Köpa äldre vagn/släde

Novelette

Trådstartare
Hejhej!

Jag håller på o kör in min 2-åring och letar även vagn/släde senare till hösten.

jag har hittat ganska många gamla fina 4-hjulsvagnar och korgsläder på typ Blocket och liknande ställen och undrar vad det är man bör kolla på?

Jag kan tänka mig att rusta upp den något men jag är inte så jätteduktig. Vad bör jag kolla efter på en vagn så att den ska vara bra även om den inte är så snygg?

Hm...jag skriver så luddigt...men iaf vad jag vill säga är...utseendet är inte så noga för det kan jag fixa till själv, däremot själva funktionen...hur träet är och så...hur kan jag bedöma sådant?

Sv: Köpa äldre vagn/släde

Första tipset är att ta kontakt med VHS (Vagnshistoriska Sällskapet). Det gäller fr a om du tänker renovera "en fin gammal vagn". Det finns många exempel på vagnar,som blivit förstöra värdemässigt av välmenande klåpare.

Kolla först och främst hjul inkl hjulaxlar. Fel där måste åtgärdas och kan bli ganska kostsamt. Rucka och bryt i hjulen för att kolla stabiliteten.
Skaklar brukar var en annan svag punkt, eftersom dom ofta fått mycket stryk i vagnens ungdom, men kan gå att laga med enkla medel.
Gå igenom allt trä och kolla efter röta och större sprickor.
Gå igenom all metall inkl fjäderpaket och kolla slitage och rostskador.

För slädar gäller samma sak som ovan, när vi talar om skaklar, trä och metall. Fr a ska man undersöka medarna. Där är trät ofta söndrigt och måste bytas ut. Kolla även hur mycket slitmarginal som återstår på medjärnen.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej skulle behöva lite input på den här situationen! Jag har min häst hemma hos mina föräldrar. Det är jättepraktiskt, för att...
Svar
6
· Visningar
1 638
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka