en normal stor häst är minimått 12 kvadratmeter varav en sida måste minst vara 3 meter om jag inte minns fel!

Du får behålla fölet skrev du..
Men betyder detta att dom som säljer stoet kommer att betala fölavgiften?

AM

Ingen aning..vet inte ens vad fölavgift är för ngt...som sagt avel är inte mitt område...kanske ska glömma stoet :(

Misstänkte att du inte visste.

Fölavgift är en förbestämd summa som hingstägaren skall ha för att stoet har fått ett föl efter just den hingsten.
Du skrev topphingst..Vilken då om man får fråga?

Avgiften som hingstägaren skall ha är allt från 500 kronor till flera hundra tusen beroende på vilken ras det är.

Fölavgiften måste betalas för att fölet skall kunna registreras.

Är du med?

Detta bör ni diskutera innan du går in i något som kan trassla senare.

AM

Ja nu är jag med. Pratade precis med min faster (som är hästveterinär) hon avrådde mig från att köpa ett dräktigt sto eftersom att jag har för dåliga kunskaper och hon just nu befinner sig utomlands och inte kan hjälpa till ...tråkigt.. men så får det bli..

Visst vill man ha en liten fölis. Men det bästa är att vänta tills man har nog med kunskaper om det. Jag har hört stallägarna i mitt stall som har fött upp hästar under 20 år att det är väldigt, väldigt jobbigt. Men kul med såklart. Jag trodde att min polle var dräktig men som tur var hon inte det. Ska ju betäcka henne om 4 år eller något sånt där, då jag har mer kunskaper om det..

Jag hade inga kunskaper vid mitt första föl. Nu var det iofs inte heller helt planerat :devil:
Men nu fick vi hjälp av några släktingar som fått föl innan så vi ställde dit henne och hon fick föl nån månad senare. Ska du ha hästen hemma eller inackorderad? Ska du ha det senare så kan du ju stalla upp den hos någon som föder upp hästar så kan du både få hjälp och fölkompisar. :laugh:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 635
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka