Sv: köpa 20åring = lotteri?
Jag är också inne på det där med att man helst ska vara beredd att ha kvar hästen hela dess livstid om man köper en äldre häst. Och så får man ju ta med i beräkning att den kanske inte är ridbar hela tiden (om man inte avlivar innan det stadiet) och då står man där och betalar, kanske flera år, för en icke-ridbar häst, då kommer man troligen vilja skaffa en till att rida på. En till pengafråga och tidsfråga eftersom två hästar kräver mer tid. Och en icke ridbar häst kräver lika mycket tid som en ridbar även om man inte skaffar en till
Men i övrigt så, hur skulle hästvärlden se ut om ingen köpte äldre hästar? Det kommer alltid finnas de som tvingas göra sig av med hästen, ska man då avliva hästarna bara för att de börjar bli till åren trots att de är fullt friska, glada och ridbara? Nej, hellre då att man blev bättre på att avliva "ofräscha" hästar istället för att sälja vidare.
Om jag hade eget stall, eller tid/råd med två hästar så skulle jag helt klart kunna tänka mig att skaffa en äldre läromästare. Just för att man kan få dom billigt med tanke på utbildningsnivån och lära sig mycket under de år man får. Sen så ser jag det som så att med en äldre häst vet man vad man får, en yngre är mer formbar. Så väljer man en trevlig välutbildad häst tror jag risken är mindre att den totalt slår om. Bara en teori, vet inte hur det stämmer i praktiken.
Har själv köpt en 15-åring vilket väl är rätt gammalt för en häst som gått på travet länge. Men den är pigg, lekfull och verkar rent fysiskt ha hållit bra med tanke på vad den utsatts för. Bra hovar, bra tänder, verkar ha bra mage. Tror det är en sån typ av häst som kan få leva länge om det inte händer något eller att den slits för hårt.