Köp aldrig studsmatta!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Förstår din oro, man blir rädd när något händer med ens barn. Det är naturligt.
En olycka kan hända snabbt, jag har gått bredvid min ponny som blev rädd och skenade iväg med min dotter som skrek på mamma och jag var maktlös där jag stod... Hon skrek ända tills hon flög av och hästen fortsatte hem över väg och allt. Den här gången gick det trots allt bra.

*kl*

Jag hör till de där som är mycket restriktiva och skeptiska till studsmattor. Absolut är det jätterolig motion osv men man bör kanske fundera över varför det är så att de föreningar och organisationer som sysslar med studmatta eller trampolin har så mycket säkerhetsföreskrifter och varför man tränar som man gör? Visst kan man göra illa sig på andra sätt med men ni sätter väl inte ut en icke simkunnig mitt i sjön, eller en bebis som precis lärt sig gå på en stenig skogsstig, eller bygger upp ett hinder på 1,60 till ryttaren som precis börjat rida utan ledare?

Studsmatta är kul och roligt, men man bör lära sig hur man hoppar säkert, träna på låg nivå först och inte bara gå loss med volter innan man vet att man är stabil eller hur man ska ta emot sig om nåt händer. Är man van och tränad känner man ju ifall nåt blir fel och har större chans att parera upp det hela eller se till att man faller så säkert som möjligt. Vår vanlig fallreflex, dvs ta emot sig med händer och så är helt fel i vissa sammanhang och det är inget man bara gör. Det måste man träna och lära sig.

Dessutom är det inte bara frakturer, finns många exempel på olyckor man inte märker till en början, bara att landa fel eller i otakt kan skada en det med.

Så visst, studsmatta är kul, men det handlar inte bara om skyddsnät eller en i taget, det handlar om rätt teknik med.

Vet jag väl....Jag är väl löjligt överbeskyddande då som tycker att MINA barn inte ska hoppa studsmatta...Ber om ursäkt för det.

Mina barn kommer aldrig att få en studsmatta.

Jag är inte överbeskyddande, jag har sett skadorna.

Det handlar säkert en del om att "trampa snett" men det är ofta högre hastigheter, från högre höjder, med okontrollerade landningar.
Frakturer för det mesta, enstaka nackskador.
Jag väntar på den första nackfrakturen under något av mina jourpass, för det kommer.

*kl* och lite OT

Dessutom är de fruktansvärt fula och upptar ju en hel trädgård :crazy: Fattar inte att man köper dessa... Många föräldrar verkar ha väldiga krav på att tillfredställa alla behov ett barn kan tänkas ha eller få. Detta brukar jag tänka när jag kör förbi trädgårdar som är proppfulla med leksaker till barnen...

Beror väl på hur stor gräsmatta du har ;) .

Vi har studsmatta men har som stenhård regel att de får bara hoppa en och en.
Och INGA saker få befinna sig på studsmattan, som när vi var hos ett par vänner i helgen och barnen hade säkert 20 bollar i olika storlekar på mattan, DET är farligt för mig, en flickan höll på att skada sig också när hon landade på en boll!!
Volter står det att man INTE får göra på mattorna, sonen är så klumpig så han skulle aldrig försöka, men kan jag få dem att låta bli så kommer jag att göra det. Sådana saker ska ske under kontrollerade förhållanden med instruktör.
Visst Sker de flesta skadorna uppe på studsmattan, men det ett skyddsnät så förhindrar man ju ändå barnen att ramla ner och bryta sig på det sättet, hindrar säkerligen en hel del skador!!
Det är dessutom SUPER kul!!!!

Och om att ha dem som "barnvakt", hur många föräldrar sitter och "glor" på barnen när de är ute och leker på gräsmattan, eller inne heller för den delen... inte vi i alla fall... kanske är vi dåliga föräldrar, men om sonen vill hoppa på studsmattan eller gunga eller gräva i sandlådan så får han göra det, inte sitter vi och bevakar varje steg han tar!!!
Så räknar man så så är väl alla leksaker en viss sorts barnvakt, de får ju barnen att leka med något som de faktiskt FÅR leka med, och håller dem sysselsatta ett bra tag förhoppningsvis!:bow:

Jag tror inte det är så bra med studsmatta. Ryggraden trycks i hop lite för varje hopp och man kan få ont.

Jag tror inte det är så bra med studsmatta. Ryggraden trycks i hop lite för varje hopp och man kan få ont.

Ryggraden är det inga problem med. Det är värre för ryggen om barnet sysslar med någon idrott som innebär stor, konstant belastning, som t ex brottning.

Jag har ingenting emot att man väljer att göra leksaker som barnvakter.

Men när en leksak/aktivitet uppenbarligen leder till så många skador skulle i alla fall jag överväga att kanske delta och vara uppmärksam på barnen så mycket jag bara kan..?

Jag tycker dessutom att det är ganska stor skillnad på den här sortens studsmatta och en sandlåda :smirk:

Frakturer för det mesta, enstaka nackskador.
Jag väntar på den första nackfrakturen under något av mina jourpass, för det kommer.

Det var ju precis det som stod i artiklarna jag länkade till ovan. Läkarna väntar bara på att någon går och bryter nacken. :crazy:

Och om att ha dem som "barnvakt", hur många föräldrar sitter och "glor" på barnen när de är ute och leker på gräsmattan, eller inne heller för den delen...

Man brukar inte höra så gott som veckoregelbundna rapporter om barn som skadar sig på gräsmattan eller på sina rum. :smirk:

Det var ju precis det som stod i artiklarna jag länkade till ovan. Läkarna väntar bara på att någon går och bryter nacken. :crazy:

Jag kan tro det.
Fast jag behöver inte ens läsa nån artikel för att veta det; det räcker som sagt med vad jag ser på akuten.

Hos oss ligger en 32årig småbarnsmamma förlamad från halsen och neråt, efter en studsmatteolycka när hon skulle visa sina barn hur man hoppar säkert....

Usch fy så hemskt.

Ja, här blir det ingen studsmatta iaf.

Måste ta ett snack med tjejen, då en av hennes kompisar har en studsmatta. Där får de hoppa två och två. Inget skyddsnät.

Usch, jag känner faktiskt att jag inte vill att hon ska hoppa alls...

Cykel är väl fortfarande det som ger flest skador tyckte jag mig läsa för nån vecka sedan...

Kan det inte vara så också att så många barn som i flera år nu inte rört på sig plötsligt börjat röra på sig, därför uppkommer det fler och fler skador? Eller man ser en stor ökning.
Skulle lika många barn rida som hoppa studsmatta skulle vi samma "problem" även där tror jag.
Förnekar inte att det är en risk att hoppa, men det står en matta på i stort sett varje tomt, så med tanke på hur många som hoppar och på hur stor andel svåra frakturer det finns så kan jag ändå inte tänka mig att det blir SÅ mycket....

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1065477,00.html

Avskyr studsmattor!!!! Spelar ingen roll om det nu ska va så bra motion för barnen! :(

Men det är ju klart att antalet olyckor ökat med en massa procent för tidigare hade man ju inga studsmattor överhuvudtaget!!!!

Om man följer reglerna i den här artikeln borde väl allt gå bra.
Håller med Tokmaja, en hel del olyckor sker ju på tex cykel också.

Fast jag tycker att det finns vissa saker som man "bör" lära sig som liten. Saker som gör att man kan få ett socialare liv, sedan finns det saker som är svåra att undvika som att åka bil. Cykla är en grej man bör lära sig, då det är användbart igenom hela livet.

Men att hoppa studsmatta/trampolin ingår inte i den kategorin!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Hästmänniskan Vänder mig nu till detta forum då jag varken hittar liknande händelser när jag googlar eller känner någon som vart med om liknande...
Svar
8
· Visningar
2 111
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama