Köp av unghäst..?

F

friidaolsson

Hej! Jag letar just nu efter foderhäst/köp av häst. Jag har varit otroligt sugen på att ta hem någon unghäst runt 1.55 i manken, som skulle passa mig perfekt storleksmässigt.

Nu ska jag iväg och kolla på en valack som verkar super, personlighetsmässigt och storleksmässigt. Men han är bara sadel och tränsvan (kanske överdriver nu, han har haft det på sig ett fåtal ggr).

Jag är 17år, ridit i 11år och utbildat 2 hästar innan. Men dom hade blivit ridna i alla gångarter tidigare...

Jag vet inte riktigt hur man egentligen ska veta att man är redo? Jag känner mig unghästvan men otrolig nojig över att jag kanske skulle göra något fel.

Sv: Köp av unghäst..?

Ta hjälp av en bra tränare som kan hjälpa dig så ska det säkert gå bra.

Det är verkligen jättekul med unghästar och man lär sig massor.
De lär sig snabbt (även sådant som kanske inte ska läras in :p)
så det är viktigt att göra rätt från början. Blir det fel är det svårt att lära om.
Men med en tränare så är det säkert inga problem.

Lycka till!

Just ja en viktig sak till; vi vill såklart se massa bilder på hästen sedan:D

Sv: Köp av unghäst..?

Min första häst var en oinriden 3årig islandshäst. Jag hade tidigare inga vidare erfarenheter utav unghästar.. yngsta hästen jag hade ridit var 4-5år. Inget jag rekommenderar till andra! Men jag hade turen att hitta en fantastisk tränare som kunde hjälpa mig regelbundet och vid behov.
Jag rekommenderar varmt att regelbundet få hjälp utav en tränare! inte bara med själva ridningen, utan hanteringen utav hästen också -som är minst lika viktigt.
Kan tillägga att det har gått väldigt bra för mig och min pålle! Allt funkar riktigt bra, han är välutbildad för sin ålder (inte alltid positivt då man måste vara försiktig så man inte sliter på deras vilja) ja, jag kunde inte ha hittat en bättre häst för mig! Han är precis sånn som jag vill ha. -Mycket tack vare ett bra sammarbete med duktig tränare.

Så mitt tips är att; köp hästen om det fungerar bra och få hjälp utav tränare regelbundet och vid behov. Det bästa skulle vara om du hade din häst inackorderad i samma stall som tränaren..

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 765
Senast: banani
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 311
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka