Sv: Köp av Unghäst
Jag håller med dig Borkan! Detfinns inget härligare än at få vara med från början och forma sin häst själv. Det kostar kanske mer och tar mer tid men jag tycker själv det är värt det och ger mer för min egen utveckling och kontakt med hästen. Hittills har jag bara lyckats hitta 2 färdiga hästar som jag inte måste korrigera och lära om. Alla andra har varit mer eller mindre felridna, mer eller mindre fysiska problem pga felridningen, mer eller mindre olater eller osäkerhet som jag måst bearbeta och mer eller mindre hårda i munnen!
Är man en kräsen ryttare som vet precis vad man vill ha, som absolut vill ha en häst som mycket lyhörd och känslig och alltid försöker göra sitt bästa samt dessutom vill ha en djup kontakt med sin häst, så föredrar jag själv att hitta en unghäst som är det rätta råämnet och forma den själv. Men det krävs givetvis kunskap, "hästöga", rätt magkänsla och att man vet vad man vill och vad man skall söka efter. Känslan av att rida den häst man själv format och ridit in och som mamn själv känner bättre än någon annan och byggt upp ett förhållande med sedan tidiga år är så mycket större än att köpa en färdig häst, även om den är korrekt tillriden. Dessutom präglas unga hästar precis som unga hundar och den tiden missar man ju om man köper en färdig häst. Men visst kan man ändå få mycket starka band även till en färdig häst!
Mycket hänger på individen. Det är när tycke uppstår mellan två individer som man kan uträtta så mycket och komma långt! Jag skulle aldrig köpa en aldrig så bra häst om jag inte kände att den hade "det" som jag fastnar för och att det sa klick! Man lyckas alltid bättre med den häst det klickar med, även om den inte ser ut att ha samma förutsättningar rent fysiskt. Glöm inte att ridningen faktiskt är minst lika mycket själ, hjärta och känsla! Sedan är det också vad som är att lyckas. För mig är det att få ett samarbete och förtroende för varandra och bra kommunikation samt bra bärighet, samling, en liksidig häst och rena gångarter. Tävling och höga lyft är sekundärt men kan om det sker i rätt anda enligt ovan, vara pricken över i!