Köpa cykel - vad tänka på?

aiquen

Trådstartare
Hjälp mig nu, alla cykelnördar (jag vet att ni är några här :D)!

Jag vill köpa en cykel! Främst för att enkelt kunna ta mig mellan punkt A och punkt B när bilen inte känns som ett rimligt alternativ, men också för att jag har lust att "börja cykla", helt enkelt. Alltså för skojs/motionens skull. Inte på nivån tretton pulsmätare och full trikåmundering, så en utpräglad racercykel är väl inte aktuellt, men jag tänker att någon s.k. hybridvariant kanske skulle kunna vara ett lämpligt val? Bara för att hyfsat smidigt kunna ta mig runt ett par mil (på blandat asfalt och grusväg) liksom.

Men är det något särskilt jag bör tänka på? Vad ska jag titta efter? Finns det några allmänna råd sådär? Eller är alla cyklar - säg i prisklassen runt en 5000 sådär, plus minus någon tusenlapp - hyfsat likvärdiga?

Tips tas tacksamt emot. :)

Det låter som att du behöver en trekkinghybrid. Dvs en lite mera landsvägsvänlig cykel än en MTB men lite mera gupp- och grusvänlig än en racer. Dessutom kan du på din runda ta en genväg på en stig eller sämre grusväg vilket du aldrig kan göra på en racer om du inte tänkte bära den...

Mitt råd är att gå till en bra cykelaffär där de verkligen kan cykel, och diskutera ditt behov och vad du kan tänkas betala. Att få cykeln utprovad av proffs gör verkligen A och O för vad du kommer att få ut av din cykel. Jag vet inte vart du bor men jag brukar skicka cykelnybörjare till Cykloteket. Deras årliga katalog Cyklopedin är väldigt informativ och bra tycker jag. Den kan du nog beställa hem via hemsidan och läsa i...

Ang pris så tycker jag att det är bättre att köpa en dyrare cykel som är bra, än en billig som är skit. Den kommer ändå inte vara rolig att använda. Poängen med att köpa en sån här "riktig" cykel är ju att den ska vara mer användarvänlig än de man hittar på tex Biltema, då kan man ju unna sig några tusenlappar extra. Det behöver dock inte kosta skjortan. Jag köpte min nybörjar-MTB för runt 8000 kr för flera år sedan och den har burit mig i vått och torrt betydligt bättre än vad jag fått vad gäller kvalitet för 5000 kr.
Om du nu har ett spikat pristak på 5000 kr skulle jag säga att generellt är det bättre att hitta bra begagnat än att köpa nytt i den prisklassen.

Senast ändrad:
Mina cykelbehov liknar dina, och jag köpte en hybrid för några år sedan. Det passar mig perfekt! Jag lade rätt mycket tid på att åka runt och provcykla olika cyklar. Jag tycker det är stor skillnad i känslan på olika märken och cykeln måste ju passa bra. Jag håller med @stjarnfrugt angående priset - jag landade på runt 8000 med stänkskärmar, pakethållare, ringklocka mm. Vill man ner mycket under det får man nog leta begagnat.

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 900
Äldre Jag är sugen på att köpa en ny cykel, men vet ingenting om cyklar, hur mycket en hyfsat bra kostar osv. Hjälp? :D Jag har i dagsläget...
Svar
3
· Visningar
648
Senast: aiquen
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt...
2 3
Svar
50
· Visningar
20 447
Senast: MiniLi
·
Äldre Jag står i valet och kvalet att slå till på en ny bil; en Renault Mégane III 1,5 Dci årsmodell 2010. Bilen är en diesel och har gått...
Svar
19
· Visningar
14 987
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info