Köp av hundvalp.

attempt

Trådstartare
När man bestämt sig för att köpa hundvalp, ska man kontakta en kennel för rasen då eller ska man köpa av privatperson? (tex annons)

vad är bäst?

Sv: Köp av hundvalp.

Kontakta en seriös uppfödare som du litar på. Rasklubben har ofta en valpförmedlare som vet vilka uppfödare som har valpar till salu eller på gång.

Visst kan man köpa valp som man hittar via annonser. Även vi uppfödare annonserar ju ;)

Enklast om man är ny på detta är ju att söka reda på raklubbens hemsida och kolla vilka uppfödare som finns i ens närhet och sedan ringa dessa/titta på deras hemsidor om de har valpar/planerar valpar.

Oftast är det också helt ok att ringa till olika uppfödare, tala om att man är intresserad av rasen, prata och allmänt fråga om det man vill veta.

Lycka till med valpköpandet :)

Fast valpförmedlaren talar oftast inte om nackdelarna med vissa uppfödare ( klagomål m.m ) bara uppfödaren uppfyller kraven för att få förmedlas..

Och hur hittar man en seriös uppfödare om man aldrig förut köpt hund ?

Jag går lite på Gnists linje och dessutom, ta reda på referenser till uppfödaren, alltså andra som köpt valp tidigare från den uppfödare man är intresserad av....

Så att köpa valp från annons är inte att rekommendera?

Som sagt, om seriös uppfödare annonserar, ja...Däremot är det så i min egen ras, att de bättre kullarna är uppbokade redan innan de fötts. Om jag såg en annons med någon som satt med massa leveransklara valpar osålda så skulle jag fråga mig varför intresset var såå lågt för just de hundarna. Det KAN ju vara så att just den rasen gått lite i stå då, men det kan också vara att just den personens valpar blivit bortvalda till förmån för andra.

Men en del uppfödare, särskilt de med hundar med dålig avelsbas, behåller ofta valparna otingade hyfsat länge för att avgöra om de ska behålla/ha ut på foder osv.. är ju lättare se potential desto äldre de blir. Och en del annonserar för att hitta många potentiella valpköpare att välja bland.

Se alla annonser om chihuahua, de går ju som smör oavsett papper eller ej och ändå annonseras de ut. Så jag tror inte man kan döma ut nån för det. Är det en ovanlig ras så får de ju ändå valparna sålda, även om de skulle vara lite av sämre kvalitet exteriört lr vad det kan vara, SÅ pålästa/kunniga är ju inte alla valpköpare.

Jag kan ju avslöja att rasen på valpen jag är intresserad av är dvärgpincher. Finns det många seriösa uppfödare inom den rasen?

Ja, det finns många seriösa uppfödare på den rasen.

Om du tänker köpa valp ifrån en icke reggad uppfödare, så var noga med att kolla upp stamtavlan på mamman och pappan till valpen.

Privatpersonen kan ju vara seriös, kan ju vara första kullen för dem.

Du kan gå in på SKK databas och söka efter föräldrarna när du frågar efter dem. Det är viktigt att de gjort de undersökningar som rasklubben vill ha.
Schnauzer och pincher klubben har en hemsida.

Vet i alla fall 2 mycket seriösa uppfödare av rasen, en i Norr och en i söder av landet.

Se alla annonser om chihuahua, de går ju som smör oavsett papper eller ej och ändå annonseras de ut. .

Fast inom den rasen tycker jag man får skilja på seriös uppfödare och de som ser en chans att tjäna feta pengar. Sällan man ser en annons på blocket där det står vilken KOMBINATION som säljs tex. Där brukar det mest stå att de är små.
Sen vet jag också att en del annonserar FAST alla valpar är tingade, och detta gör de för att synas, haussa upp sitt kennelnamn lite, och kanske få några intressenter för framtida kullar. Sedan tillhör jag dem som tycker att man parar för att det finns intressenter, inte parar för att sedan med ljus och lykta leta länge och väl efter någon som kan tänkas vilja ha valpar.

Jag kan ju avslöja att rasen på valpen jag är intresserad av är dvärgpincher. Finns det många seriösa uppfödare inom den rasen?

Javisst finns det det. Dock finns det en hel del som bara vill tjäna pengar så kolla upp kenneln med referenser noggrant det ploppar upp nya kennlar hela tiden. Har sett folk som annonserat ut kullar med för i min smak alltför besläktade föräldradjur som i sig saknar meriter. Prata med folk, gå på en pinscherträff om det finns någon i närheten där du bor för att bekanta dig med hundarna och dess ägare och uppfödare.

Kolla runt med kennlarna, seriösa uppfödare vill gärna att du träffar dem och hundarna innan du bestämmer dig.

Kakis - dp-ägare

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 138
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 453
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 067
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka