Köp från Island

B

babyfoal

Om jag vill köpa en islandshäst från Island, hur går det hela till?
Ska den stå i karantän?
Ska man söka om lov någonstans, eller det är bara att importera?

Vad ska jag tänka på och göra?

Och hur i djungeln av alla försäljare, vet man om det är en seriös?

Sv: Köp från Island

Först av allt undvik att importera om du inte är ute efter något speciellt, om det är en vuxen häst har du minst 50% risk att hästren får problem och enstaka hästar klarar inte flytten rent psykiskt. Det behövs ingen karrantän.

Du behöver inget tillstånd, "bara" en del pappersarbete och veterinärbesiktning (+ev spattröntgen) + ca 20000+ eller så i diverse avgifter och transportkostnader.

Det finns många oseriösa aktörer och vill du känna dig någotsånär trygg så gå på rekommendationer. Tänk på att du inte kan reklamera, hästen får inte skickas tillbaks.

Senast ändrad:

Som en komplettering vill jag länka till den här tråden på just Bukefalos, jag startade den själv eftersom jag fick kontakt med flera köpare som var allt annat än glada och dessutom stod där med en helt oanvändbar häst. Så visst, det gäller att se upp.

Den bästa säkerheten i dit köp får du genom att köpa din häst här i Sverige, i allmänhet är det inte dyrare eftersom fraktpriset och momsen trissar upp hela hästpriset. Då kan du se på ditt tilltänkta objekt på närmare håll än ett foto, dessutom slipper du risker som eksem, importsjuka mm.

I övrigt svarade Lobelia på dina frågor, så det känns inte som något tillägg krävs här.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=979103

Jag kan bara hålla med Boj och Lobelia och bestämt avråda dig från att köpa häst från Island om du inte har egna pålitliga kontakter på Island. De söta hästarna i fina färger som erbjuds ”billigt” på internet kan bli väldigt dyra i längden... Jag vet flera som fått hem magra helt ohanterade hästar som var så traumatiserade av transporten att de sedan aldrig blev bra i psyket.

Säljarna här på nätet vill gärna ge sken av att vara ”seriösa” och lockar med ovanliga färger, låga priser och andra erbjudanden - men hur seriöst är det att marknadsföra hästar, levande varelser, som vilken rea-produkt som helst?!
Dessutom äger de inte hästarna själva utan fungerar som en mellanhand åt bönder på Island. Ofta har de inte ens sett hästen på riktigt, du har inga som helst garantier för att hästen verkligen är så som de har lovat. Du riskerar att stå där hemma med en livrädd ohanterad häst och om du då inte är van vid skygga hästar har du verkligen fått ett problem. Och som Lobelia också sade, du kan inte ens reklamera den eller skicka den tillbaka...
Du löper dessutom stor risk att hästen får eksem i Sverige.

I Sverige finns det nuförtiden gott om hästar till salu med bra stam och till bra priser som fått en mycket bättre start på livet...

Senast ändrad:

Vill man bestämt ha en importerad häst tycker jag att man bör ta en liten resa till island. Man bör se hästarna med egna ögon, dom kan ju vara väldigt olika i verkligheten.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 418
Senast: KesoNeso
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
254
Senast: KesoNeso
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka