Köp av Königs ridstövlar

Noa

Trådstartare
Jag ska efter flera års uppehåll från ridningen börja om igen och har beslutat mig för att köpa ett par nya stövlar (man rider väl bättre i snygga stövlar?!?:D). Vill ha ett par Königs och har varit och mätt benet men står nu lite frågande. Tycker Lady-modellen är riktigt snygg men har aldrig sett någon som haft den. Har även tittat på Grandgester men även på budgetvarianten, Favorit allround modellen med dressyrinriktning. Tycker om de stövlar som är raka i formen och inte svängda för vaden. Vilken ska jag ta? Funderar även på det här med måttagningen, baksida vad blev 47 cm och på den gamla goda tiden la man alltid till 2 cm men försäljaren tyckte inte att det behövdes. Sjunker inte Königs någonting? Jag vill gärna ha lite tips och råd, gärna bilder på ovanstående modeller. Det är ju som sagt en viss kostnad och jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt.

Noa

Sv: Köp av Königs ridstövlar

Styckeindela kvinna!!! Är jättejobbigt att läsa annars.

Jag har ingen erfarenhet av Lady eller budgetvarianten, men rider själv med Grandgester och vet fler förutom jag som har dessa och är nöjda. Gillar du stövlar med riktigt hård utsida ska du nog välja sir, men jag tycker inte om det så jag tog de lite mjukare Grandgester.

Vet inte speciellt mycket om mätningen då återförsäljaren mätte upp mina, men de har inte sjunkit speciellt mycket.

F´låt :o , tycker själv att det är jobbigt med alltför mkt text men skrev det stående i all hast. Lovar bot och bättring!!!

Få verkar ha erfarenhet av Königs övriga modeller, de flesta verkar ha Grandgester som ju är ursnygga. Tänkte bara att det kanske fanns en snygg billigare variant eftersom det verkar bli en dyr höst (vill ha en dressyrsadel oxå) men det är svårt att bilda sig en uppfattning om modellerna när det finns så lite information.

Någon annan som vet eller har sett någon modell?

Noa

jag och i princip alla jag känner rider med königsstövlar....
jag kan aldrig tänka mig nått annat...:love:
själv så har jag modellen SIR, stenhård utsida, och svängda som du beskrev inte föll dig i smaken.
stövlar sjunker alltid ihop, men tack vare den höga utsidan syns det inte. men du kan ju alltid lägga in s.k hälkilar.
jag tror det beror på hur mkt du använder stövlarna, hur många timmar om dagen du rider.

*knapplån*
Finns det ngn som har bilder eller länk till Königs olika modeller?? Jag köpte (mina föräldrar...:D) för nästan 17 år sedan ett par Königstövlar. Jag kommer däremot inte ihåg vilken modell det var och den infon finns inte heller på stöveln...

Men...snacka om kvalité. Kanske inte så mycket använda de första åren, men sedemera dagligen använda. Visst, har lämnat in dem ngn gång hos skomakarna för sulorna och annat, men! Fast min modell kanske inte finns längre, de kanske har blivit antika så här efter 17 år??!!
Och Noa; självklar rider man bättre i ett par snygga Königsstövlar...:D :D :D

Tack för era svar!

Har nog beslutat mig för ett par Grandgester och kräva 2 cm högre skaft. Har jag otur får jag väl gå omkring med raka ben och försöka se snygg ut!! :D

Noa

Alla stövlar sjunker i regel mellan 1½-2cm beroende på hur du gör när de är nya, om du bara rider in dem så kommer de så klart att sjunka och sätta sig bättre än om du går (eller som jag har hört vissa här på buke göra) eller cyklar med stövlarna på dig.

Tänk på att ha hälkil i stövlarna till de har sjunkit så att du minimerar risken för skavsår i knäväcken om du har förhöga skaft.

Lycka till och som i alla shoppingtrådar på buke:
0d35a7c7.gif

*knapplån*
Finns det ngn som har bilder eller länk till Königs olika modeller?? Jag köpte (mina föräldrar...:D) för nästan 17 år sedan ett par Königstövlar. Jag kommer däremot inte ihåg vilken modell det var och den infon finns inte heller på stöveln...

Men...snacka om kvalité. Kanske inte så mycket använda de första åren, men sedemera dagligen använda. Visst, har lämnat in dem ngn gång hos skomakarna för sulorna och annat, men! Fast min modell kanske inte finns längre, de kanske har blivit antika så här efter 17 år??!!
Och Noa; självklar rider man bättre i ett par snygga Königsstövlar...:D :D :D

Och jag har ett par Soubirac som är ca 18 år gamla, ser som nya ut fortfarande! :love:

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
4 096
Senast: Pilot
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 139
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
7 204
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka