Köpa andel i travhäst?

Gabbi

Trådstartare
Jag har inte längre möjlighet att jobba med trav som jag gjorde när jag var yngre. Det är inte så bra betalt att jag ens skulle kunna betala hyran, och det är för långa dagar och för många helger. Däremot saknar jag hästarna. Jag har inte lust att hålla på och rida någons avdankade travare, jag är sugen på en i träning.

Vet någon om något bra sätt att köpa en del i en häst? Jag har när jag var yngre fått delar i hästar i present, men det har då varit mycket, mycket små delar, och ingen häst man hälsar på, även om man såklart får göra det.

Jag är intresserad av en häst i träning, med sikte på start (så klart), och jag vill att det åtminstone ska vara så få ägare att folk vet vem jag är när jag kommer till stallet. Betalar man vanligtvis en engångssumma för delen, och sedan en löpande summa för skötsel och träning, eller finns det olika varianter? Måste det göras via ett konsortium, eller kan man göra det privat?

Sv: Köpa andel i travhäst?

Kolla med nån amatörtränare som har en lovande uppfödning!

Vi har ägt ett flertal olika hästar som del ägare, men det har varit genom karlns kompis som är tränare. Just nu har vi ingen alls, men har funderingar på en treåring som kompisen vill ha in oss på.
Många proffs har ju några konsortiumshästar så det är nog bara att kolla runt lite bland de tränare som är i närheten.
Om du känns igen eller inte beror ju helt och hållet på hur ofta du är där... Eller hur stort stall det är. Jag jobbade hos ett proffs som hade uppåt 50 hästar och en hel del konsortiums hästar, vissa ägare var där varje vecka och andra såg man aldrig överhuvudtaget...
Samma sak har vi ägt en häst ihop med en som enbart kom till starterna och gick bara till stallet när det gick bra... Inte så kul att äga häst ihop med och en av andledningarna till att vi sålde hästen.

Snurrfian skrev:
Vi har ägt ett flertal olika hästar som del ägare, men det har varit genom karlns kompis som är tränare. Just nu har vi ingen alls, men har funderingar på en treåring som kompisen vill ha in oss på.
Många proffs har ju några konsortiumshästar så det är nog bara att kolla runt lite bland de tränare som är i närheten.
Om du känns igen eller inte beror ju helt och hållet på hur ofta du är där... Eller hur stort stall det är. Jag jobbade hos ett proffs som hade uppåt 50 hästar och en hel del konsortiums hästar, vissa ägare var där varje vecka och andra såg man aldrig överhuvudtaget...
Samma sak har vi ägt en häst ihop med en som enbart kom till starterna och gick bara till stallet när det gick bra... Inte så kul att äga häst ihop med och en av andledningarna till att vi sålde hästen.

Jo, självklart är det upp till mig själv att intressera mig och att visa mig. Vad jag ville ha sagt var att jag inte ville vara en av 850 ägare, eftersom det blir lite väl anonymt. Jag kunde tänka mig att vara en av 4 eller 6 ägare kanske, beroende på om hästen står i proffs eller amatörträning.

Fast det verkar som om dom har ändrat koncept.
"Alla hästar ägs av alla ägare"
Jag vill inte betala en liten summa för att säga att jag äger en hovspricka på Jaded, jag tänkte mig lite mer och lite personligare.

Ta kontakt med någon tränare är mitt tips, jag vet att våran tränare har en del folk som är intresserad av att ha en del av en häst och så "föser" han ihop dem, jag skulle gissa att det är fler som gör på samma sätt!

Egentligen så är det nog "bara" att kontakta den tränare man vill ha häst hos.
De har alla objekt till salu, allt ifrån små delar till hela hästen.
Det är bara vad du är beredd att betala i månadsavgift och i somliga fall inköpskostnaden som styr storleken på andelen.

Jag har personligen haft hästar i alla möjliga storlekar på ägarskapet.
Från 1/1 ned till 1/10.

Travkompaniet och liknande är säkert lovvärda och välskötta, men ack så opersonligt....

Hm. Ja, jag har ju Solvalla nästgårds. Menar du proffstränare, eller vilken tränare som helst? Finns det någon förteckning över amatörtränare isåfall?

Jag har inte längre möjlighet att jobba med trav som jag gjorde när jag var yngre. Det är inte så bra betalt att jag ens skulle kunna betala hyran, och det är för långa dagar och för många helger. Däremot saknar jag hästarna. Jag har inte lust att hålla på och rida någons avdankade travare, jag är sugen på en i träning.

Vet någon om något bra sätt att köpa en del i en häst? Jag har när jag var yngre fått delar i hästar i present, men det har då varit mycket, mycket små delar, och ingen häst man hälsar på, även om man såklart får göra det.

Jag är intresserad av en häst i träning, med sikte på start (så klart), och jag vill att det åtminstone ska vara så få ägare att folk vet vem jag är när jag kommer till stallet. Betalar man vanligtvis en engångssumma för delen, och sedan en löpande summa för skötsel och träning, eller finns det olika varianter? Måste det göras via ett konsortium, eller kan man göra det privat?

Hittade du något Gabbi? Pappa var en sådan där anonym hästägare hos Anders Lindqvist en gång i min ungdom (vi hälsade väl på Anders och Glenlivet en gång) så vi pratade om sådant nyligen och då kom jag på att jag skulle kolla om det fanns någon sådan här tråd.

Oj, jag hade tydligen en gammal sådan här tråd också. Jag gjorde en nyligen med i stort sett samma fråga. Verkar som att tanken väcks varenda gång jag får lite pengar över.

Ännu har jag inte köpt något, varken litet eller stort, men jag fick en del tips så något blir det nog.

Finns gott om andelshästar men få är "fina" hästar för mindre pengar. Det finns en hel del men då kostar dom 10000-20000 per andel plus 1000-2000 i månaden.

Pratade med en tränare på Ekerö idag som hade några förslag. Kändes intressant eftersom jag känner honom lite + några i personalen. Nackdelen var väl att det var rätt fina hästar, vilket i sig inte vore nåt problem om det inte var för priset då. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Hej bukefalos! Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle...
Svar
5
· Visningar
1 443
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka