Ketrawzc

Trådstartare
Jag ska för första gången köpa en bil. Min tidigare har jag köpt av bekant men nu är bilfirma aktuellt och det är en begagnad bil i 50' klassen.

Jag kan NOLL om bilar. Jag har koll på att den önskade modellen uppfyller mina krav på vikter och bränsleförbrukning osv, men är det något speciellt man borde tänka på när man står på plats? Har alltså valt ut märke och modell som jag vill ha. Den ska ha fullstämplad servicebok? Jag lär nog åka själv. Är en ung tjej som är uppenbart okunnig.
Eller är det bara att betala och chansa att det blir bra?
 
@Ketrawzc: Kolla upp vilka problem som är vanliga på den modellen och året. Be att få se senaste besiktningsprotokollet som ska vara någorlunda färskt, annars kräv som villkor att den ska gå igenom besiktningen. Följer det med vinterdäck? Om så, är skicket på dem bra?

Kolla rost, se till att det inte är några missljud eller glapp i ratten när du provkör osv.

Försök pruta, även om det är en bilfirma brukar man antingen kunna få ner priset lite eller få något extra tex en rekond.
 
Skriver man kontrakt på bilar? Tänker om det inte finns protokoll på besiktning, för låter ju kanon om man kan kräva att den ska gå igenom. Vad gör man om den inte går igenom?

Resten känns lagom komplicerat, det kan jag kolla.

Hur sjutton gör man när man prutar? :eek: Får man nånsin ett bra tillfälle?

Känns livsfarligt att åka själv. Men jag tror inte jag har något val som det ser ut.
 
Pruta är en konst och ett spel :D Jag har lärt mig av min far som kunde jämföras med en hästhandlare :p Jag är aldrig otrevlig och aggressiv (som en del har varit gentemot mig när de försökt pruta :meh:) utan man pratar litegrann och förhandlar helt enkelt.

Jag har aldrig köpt bil på en firma för egen del men jag utgår ifrån att det finns något standardkontrakt. Är bilen inte besiktad ua kan det inte vara svårt att få in det som villkor. Vill de inte göra det skulle jag bara säga tack och hej.

Tänk på att du är inte tvungen att köpa där. Det finns flera bilhandlare. Tycker du att något i skicket inte är helt ok och inte får ner priset tillräckligt är det samma sak, bara att gå till nästa firma.
 
Skriver man kontrakt på bilar? Tänker om det inte finns protokoll på besiktning, för låter ju kanon om man kan kräva att den ska gå igenom. Vad gör man om den inte går igenom?

Resten känns lagom komplicerat, det kan jag kolla.

Hur sjutton gör man när man prutar? :eek: Får man nånsin ett bra tillfälle?

Känns livsfarligt att åka själv. Men jag tror inte jag har något val som det ser ut.
Självklart skrivs kontrakt på bilköpet. Både kontrakt och ordentliga kvitton.

Det SKA finnas besiktningsprotokoll. Senaste besiktningsprotokoll ska alltid följa bilen.
Om bilen inte gått igenom besiktning ska/får de inte sälja den. Då är det antagligen körförbud på den.

Fråga om allt. De har betalt för att svara på frågor. Ingen fråga är för dum.
 
Jag har aldrig köpt bil på en firma för egen del men jag utgår ifrån att det finns något standardkontrakt. Är bilen inte besiktad ua kan det inte vara svårt att få in det som villkor. Vill de inte göra det skulle jag bara säga tack och hej.

Tänk på att du är inte tvungen att köpa där. Det finns flera bilhandlare. Tycker du att något i skicket inte är helt ok och inte får ner priset tillräckligt är det samma sak, bara att gå till nästa firma.
Jag har aldrig köpt av något annan än av bilfirma. Varje firma har sin egen variant av kontrakt.

Och som sagt - den ska vara besiktad UA. Annars får de se till att fixa det.
 
Ok! Tycker det känns lite som en säkerhet att handla av firma - de säljer mycket bilar och allt blir med ordentligt kvitto osv.

Din fråga men kan man betala med kort i vanlig kortläsare? :eek:
Jag är alltså totalt nybörjare med dehär. Ojoj vad jag kan bli grundlurad känner jag. Men lär ju ha en ny bil. :arghh:
 
Ok! Tycker det känns lite som en säkerhet att handla av firma - de säljer mycket bilar och allt blir med ordentligt kvitto osv.

Din fråga men kan man betala med kort i vanlig kortläsare? :eek:
Jag är alltså totalt nybörjare med det här. Ojoj vad jag kan bli grundlurad känner jag. Men lär ju ha en ny bil. :arghh:

Särbon köpte en skoter på en bilfirma (det var i Norrland, vad kan jag säga? :grin:) och betalade med kort så det lär gå bra. Känns ju märkligt annars.
 
Hm den aktuella bilen är enligt transportstyrelsen avställd och senaste besiktningen är gjord 22/6-15.
Borde man vara kritisk?
 
Hm den aktuella bilen är enligt transportstyrelsen avställd och senaste besiktningen är gjord 22/6-15.
Borde man vara kritisk?


Avställda är de alltid nästan hos firmor, så det är nog inget konstigt med det. Besiktning beror ju på, var det i slutet av perioden (4 som sista siffra) så skulle jag nog vilja att de besiktar den innan, men är det en 5:a eller 6:a så är besiktningen giltig tom 30/9 eller 31/10, och då kanske en förhandlingssak. Med en 6:a tror jag inte man kan besikta nu i maj och få det inom perioden, men med en 5:a är det möjligt.
 
Ok! Tycker det känns lite som en säkerhet att handla av firma - de säljer mycket bilar och allt blir med ordentligt kvitto osv.

Din fråga men kan man betala med kort i vanlig kortläsare? :eek:
Jag är alltså totalt nybörjare med dehär. Ojoj vad jag kan bli grundlurad känner jag. Men lär ju ha en ny bil. :arghh:
Jag har betalat med kort, och jag har betalat med postväxel.
Hör med aktuell firma hur de vill ha det.

Jag har också känt att det är en viss trygghet i att handla från ett företag. Då gäller konsumentköplagen - till skillnad från en okänd privatperson som kan lura dig hur mycket som helst... Är något galet kan man åka tillbaka och reklamera varan. Det är ju inte tänkbart vid köp av en privatperson. Man vet inte ett dugg om hur seriös privatpersonen är, om bilen är sjysst, om allt som sägs är sant etc.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hur gör man liksom rent praktiskt och vad ska man tänka på när man köper begagnad bil från bilfirma? Jag har hittat en modell jag vill...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 939
Senast: sarahg
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 323
Senast: 95johsv
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 482
Senast: Angel
·
Utrustning Ska byta transport och funderar vad jag har att välja på och behöver lite tips. Vet ni några som uppfyller dessa krav? - Ej för ny...
Svar
9
· Visningar
2 175
Senast: Kanintant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp