Köpa cykel

Sumsum

Trådstartare
Jag tänkte börja cykla till jobbet.. det är 26 km asfalt, relativt okuperat. Jag har börjat titta efter cykel och inser att det är en djungel. Om man vill gå efter något annat än färgen, vad går man efter då? Jag inser att ramstorlek är viktigt, och typen av styre verkar också vara avgörande för mig i alla fall.. nån jag provat har varit obekväm, men en annan av nästan exakt samma modell fungerar bra. Det finns mängder av olika hybridcyklar.. vad ska man välja? Om man vill betala 15000 istället för 10000 hur mycket bättre blir det då? Spelar ett kilos ökad vikt nån roll?
/A

Jag tänkte börja cykla till jobbet.. det är 26 km asfalt, relativt okuperat. Jag har börjat titta efter cykel och inser att det är en djungel. Om man vill gå efter något annat än färgen, vad går man efter då? Jag inser att ramstorlek är viktigt, och typen av styre verkar också vara avgörande för mig i alla fall.. nån jag provat har varit obekväm, men en annan av nästan exakt samma modell fungerar bra. Det finns mängder av olika hybridcyklar.. vad ska man välja? Om man vill betala 15000 istället för 10000 hur mycket bättre blir det då? Spelar ett kilos ökad vikt nån roll?
/A
Cyklocross är bra och snabba pendlarcyklar!Passar till alla väder iom att du kan ha skärmar. Har själv blivit avrådd från hybrid.

en en annan av nästan exakt samma modell fungerar bra. Det finns mängder av olika hybridcyklar.. vad ska man välja? Om man vill betala 15000 istället för 10000 hur mycket bättre blir det då? Spelar ett kilos ökad vikt nån roll?
Cyklocross är bra och snabba pendlarcyklar!Passar till alla väder iom att du kan ha skärmar. Har själv blivit avrådd från hybrid.
Skulle också rekommendera cyklocross. Går att cykla med året runt. Några på jobbet har cyklocross nu i vinter också :) . Mkt snabbare än hybriden och 10 000 räcker långt. Satsa på shimano 105 på växlarna bättre behövs inte.
Sen vill du se en verklig skillnad ska du gå upp till kolfiber och då räcker nog inte 15000 utan då är det nog 20000 du får räkna med...

Cyklocross har jag aldrig hört talas om. Ska också köpa ny cykel till våren får kolla upp detta. Är de alltid med bockstyre?

/A
Är det inte läge att titta efter en elcykel?

/A
Med tanke på att det är bara asfalt du cyklar på så skulle jag i princip strunta i vikten på cyklen. Det är betydligt viktigare med hur cykeln känns att sitta på!

Jag har två cyklar som väger ungefär lika mycket. Med den ena, en "gammal tantcykel", blir jag trött och får nästan ont i benen av att cykla 1km på. Min andra cykel, en MTB, kan jag cykla på i många timmar(!) i hyfsat tempo utan några problem alls, just för att den är så otroligt bekväm.

När jag skulle köpa min MTB så fick jag hjälp av en cykelkunnig vän. Det han framförallt bad mig vara petig med var bromsarna. Det är en enorm skillnad på skivbromsar och sådana där vanliga med gummiklossar. Efter att ha cyklat med skivbromsar vågar jag knappt cykla på annat...

Min cykel kostade mig ca 5000kr och i dagsläget kan jag inte riktigt se någon anledning till att lägga mer pengar på en cykel. Det skulle väl vara om jag bytte ut pedalerna till sådana där som fötterna sitter fast i (+ tillhörande skor), då blir det ju lite pengar där också.

Såhär ser min ut :D
Giant_Talon_2_LTD_27_5__blue[621x610].jpg

/A
Det viktigaste är att en passar i storlek med bra körställning och att den har rätt geometri för dig, för rätt geometri måste man provcykla en lite längre bit för att testa, känns den skön och behaglig att cykla på är den rätt. Lättrullade däck är absolut nödvändigt och sen är skärmar och pakethållare väldigt bra att ha. Bockstyre är också i princip ett måste när det är så lång sträcka.

Cyklocross har jag aldrig hört talas om. Ska också köpa ny cykel till våren får kolla upp detta. Är de alltid med bockstyre?
Cyclocross är med bockstyre. Jag har en Mtb också, men personligen är det inte det jag skulle rekommendera för så lång pendling. Den har tåligare däck än räser och går också att köra på grus. Man kan också sätta på släta snabbare däck om man jagar sekunder. Jag kör cirka 6 km/timmen snabbare på Cyclocrossen. Mtb:en använder jag mer på stigar och det är superkul!
Men iaf jag vill transportera mig så snabbt som möjligt.

Skulle också rekommendera cyklocross. Går att cykla med året runt. Några på jobbet har cyklocross nu i vinter också :) . Mkt snabbare än hybriden och 10 000 räcker långt. Satsa på shimano 105 på växlarna bättre behövs inte.
Sen vill du se en verklig skillnad ska du gå upp till kolfiber och då räcker nog inte 15000 utan då är det nog 20000 du får räkna med...
Är inte många cyclocross ganska tävlingsinspirerade med kort hjulbas och branta vinklar? Förr var det i varje fall i praktiken en landsvägsracer men lite bredare gafflar och sidomonterade bromsar bara. Jag tycker själv att en lite mera touringinspirerad cykel är skönare att cykla på om det inte är ren träning.

Ni menar att bockstyre nästan är ett måste.. Man kanske kan hyra någonstans, för att se vad man gillar.

Ni menar att bockstyre nästan är ett måste.. Man kanske kan hyra någonstans, för att se vad man gillar.
Det låter klokt.

Bockstyre är mera vilsamt för händer och armar, med ett rakt styre är det lättare att styra men man man vrider underarmen och vinklar ut armbågarna och för de flesta blir det väldig jobbigt längre sträckor.

Lite förenklat är ju bockstyre stadigare och mer vilosamt för längre sträckor. Ett rakt och bredare styre passar bättre för knixiga skogsvägar i låga hastigheter. Cykeln upplevs inte lika stadig i höga hastigheter.

/A

Jag rekommenderar också en cyklocross om du ska cykla året runt och även när det är sämre väder (regn) då de som tidigare nämnts kan ha skärmar. Kolla begagnatmarknaden om du tagit reda på vilken ramstorlek du ska ha. Då kan du få tag på en riktigt fin cykel till kanske halva nypriset. De som kan cykelsporten säljer begagnade cyklar till rimliga priser. Se upp för de som försöker sälja för bara någon tusenlapp under nypriset, då kan man lika gärna köpa nytt och få garantier och service.

Viktmässigt är det ingen jätteskillnad på något enstaka kilo hit eller dit.

Bockstyre är att föredra då kan man variera greppet på handtaget utefter hur trött man är i rygg, axlar, nacke (om man som jag i början av varje säsong är ovan och otränad med halvdålig teknik :o). Det är sällan jag använder själva bocken, i de allra flesta fall sitter jag med händerna mot ”knoppen” till bromshandtagen.

Jag pendlade ungefär 3 mil enkel väg när jag pluggade, hyfsat kuperat och det fungerade fint :) (jag har dock en racer så det blev blött åt rumpa och rygg så fort det regnade eller var blött på vägen).

Har du tillgång till dusch och förvaring av cykeln på jobbet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 996
Fordon Så elcykel :). Har länge tänkt köpa cykel och nu när jag ska göra slag i saken har jag starkt börjat överväga att köpa en elcykel. Men...
Svar
18
· Visningar
1 497
Kropp & Själ Min mammas gamla skeppshult sjunger på sista versen och jag behöver börja leta ny cykel. Men vad vill jag ha? Kan ingenting om cyklar...
2
Svar
24
· Visningar
1 833
Senast: Brassneck
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel