köpa 20åring = lotteri?

M

Milli90

funderar på att köpa ett 20-årigt sv.halvblodssto som läromästare.är lite osäker på om jag ska satsa på henne eftersom jag man inte vet hur länge hon kommer hålla osv..vad tycker ni?

Sv: köpa 20åring = lotteri?

Har hon varit skadefri tidigare? Hur ser hennes historia ut sedan tidigare?

Kunde jag inte få reda på det skulle jag inte köpa. Men visst kan man köpa en 20åring, men då får man ju också vara medveten om att det är på vinst eller förlust.

Jag vet inte heller hur det går med försäkringen? Det kan säkert någon mer kunnig i det området berätta. :)

Som trazel sa: kolla försäkring och att hästen varit igång helt utan avbrott de närmsta åren. Det bäddar för att den inte kommer att börja gå sönder så fort den rids regelbundet.

Det man måste tänka på är att du förmodligen rider annorlunda än den förre ägaren= annorlunda belastning. Det kan göra att hästen får lite känningar tidigare då gamla hästar anpassar sig lite sämre.

Om hästen är fräsch och fin är de ju ändå bara att slå till. Men var beredd på att det kan gå utför snabbt sen. men 20 år är inte lastgammalt ändå.

För många år sen köpte jag ett varmblodssto vissérligen hon oxå 20år då men hon är still going strong har gått på travet hela sitt liv men höll som ridhäst får både träning och tävling innan hon somnade in i sin box i vinteras. Blir dom dåliga går det fort. Men om jag var du skulle jag köpa....

hon har haft en skada tidigare, men det opåverkar henne inte nu och hon har blivit riden på heltid sedan den läkten.

ja om den hade gått minst ST Georges med plac så hade jag köpt den till ett reducerat pris med tanke på åldern (om den gick igenom bes.)
Men då skulle jag alltså ha minst St Georges som krav, annars kan man lika gärna välja en yngre lättklasshäst

Nirak

Nej. Det skulle innebära att jag fick väldigt kort tid med hästen och en 20-åring ÄR sliten samma hur man vänder på det. Om jag fick den däremot så kanske. men det kostar mkt extra att ha hand om en gammal häst! kräver mer foder, mer täcken, mer massage, lindor, blir lättare skadad etc....

Och du får inte försäkra en så gammal häst vad jag vet.

Sen tycker jag faktisk det är lite fult att skicka omkring så gammla hästar, dom har oftast väldigt svårt för miljöombyten och mår dåligt av en så stor förändring.

Och du får inte försäkra en så gammal häst vad jag vet.

Jorå, våran ponny är 21 och han är försäkrad :)

Till TS, kan inte ge dig något råd egentligen för att det är så personligt. Men jag har själv en 21-åring och en 17-åring och ser hur häst efter häst i stallet får inflammationer, sträckningar, ryggproblem, står på boxvila och mediciner med mera med mera och mina knallar på och mår bra. Jag skulle säga att det är ett lotteri att köpa vilken häst som helst...klart att en äldre häst är mera sliten av livet men å andra sidan har man inga garantier med en yngre häst heller.

Det som jag tycker känns viktigt med äldre hästar är att jag tycker att när man tar på sig en så gammal häst så har man ett moraliskt ansvar att bli den hästens sista ägare, inte sälja den vidare som typ 23-åring för då finns det stora chanser att hästen får ett taskigt slut på sitt liv. Tycker man kan väga in den aspekten när man funderar på att köpa en gammal häst.

Men herregud! Ni får det att låta som om hästen är halvdöd! 20 år är inte speciellt gammalt för en häst som är frisk och har blivit bra omhändertagen osv.
Köpte själv en då 20-årig arab för exakt 1 år sedan. Jag ville ha en snäll och duktig läromästare, och det är det just vad jag har fått också. Har ALDRIG någonsin ångrat det köpet. Han är frisk och pigg och beter sig som om han vore hälften så gammal som han är.

Visst, man kan ju inte förvänta sig att det går att tävla de allra högsta klasserna, men en 20-åring är ofta en toppen läromästare. Tycker ABSOULT att du ska satsa på denna häst!

Håller med dig till viss del ang. miljöombyten och gamla hästar. Det gäller isf att hitta ett bra hem där hästen får den skötsel och goda ridning som krävs för att hålla sig fräsh.

En bekant till mig köpte en 20-årig häst som var utb och tävlad upp till GP dressyr. Hade tävlat mot de stora namnen som Lussan och Brink osv. Den kunde ALLT och var dessutom okomplicerad och en riktig gentleman. Den hästen tävlade tjejen MSV på under flera år. Hon hade tidigare bara ridit på ridskola. Hon fick enormt mkt rutin på den hästen.

Nirak

Var hästen ovanligt fräsch för sin ålder och väldigt välutbildad kanske jag skulle överväga det. Men jag skulle inte betala så mkt isåfall.
Men det känns ändå lite väl gammalt, man får kanske inte så många aktiva år med sin häst... Sen är det slitsamt och extra krävande att ta hand om en gammal häst när den börjar visa ålderstecken, kanske inte så roligt att ev få såna på en gång.

Jag var intresserad av en 15årig häst som gått MSV när jag var i hästköpartagen, men skulle nog inte titta på en häst som var äldre än så.

min häst är nu 19. men inga extra kostnader eller liknande för att han är lite äldre. kommer ju hålla en mass år till, men så fort han börjar bli sjuk så kommer jag ta bort honom, tänker inte hålla kvar en gammal/äldre häst i livet för min egna skull.

Till ts, klart du kansatsa på en 20åring, men kolla så hon verkligen är i full gång osv så att hon orkar. min pålle om han fickk skulle nog gärna tävla på klubbätvlingar tills han va 25 om han fick :P

Skulle absolut kunna tänka mig att köpa en gammal häst. 20 år är inte gammal enligt min erfarenhet. Dock skulle jag ta noga reda på hur hästen levt sitt liv, hur "sliten" den kan tänkas vara etc,

Red min gammelpålla tills hon var 28 och en annan häst, pållan, sålde jag i fjol som 19åring då det blev för mycket med två hästar. Hon går nu som promenadhäst åt en mamma och läromästare åt dottern. Det finns mycket kvar i den hästen än.
Jag räknar kallt med att även nuvarande pållen ska passera 20 strecket med råge.
Men man vet ju aldrig. Det dröjer dock tills jag har facit då han bara är 6 år nu.

Sen tycker jag faktisk det är lite fult att skicka omkring så gammla hästar, dom har oftast väldigt svårt för miljöombyten och mår dåligt av en så stor förändring.

Jag tycker inte alls att det är något fult med att byta hem på en äldre häst.!

Är hästen fräsch och pigg men kanske inte längre kan vara med och tävla på sin fd nivå utan ska gå ner i klass alternativ få en välförtjänt pension så är väl det högst berömvärt av den som äger hästen låta den få bli kanske en läromästare åt någon annan.

Många tävlingsaktiva med större stall har kanske varken platsen eller tiden att ge den äldre pensionären motion eller den stora uppmärksamheten den är van vid, att då ge hästen en andra chans i stället för att "stå och samla damm" i hagen är väl ytterst omtänksamt!

I alla fall i mina ögon.

//Grängesberg som förra året fick en MYCKET rutinerad, pigg och fräsch 19 åring av just en sådan anledning samt har en annan pensionär i stallet som strax fyller 24 år, honom har jag haft sedan han var 17 år och har inte ångrat mig en sekund!

Jag har en herre på 24 år (har ägt honom i 1 år nu) en riktig läromästare. Han är otroligt pigg, frisk och fräsch. När vi rider ut i skogen kan man inte tro att han är en dag över 10 år :D Hoppar gör han som en vildhäst. Han har inte tagit skada av miljöbytet. Tvärtom, och jag anser att jag har gett honom en värdig sista tid i livet.

Är medveten om att han kan dö i morgon, så jag njuter av varje dag han ger mig.

Jag är också inne på det där med att man helst ska vara beredd att ha kvar hästen hela dess livstid om man köper en äldre häst. Och så får man ju ta med i beräkning att den kanske inte är ridbar hela tiden (om man inte avlivar innan det stadiet) och då står man där och betalar, kanske flera år, för en icke-ridbar häst, då kommer man troligen vilja skaffa en till att rida på. En till pengafråga och tidsfråga eftersom två hästar kräver mer tid. Och en icke ridbar häst kräver lika mycket tid som en ridbar även om man inte skaffar en till :p

Men i övrigt så, hur skulle hästvärlden se ut om ingen köpte äldre hästar? Det kommer alltid finnas de som tvingas göra sig av med hästen, ska man då avliva hästarna bara för att de börjar bli till åren trots att de är fullt friska, glada och ridbara? Nej, hellre då att man blev bättre på att avliva "ofräscha" hästar istället för att sälja vidare.

Om jag hade eget stall, eller tid/råd med två hästar så skulle jag helt klart kunna tänka mig att skaffa en äldre läromästare. Just för att man kan få dom billigt med tanke på utbildningsnivån och lära sig mycket under de år man får. Sen så ser jag det som så att med en äldre häst vet man vad man får, en yngre är mer formbar. Så väljer man en trevlig välutbildad häst tror jag risken är mindre att den totalt slår om. Bara en teori, vet inte hur det stämmer i praktiken.

Har själv köpt en 15-åring vilket väl är rätt gammalt för en häst som gått på travet länge. Men den är pigg, lekfull och verkar rent fysiskt ha hållit bra med tanke på vad den utsatts för. Bra hovar, bra tänder, verkar ha bra mage. Tror det är en sån typ av häst som kan få leva länge om det inte händer något eller att den slits för hårt.

Det är ju inte säkert att alla ute efter värsta tävlingshästen, då tror jag man köper yngre men vad är det för fel med att köpa en 20 åring? finns ju många som blir över 30år men det beror ju mycket på hur dens liv har sett ut kanske skulle jag inte köpa en 20 åring häst som har tävlat hårt hela sitt liv, pga förslitningar men det är bara jag.

Tycker inte att det är något fel att köpa en häst i den åldern, förutsatt att priset är därefter. Så länge hästen är pigg och fräsch finns väl ingen anledning att tro att den inte håller några år till?

Köp hästen om du trivs med den!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
304
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Funderar på att investera i en spårlina, men är osäker på det här med längd. Velar mellan 10 eller 15 meter. Vilken längd har ni...
2
Svar
28
· Visningar
1 842
Senast: Tibialis
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022