Köpa begagnade märkesgrejor

A

anni0301

Blir så avundsjuk på alla som kan göra sig råd att köpa fina och bra märkesgrejor till sina hästar typ ett träns för 1400 kr osv. :d (ja det finns ju sjukt mkt dyrare grejor men för mig är 1400 MYCKET för ett träns)

Själv har jag levt på *öö*s snorbilliga träns för 299kr och är så sjukt less på den dåliga kvaliten, remmar som inte går att trä igenom, läder som spricker etc.:cool:

Så mitt hopp står nu till att köpa begagnade märkesgrejor. Erfarenhet? Vilka märken ska man hålla utkik efter? Noll koll på vad som är äkta kvalitet eller bara ett "dyrt märke".
Tänk på att jag är van vid *öö*s billigaste varor :D;)

Sv: Köpa begagnade märkesgrejor

Kolla runt här på buke i trådar som "vad använder ni...?" osv. och under hopp/dressyr forumsdelarna så bör du hitta några trådar med lite märkes saker. Jag vill inte börja lista träns och andra saker bara så där då moderatorn kan anse det i vissa fall som reklam för enskillda företag (tråkigt nog).

Leta överallt, typ annonser på nätet, hitta en sak hos en ridsportaffärs rea och en annan passande sak på ett annat ställe...

Mitt senaste "kap" är ett Stübbenkandar värt mellan 2 - 2 500:-... sammanlagt har jag betalat bara några hundralappar... men jag har hittat en ny del där och en annan på ett annat ställe....
Och vips så har jag 9 år senare ett svart urflått Stübbenkandar....

åååå trist... ! Jag har inte en jäkla susning om ex Stubben har bra kvalitet eller inte, bara att det är dyrt...
Jag skulle bara vilja veta om någon har god erfarenhet av ett visst märke, att det verkligen ÄR FINT efter några år på nacken. Om man ska köpa beggat så är det ju ofta "på bild" och inte så lätt alla gånger att se just kvalitet.
Jacson kanske har jättesnygga träns som kostar mkt men som ändå spricker efter två år
Stubben kanske har svindyra träns och som håller i mååånga år och alltså är värt att köpa begagnat.

EXEMPEL bara... inte en aning.

Kanske någon kan PMa om det är för mycket "reklam" att rabbla märken i ett öppet forum? Om man kollar runt i andra forum så står det ju vad folk har just IDAG och alla är ju lika nöjda såklart eftersom tränset kostade 3000 kr... men hur ser det tränset ut efter tre år? DET är jag intresserad av ;)

Vill som sagt var bara veta vilka märken som håller bra kvalitet även efter några års användning och som kan vara värt att köpa begagnat och som ÄNDÅ håller ett tag till. Annars kan jag ju lika gärna köra med billighetsgrejor å byta ut dem... Men vore kul att ha ett mjukt och fint träns eller sadel till min lilla pålle...

det säger mig ingenting. vilka tillverkar i engelskt läder då? På beg.annonser står det ju bara vilket märke, inte vilket läder som grejorna är tillverkade i.

Ursäkta om jag är lite väl novis :p

Mina träns är köpta från 50-talet och framåt....
På den tiden var det inte så noga med märkningen som namn utan mer att det stod Made in England, det var bäst, som Made in West Germany, som var nästan lika bra som dom engelska i kvaliteen.

Av dom som det verkligen står märke på så är det Stübben- och Hubertus-tränsen som jag fortfarande använder och som är i superbra mjukt läder.

Tyvärr är inte dom engelska tränsen namnmärkta, men jag VET att märket på flera är Blue Ribbon, och då dom är i naturläder så har dom mörknat en del genom åren pga luftens syre och smörjning.

Men vill du veta vad som händer med träns av dagens modemärken kan jag tyvärr inte hjälpa dej då mitt begagnade GG-träns ännu är för "ungt", men jag kan säga att kvaliten på mitt är supermycke bättre än på kompisens av samma märke...

Jo det står, inte alltid men leta efter annonser där det står då. Använd Buke som lärokälla eller hela internätet. Smartast är väl att kolla efter nåt du gillar och vill ha sen höra efter om just det specifika märket.

Hubertus är svårt tycker jag har sett väldigt skillda kvalité samma med kieffer. Har fantastiska träns och tråkiga träns där.

Schumacher tycker jag visserligen är fantastisk likaså döbert men att köpa dessa begagnat är jag tveksam till just för att det är två såpass trendiga märken svårt att få ett bra pris. Det gäller även passier.

ja det är väl som med mkt annat att det var "bättre förr" när allt inte skulle "gå i rasande tempo och säljas tonvis på några sekunder så dyrt som möjligt med så billigt material som möjligt för att tjäna så mkt som möjligt" ;)

Tack alla för tipsen! Ska ge mig ut å jämföra de olika märkena nu och leta nått jag tycker e fint! (och kanske önska mig ett i julklapp eller så! lättare om man vet VAD man ska önska sig!)

Jag tycker också att det är en bra idé att kolla vad folk använder... Vad som var hippt på 80talet är inte fullt lika skoj nu även om det håller...
Jag kommer ihåg att jag var så imponerad av Stubbens saker när jag var liten...
Idag tycker jag det ser likadant ut som alla andra. Men faktiskt är det ju bra kvalité- helt klart.
Jag köper mest italienska, franska märken. Tycker de har superkvalité de också.

Fast fördelen med ett märke som inte är lika hippt är ju att man kan fynda dem i större utsträckning. ;)

Nja.... klart om man inte bryr sig om vad man har på hästen så... Men köper man dyra saker bara för att de har rätt läderkvalité? Vill man inte ha det som är liiite modernt också?

Tack för alla svar! Jag hittade ett jättefint Hubertusträns till fyndpris som kommer om någon dag :) Håll tummarna att det är så fint som det såg ut på bilden :p

Så länge jag tycker om grejorna personligen så spelar modet ingen roll för mig, jag gillar enkelhet. Så blingade prylar, v-formade pannband, färgat foder etc är inte riktigt min grej. Så rent och enkelt som möjligt och Hubertustränset är bara mörkbrunt :D

Klart att det ska vara bra kvalité och snyggt. Men trendiga märken tappar lite i marknadsvärde. Jag köper hellre ett stübbenträns för 500.. än ett döbert för det dubbla. Mina ser förutom pannbandet identiska ut på håll och samma fina kvalitet. Bara att döbert skulle kosta det dubbla om jag skulle köpa det begagnat.

Jag köper aldrig dyra märkesgrejer (minus täcken och sadlar) nya. Utan jag köper begagnat eller fyndar på jättereor.

Tricket är att hålla ögonen öppna HELA tiden och att se till att man har råd att slå till när de dyker upp. Naturligtvis måste du veta vad du letar efter. Ett 'fint märkesträns' säger inget, men ett 'mörkbrunt Hubertusträns av modell Y däremot'

Som andra redan sagt så läs atrådar, hör omkring vad folk tycker är bra och - viktigast egentligen - snoka i alla sadelkammare du kommer över. KLäm och känn och se. Då får du bra svar på vad som har kvalitet och ej. Jag går efter egen erfarenhet jag, och i viss mån kollar i butiker och klämmer och känner, det är inte lika säkert men säger mycket. Sen får man ju sina favoriter.

Sen är det bara att börja leta..

Det kan ta en vecka eller ett år, men förr eller senare dyker det upp, och då gäller det att ha råd att slå till.

Tala om för alla kompisar och bekanta vad du söker med. T ex så köpte jag nya ridstövlar för nån vecka sen. Mina gamla sjöng på sista refrängen och höll ihop med god vilja och eltejp. Jag ville ha ett par likadana, men hade inte bråttom. De kostar ca 2500 kr nya. Jag hittade några beg i fint skick för 500 men beslöt mig för att vänta lite mer. Då sms:ar en bukefalist som jag aldrig träffat eller pratat med irl men pratar MYCKET med på nätet och tycker att 'du, jag står här i ridsportaffär X nere i göteborg, och de har dina stövlar, helt nya, på superrea, 800 kr?'

Det var bara att slå till. Det är alltså 1700 kr rabatt.

Sådana reor sker ju inte hela tiden, och den här hade jag aldrig märkt om inte kompisen varit in och vetat att jag sökte just märke X och modell Y på ridstövlar. Så 'sprid ryktet' och ha tålamod.

Tradera, blocket, e-bay och alla radannonser du kan komma på är också bra, ta för vana att kolla av vad för nytt som kommit in varje eller varannan dag, hux flux dyker fynden upp.

Tack! och oj vilket fynd!!

Nu hade jag lite bråttom att hitta ett träns i bra storlek så hittade ett hubertusträns som var fint på bild :o men fick det för 150 kr så kan ju lika gärna slänga det om det är bara småbitar av det... Hade lika gärna kunnat beställa ett från H***S men tänkte prova att köpa ett märkesträns, även om begagnat och se om det ÄR någon skillnad.

Nu har jag ju fått en massa tips från er här och en sak är klar Döbert är även svindyrt att köpa begagnat och sällsynt, iaf under den tid jag tittat. Stubben finns det massor begagnat. Hubertus inte så vanligt det heller, mest sadlar. Men jag ska hålla ögonen öppna och nu vet jag lite mer vad man KAN titta efter.
Får åka till nån ridsportaffär å klämma å känna lite, kanske på ridskolan oxå. Nu har jag ju inte bråttom längre och kan leta fynd i lugn och ro:cool:

Varer i lær kan du fint kjøpe i middels kvalitet. Om du er flink med å smøre dette fra starten av, slik at det holder seg mykt, kan det bli vel så bra som dyrere merker. Du kan jo sprite opp utstyret litt ved å ha et litt eksklusivt pannebånd til. Man kan få fine pannebånd som ikke koster 1000kr også. Jeg har f.eks. et GlenGordon pannebånd med ekte Swarovski-stener. Det har samme mønster som Döbert har på et av sine pannebånd. Mitt pannebånd kostet litt over 200kr. Det er forsåvidt dyrt for kun et pannebånd, men det gjør jo hodelaget mye mer fancy. Og koster mye mindre enn det Döbert sitt koster. På konkurranse har man uannsett ofte nummerlapp på, så ingen ser at det står GG på pannebåndet istedet for Döbert uannsett.. GlenGordon har forresten flere fine pannebånd, som ikke ligger i prisklassen med Döbert og OS.

2008-07-26_regulus_dsc_0039.jpg

Pannebåndet er riktignok kombinert med en Kieffer-trinse, men jeg synes pannebåndet i seg selv likevel er veldig pent. Om du f.eks. vil ha et hodelag som likner, så vet jeg at Jacson har hodelag til under 500kr med bred nesereim. Dog ikke ergonomisk nakkestykke, men da kan du raskt få et hodelag som likner på mitt, til en rimelig pris, om man skulle ønske det. Det går også ann å kjøpe nesereimer løse.

Angående kvalitet må du bare lære deg litt å se hva som er bra eller ikke. Gå i butikken, se på de dyre hodelagene, sammenlikn de med de billige. Du vil etterhvert kunne skille kvaliteten. Du ser gjerne hvordan de er behandlet. Om læret virker tørt eller sprøtt eller ikke. Angående engelsk kvalitet, er det ofte merket. F.eks. indisk kvalitet kan du ofte gjenkjenne på lunkten og at det virker lite forseggjort i forhold til behandling. Du kan også se hvordan fargen sitter.

Senast ändrad:

Vet inte om jag håller med dig om att Döbert är svindyrt begagnat. Jag har köpt ett rundsytt mörkbrunt Döbertkandar för 970 kronor. Med tanke på att det inte märks att det är använt (det är mjukt och fint, men det är Döbert från början) så tycker jg att det är billigt. Kandaret kommer att hålla längre än hästen och jag kommer att leva, även om vi skulle använda det varje dag. Med tanke på att det är svårt att köpa ett nytt rundsytt kandar med någotsånär kvalitet under 6-7 hundra så tycker jag att mitt kandar var billigt med tanke på vad jag fått för pengarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka