Koordinationsproblem i släpet

L

Love_energy

HEJ!
Min dam har stora problem med svängarna när hon åker transport och även ibland på rak väg...

För ett halvår sen stod hon jättestilla och lugnt och ännu mer stilla på vägen hem från träning/tävling då hon var trött och inte laddad längre.

Nu därimot står hon aldrig stilla, har provat med att bredda transporten åt henne samt länga och korta grimskaftet, inget hjälper.

För några månader sen började jag träna koordinations träning med henne, som labyrint(stavas?) framåt och att backa igenom samt att gå halv stjärna (bommar på marken smt upphöjda.
Detta fungerar jättebra och jag kan inte känna nämnvärt obalans när jag rider.

har ni några tips på hur jag kan träna upp koordinationerna?
Eller kan det vara det viset hon skos?(har ändå funderat på att byta till en kille man känner då jag inte är riktigt nöjd med den nuvarande, samt att en vän till familjen har denna hovslagare och hästen har varit halt "oftare" sen de börja med honom(vill inte anklaga nån:cry: ))

Hjälp?:crazy:
 
Sv: Koordinationsproblem i släpet

*putar*

många läser men ingen svarar
 
Sv: Koordinationsproblem i släpet

Hej
Jag bara undra om problemet kommit gradvis eller om det kom plötsligt, något har ju uppenbart hänt som gör att hon inte känner sig bekväm i släppet. Man kan ju behandla symptomen men problemet försvinner inte förrän man tagit itu med orsaken. Så jag tror att det är viktigt att ta reda på varför hon gör som hon gör. Är du orolig för skoningen och koordinationen tycker jag du ska kontakta en veterinär, de har oftast också duktiga hovslagare som kan se hur skoningen ser ut.
 
Sv: Koordinationsproblem i släpet

Det låter som om det har hänt ngt.
en kanske för tvär inbromsning:confused:

det enda som hjälper är att köra försiktigt o gärna brett.
Hoppas att det löser sig.
 
Sv: Koordinationsproblem i släpet

Hur mår din häst?
Har du kolla hur hon har det i sin bakknän och muskler i bakkärran?
Hästar som är överansträngda eller har ont av andra orsaker kan inte stå balanserat och kan då få svårt att åka transport.
:)
 
Sv: Koordinationsproblem i släpet

Dey kanske har hänt at du behövt gjort en hård inbromsning med släpet som någon sa och hon tycker nu att de är obehagligt att åka!
Men åka brett och ha överluckan stängd hela tiden och kör jätteförsiktigt och minimerar "skrämselrisken" så mycket som möjligt! ha hö i trailern så hon kan ha lite att äta på och då kanske honkan känna sig lugn!!
Ett tips att försök att alltid ha någon med dig när du kör hästen i transporten!! ifall hon hoppar över bommen eller liknande!

Just har du en mörk transport?? eller kanske en lite äldre modell som kanske gnislar eller gnäller lite... detta kan göra att hästen reagerar också!
Lycka till
 
Sv: Koordinationsproblem i släpet

Spontant tänkte jag först på dåliga bakknän men jag såg att någon redan skrivit det. Nästa tanke var att det kanske är släpet som inte är juste? Kolla hur axeln mår i ditt släp. Jag hade ett enaxlat från 98 som axeln var dålig i och vi märkte det på hästarna att de inte riktigt var på hugget och ville skutta in som vanligt samt att de hade lite svårare med balansen. Detta beror på att om gummibussningarna i axeln (inte alla har gummibussningar men min hade det) blir dåliga så rycker det lite i släpet och det kan upplevas som obehagligt (hm, med reservation för att jag förstått mek rätt, om nån har en bättre förklaring är jag tacksam).
 
Sv: Koordinationsproblem i släpet

Jag hade en häst på foder som var otroligt lättlastad så han kan inte ha tyckt att det var särskilt hemskt att åka transport men honom kunde man inte ha mellanvägg med och han kunde aldrig stå på den vänstra sidan i släpet då ramlade han nästan när man svängde åt ena hållet minns inte vilket. Men att stå på höger sida utan mellanvägg var inga som helst problem för honom och självklart körde jag jätteförsiktigt i svängarna eftersom jag hade upplevt detta innan jag förstod vad som var problemet.
 
Sv: Koordinationsproblem i släpet

Kan omöjligt svara på vad som hänt m din häst, bara beskriva vad som hände med min.

Stoet ifråga har åkt mycket, alltid stått helt stilla. Har ett boggie släp som ligger väldigt stadigt.

På väg hem i somras fick hon "frispel" sparkade och rakade hela tiden. Vi stannade flera gånger efs detta beteendet var helt nytt:confused:

Samma sak hände nästa gång, hon var dräktig och vi skämtade om att hennes "humör" var hormoner.

När transporten sedan skulle servas visade det sig att bromsarna låg på 1 av de 4 hjulen. Ops! Pratade med mekanikern och enl honom "skrek" det no fullkomligt i hennes öron, men ljudet är så högfrekvent så vi uppfattade det inte.
Efter service har hon stått helt still igen;)
Man känner sig ju ganska usel, med tanke på hur arg jag var på henne.:crazy:
 
Sv: Koordinationsproblem i släpet

Hon har väl sina dagar, och i lördags åkte hon brett och lösare grimskaft och hon stod så stilla man kan begära. Får väl se hur det blir nästa gång...tack för svar...
 
Sv: Koordinationsproblem i släpet

Veterinären ska komma i slutet av veckan så då kan han ju kolla in henne med..
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 459
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp