Köpa dräktigt sto.

Rea

Trådstartare
Har nu hittat hästen :love: som jag ska dela resten av mitt liv med och allt känns toppen, seriös säljare, välvårdad häst etc etc.
Jag kommer inte att få hem henne (dräktig) förren framåt vårkanten då fölet är avvant, jag ska alltså bara köpa stoet inte fölet. Hon kommer att vara kvar hos uppfödaren hela denna perioden mao.
Hur tycker ni att man ska gå tillväga? Handpeng nu och helköp vid leverans? Besiktning nu eller vid leverans?
Om jag köper henne nu och för över försäkringen på mig så måste väl även det innebära att allt hon kan behöva iform av vetvård betals av mig?
Om hon dör av komplikationer vid förlossningen?

Många funderingar och oklarheter MEN stoet känner jag att jag MÅSTE ha, jisses vilken pingla :love: .

Blir jätteglad om ni kommer med lite funderingar och "do and don't", har någon av er rent av suttit i samma sits?
Tack vänner :bow: !
//kristel, prillig och kan kanske inte tänka riktigt klart och opartiskt :o ...

Sv: Köpa dräktigt sto.

jag tycker du kan lägga handpenning nu och skriva tex om stoet dör skall handpeningen betalas tillbacka till köparen. Lika så om säljaren drar sig ur så skall köparen få tillbacka handpenningen.

Besiktning innan köp, men är ju bra att göra en besiktning nu oxå så att du inte väntar X antal månader o sen så går hon inte igenom :crazy:

Handpenning nu, besiktning vid leverans och slutbetalning. Jag skulle även be om en klausul i kontraktet att om hästen under dräktigheten skadas skall säljaren stå för detta, även att om hästen inte klarar en besiktning vid leverans skall handpenning återgå till köparen.

Tack till er båda!

Jag är som sagt lite nipprig över detta sto för jag vill verkligen ha henne och impulsiv som jag är så skulle jag mycket väl hostat upp köpeskillingen redan idag och sen glatt väntat på henne.....

Men jag vet ju också hur mycket som kan hända under de månader som komma skall. Sen så är det ju det med försäkringen, om hon besiktigas nu så kan jag ju inte föra över henne till annat bolag vid leverans om jag så vill utan då måste jag besiktiga om för att få "färska" papper på henne.

Jag ska prata med säljaren i veckan och föreslå att handpenning läggs nu och i samband med leverans, besiktigas hon och resten av köpskillingen betalas ut. Skulle hon inte kunnas försäkras utan reservation så vill jag som köpare ha möjligheten att häva köpet och få handpeng tillbaka, vilket gud förbjude att hon inte skulle kunna göras :crazy: .

Tycker ni att det är ett bra avtal för inblandade parter?

//kristel, som vanligt tacksam för all hjälp och input :love:

Eftersom du själv inte skall köpa fölet också, fins det ju ingen orsak att du skall ta ansvar över stoets hälsa under resten av dräktighetstiden samt under sto+föl-tiden. Detta ansvar måste tillfalla ägaren i rättvisans namn, men de kontrakt ni sätter avgör var ansvaret skall falla så därför bör du vara noga med denna del.

Du vill köpa en ridhäst om jag förstått saken rätt, då skall du inte behöva stå med risken under denna tid. Därför bör ju en handpenning på hästen, den visar ju att du menar allvar med köpet vara lämplig. Ca 10% brukar vara gängse att betala, sen skall hästen besiktigas före leverans till dig och här bör ni göra upp hur detta skall lösas. Normalt brukar köpare stå för själva besktningen, dvs välja klinik/veterinär, om sen säljaren betalar är oväsentligt men det bör klart framgå att du som köpare har begärt besiktning.

Om hästen i det läget inte klarar besiktningen, skall ni helst ha kommit överens om vem som då skall stå för kostnaden i de fall att du betalar. Du skall då också ha möjligheten att återkalla din handpenning med utgångsläget från besiktningsprotokoll, det är ju inte kul att behöva köpa en häst som är sjuk och behöver vård i värsta fall för det var väl inte tanken från början.

Ett alternativ är väl att du köper stoet OCH fölet efter sommarbetet. då kan du komma igång och rida henne, även om det är för tidigt att vänja av fölet. Sedan köper uppfödaren tillbaka fölet när den är avvand. Detta krävar ju dock att du har plats för 2 under en period... :angel:

Detta blir mindre riskfyllt tycker jag. När fölning och de första månaderna i fölets liv är avklarade så minskarju risken för komplikationer oxå. Och så blir det klarare papper på vem som äger och har ansvar. Detta förutsätter ju dock att uppfödaren släpper ifrån sig sin lilla gludklimp.... :smirk:

OCH den största fördelen för dig: att du slipper vänta ett helt år på att få hem din häst!!!!

Häls Embla

Jo det hade ju varit ett alternativ om det inte varit för att jag står i ett "typiskt storhäststall" och det sätt vi har med haguppdelningar och rutiner passar inte till ett föl.
Nuvarande ägare har stora fina marker med lösdrift och en hel drös med lekkompisar så fölis får stanna kvar.
Att jag får vänta gör inte så mycket, egentligen eftersom jag inte är helt återställd efter min olycka än och eftersom jag är hästlös så kan sjukgymnastiken ta all tid i världen :idea: .
Jag ska prata med säljaren i veckan och se vad vi kan komma fram till.

Jag skulle nog vilja ha hästen besiktigad BÅDE nu och vid leveransen. Grundlig besikting nu (ev med röntgen) eftersom det skulle kännas lite onödigt att gå och vänta ett antal månader på att få veta att hästen har spatt, tandfel och störningar i hjärtrytmen! Dessutom skulle jag vilja ha hästen försäkrad redan nu i en försäkring jag kunde överta för att ha "karensen" avverkad.

Sedan skulle jag vilja ha en ny besiktning, men kanske en enklare, gjord i samband med leveransen för att veta att det inte hänt något under tiden. Det finns ju en risk att ni inte är ense om hästens skick vid leverans (hovvård, hull etc) och då kan det kanske vara bra att få en utomståendes syn på det hela.

Liknande trådar

Avel Funderar på att köpa ett sto av en bekant, stoet är dräktigt...vem kommer att stå som uppfödare när fölet föds om 2 månader? blir det...
Svar
8
· Visningar
3 200
Senast: MetalFairy
·
Ekonomi & Juridik Bakgrund unghäst (4år april) oinriden ska köpas, en vecka innan leverans framgår det att stoet är dräktigt och ska således föla juli...
Svar
6
· Visningar
1 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka