Köpa distanshäst

Liten

Trådstartare
Har beslutat att köpa häst nästa år (börjar nog leta i maj-juni nån gång, sen får vi se - ska provrida så många som möjligt!!). har ett hyfsat jobb, så jag lägger undan det mesta för att spara ihop och ha råd att ha kvar & försörja hästen sen också..men jag kan inte ge såå mycket för en häst, okej.. :angel: . mamma har sgat att hon kan lägga till lite, om jag hittar den perfekta (:angel:), men det är bäst om jag har råd själv och har kvar ett par tusenlappar, som startkapital elr så... tänkte satsa på dressyr (darav min tråd Köpa dressyrhäst på Dressyrforumet..), men då jag tränar & i vår ska börja tävla min medryttarhäst i distansritt, börjar tankarna gunga åt distanshållet. Okej, ämnet.. Vilken ras tror ni erfarna distansryttare passar mig? Jag vill ha en häst på ca 160-175cm i mankhöjd (inte lägre än 160cm iaf..), bra exetriör (det är väl en fördel? eller?), trevligt temperament men ändå en utmaning (inte hetsigt, men jag vill behöva "jobba".. vill ha ett piggt temperament. men inte superspänt..om ni fattar vad jag menar?).. Ska helst vara lite dressyr och hoppriden, skogsriden (inte ett måste, men ett plus. man sparar ju mycket tid och har fler träningsmöjligheter i så fall..?). Det jag funderat och kikat allvarligast på, är ridtravare (varmblod) och fullblod (XX). Hittat flera för under 10.000kr, rätt prisklass för mig alltså.. :angel: :) Jag är ca 165-168cm lång, har ridit i ca 6-7år mest engelskt (dressyr, hopp och lite fälttävlan). Ridit/tränat distans sen i våras ungefär, om man räknar förra medryttarhästen också..

Senast ändrad:
Sv: Köpa distanshäst

Enligt mig tycker jag att du hellre bör satsa på en ridtravare om du vill rida distans. Men om du vill hålla på mest med dressyr/hoppning är nog fullblod bättre. Fullblod har bättre steg för det.

Du kan ju få tag på en ridtravare som har blivit tränad i dressyr från början och aldrig gått på banan så brukar dom funka bättre. Inget fel på ridtravare, har haft det själv, men dom är inte gjorda för att gå i form... Däremot så har dom en vilja framåt och är super i skogen! ;)

Jag håller med föregående om att en ridtravare kan ligga i rätt prisklass och storlek för dig om du vill rida distans.
Annars finns ju ex korsningar arab/halvblod arab/travare arab/fullblod

Tänk igenom vad du verkligen vill satsa på eller om du nöjer dig med att ha en allroundhäst. Så många distanstävlingar är det inte per år och då är det roligare att kunna göra annat under tiden.
Rida dressyrtävlingar på en ridtravare kanske inte ger dig så himla många rosetter men mkt erfarenhet. Någonstans måste man börja....

Tag gärna hjälp av din tränare för att hitta en korrekt och trevlig häst! Det är egentligen inte inköpet som är dyrt på en häst, utan rätt foder, rätt skoning, sjukvård om den inte håller, uppstallning osv. Att ha en häst som åker ut på tävlingarna känns ju också som bortkastade pengar.

Väl mött på distansbanorna då!

Jag tycker du ska spara ett år till och köpa ett halvblod. Om det är dressyr du vill satsa på så är det lättare med "rätt ras". Ett engelsk fullblod kan också passa men köp då en som redan är omskolad (om den gått på banan).
Halvblod kan också gå distans likaså eng.fullbl.
// Linda

Jag håller med föregående om att en ridtravare kan ligga i rätt prisklass och storlek för dig om du vill rida distans.
Annars finns ju ex korsningar arab/halvblod arab/travare arab/fullblod

Tänk igenom vad du verkligen vill satsa på eller om du nöjer dig med att ha en allroundhäst. Så många distanstävlingar är det inte per år och då är det roligare att kunna göra annat under tiden.
Rida dressyrtävlingar på en ridtravare kanske inte ger dig så himla många rosetter men mkt erfarenhet. Någonstans måste man börja....

Tag gärna hjälp av din tränare för att hitta en korrekt och trevlig häst! Det är egentligen inte inköpet som är dyrt på en häst, utan rätt foder, rätt skoning, sjukvård om den inte håller, uppstallning osv. Att ha en häst som åker ut på tävlingarna känns ju också som bortkastade pengar.

Väl mött på distansbanorna då!

vill hålla på både med lite små dressyrtävlingar (enklare saker, mest för erfarenhet, nöje och ett utlåtande om min ridning.) och distans :) tror distans är mer en sport för mig, liksom, att satsa på än dressyr, men vill inte lägga bort den engelska ridnigen helt. hoppning kommer jag kaanske att rida lite Lätt D-C i, kaanske..men vill som sgat mest ha möjlighet att hoppa om jag och hästen känner för det..vill inte ha en hopphäst för tävling i denna gren.

hm..en trarab kanske vore nåt :) :p får tänka lite mer.. finns ju ridtravare som knappt startat trav, som går superfint i både distans och dressyr :D

okej alla - nu har jag bestämt mig!
DISTANS. till ca 80% av min ridning, 90% av min tävling :)

vad är bäst??

(minst 160cm i mankhöjd..vill inte ha nån mindre :angel: )

Köp ett varmblod! Dom tycker att allt är kul, hoppning. dressyr och framför allt springa i skogen! :D
Traraber är svåra att hitta på annons. Jag har precis köpt en åring och det tog mig jättelång tid att hitta på honom...
Däremot brukar det finnas halvblod/arabkorsningar lite titt som tätt.

Men som sagt, vill du hålla på mest med distans tycker jag du ska satsa på varmblod. Fullblod och halvblod har, enligt min erfarenhet, inte hovar och kropp för att springa långt och länge.
Varmbloden är framavlade för uthållighet och är inte så grova även om dom kan bli höga.
Du borde inte få nåt problem med att hitta en över 1,60. Inte för stor bara, då kan det bli problem med benen, helst om dom har gått på trav innan.

Lycka till!

hej.jag tycker att du skall satsa på en korsning arab-varmblod då får du dom egenskaperna du letar efter

:) tack för alla tips, och också för motiveringarna till varför vamrblod passar.. (många säger bara "den och den passar inte. punkt."..)

hm. vill som sgat inte ha en lähre än 160cm (dels pga att jag trivs väldigt bra med den storleken på häst, dels pga att jag inte vill riskera att växa ur honom/henne ifall min kropp får fnatt och drar iväg i längden igen..är "lagom" 165-167 cm lång nu..) . hur hög skulle du tippa som max, för att hästen i fråga inte ska få problem i träningen pga storlek?

Hur hög skulle du tippa som max, för att hästen i fråga inte ska få problem i träningen pga storlek?

Jag tränade ett halvblodssto på 178 cm som var både lång och grovt byggd. Hon hade inga som helst problem med sin storlek, enda nackdelen var ju att pulsen inte gick ned lika snabbt som de "små" araberna. Och att jag aldrig kunde sitta upp utan stege. :rofl:

vad bra, då borde det ju inte vara nåt problem om jag nu fastnar för nån på över 170 (det är nog stor "risk"..) :) har inga problem med uppsittningen på de hööga, men får länga stiglädret rätt mycket :rofl: haha..

Jag tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på siffran på mankhöjden. Hästar av olika byggnad känns olika höga trots samma mankhöjd.
Givetvis blir en d-ponny förliten men var inte rädd för att prova hästar som på pappret är för små. Byggnad samt gångarter kan göra en mindre häst betydligt större.
// Linda

Tänk också på att en travare som gått banan behöver mycket omskolning (ca 2 år) innan det blir en ridhäst. De kan också behöva kompletteringar i utrustning o behandlingar som gör att det låga inköpspriset inte blir så lågt i slutändan. Ska du köpa en ridtravare ska det vara för att du vill ha just en sådan pga tex storlek, temperament mm och inte titta ett dugg på inköpspriset.
Jag har två travflickor, haft fyra travindivider innan dessa, och jag kan inte tänka mig finare hästar. Men det är mycket jobb.. Den ena tex har fodrat en hel del ET och jag har också beställt ett cavalettipaket för att bygga upp ländrygg o bakställ på båda. Den ena är 1,56 o den andra 1,58. Sistnämnda är kraftig i benstommen och rids av min man som är 1,92.
Lycka till med ditt köp!

Du ska ju ha en ANGLOARAB såklart!!!;)
Arabens uthållighet blandad med fullblodets snabbhet och storlek.
Kloka hästar som du kan ha till allt!!

Har du inga krav på att hästen ska gå högt i dressyr eller hoppning så kan nog säkert en ridtravare passa dig fint!

Tänk också på att en travare som gått banan behöver mycket omskolning (ca 2 år) innan det blir en ridhäst. De kan också behöva kompletteringar i utrustning o behandlingar som gör att det låga inköpspriset inte blir så lågt i slutändan. Ska du köpa en ridtravare ska det vara för att du vill ha just en sådan pga tex storlek, temperament mm och inte titta ett dugg på inköpspriset.
Jag har två travflickor, haft fyra travindivider innan dessa, och jag kan inte tänka mig finare hästar. Men det är mycket jobb.. Den ena tex har fodrat en hel del ET och jag har också beställt ett cavalettipaket för att bygga upp ländrygg o bakställ på båda. Den ena är 1,56 o den andra 1,58. Sistnämnda är kraftig i benstommen och rids av min man som är 1,92.
Lycka till med ditt köp!

Jag ska absolut inte köpa en travare.
// Linda

är beredd att slita, när jag hittar den rätta/rätte hästen. sen finns ju många varmblod som alrig blivit travtränade (om man ska tro på annonserna..). :)

Har beslutat att köpa häst nästa år (börjar nog leta i maj-juni nån gång, sen får vi se - ska provrida så många som möjligt!!). har ett hyfsat jobb, så jag lägger undan det mesta för att spara ihop och ha råd att ha kvar & försörja hästen sen också..men jag kan inte ge såå mycket för en häst, okej.. :angel: . mamma har sgat att hon kan lägga till lite, om jag hittar den perfekta (:angel:), men det är bäst om jag har råd själv och har kvar ett par tusenlappar, som startkapital elr så... tänkte satsa på dressyr (darav min tråd Köpa dressyrhäst på Dressyrforumet..), men då jag tränar & i vår ska börja tävla min medryttarhäst i distansritt, börjar tankarna gunga åt distanshållet. Okej, ämnet.. Vilken ras tror ni erfarna distansryttare passar mig? Jag vill ha en häst på ca 160-175cm i mankhöjd (inte lägre än 160cm iaf..), bra exetriör (det är väl en fördel? eller?), trevligt temperament men ändå en utmaning (inte hetsigt, men jag vill behöva "jobba".. vill ha ett piggt temperament. men inte superspänt..om ni fattar vad jag menar?).. Ska helst vara lite dressyr och hoppriden, skogsriden (inte ett måste, men ett plus. man sparar ju mycket tid och har fler träningsmöjligheter i så fall..?). Det jag funderat och kikat allvarligast på, är ridtravare (varmblod) och fullblod (XX). Hittat flera för under 10.000kr, rätt prisklass för mig alltså.. :angel: :) Jag är ca 165-168cm lång, har ridit i ca 6-7år mest engelskt (dressyr, hopp och lite fälttävlan). Ridit/tränat distans sen i våras ungefär, om man räknar förra medryttarhästen också..

Läs tråden om traraber, där står om mer än så.

Hälsning Maja

vill hålla på både med lite små dressyrtävlingar (enklare saker, mest för erfarenhet, nöje och ett utlåtande om min ridning.) och distans :) tror distans är mer en sport för mig, liksom, att satsa på än dressyr, men vill inte lägga bort den engelska ridnigen helt. hoppning kommer jag kaanske att rida lite Lätt D-C i, kaanske..men vill som sgat mest ha möjlighet att hoppa om jag och hästen känner för det..vill inte ha en hopphäst för tävling i denna gren.

hm..en trarab kanske vore nåt :) :p får tänka lite mer.. finns ju ridtravare som knappt startat trav, som går superfint i både distans och dressyr :D

Jag håller fullständigt med tidigare svar om ridtravare. Själv har jag haft 2 araber och ett halvblod tidigare. Jag vet ju att om jag skulle köpa häst i framtiden igen blir det en arab. MEN , som sagt till frågan. Just nu rider jag 2 varmblod, varav den ena har gått på bana och den andra inte. Båda två tävlas i hoppning och jag håller på och utbildar dom i dressyr. Mitt mål är att få ut båda två på distansbanorna till sommaren. Och jag kan tala om att ridtravare är helt underbara att ha att göra med, har du tid och tålamod så kan du göra vad du vill med dom. Båda dom här hästarna älskar att jobba och båda två går riktigt bra i form. Dom har verkligen det här riktiga "goet" i sig som man vill ha i en distanshäst, men samtidigt så vill man att dom ska kunna ta det lungt också, och spara på krafterna, vilket vi håller på och tränar på nu, (speciellt på grabben som gått på bana). =) sakta men säkert så tycker jag själv att det går jättebra. Så vill du ha en större distanshäst som du även kan göra annat med så är ridtravare utomordentliga =) Kram Madde

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 227
Senast: Oknytt
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 298
Senast: Sixten
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar