Kontrollera skenande häst?

Sv: Kontrollera skenande häst?

Är det så svårt att svara på frågorna hon ställer?
Är det inte precis vad vi gjort? Som hon beskriver händelsen, var hästen i sken på ett ögonblick. Därefter kan man inte göra mycket mer än försöka fysiskt småjustera riktningen och vänta, tills hästen börjar bli kontaktbar igen. Antagligen just vad hon gjorde?

Så det enda svaret på vad man gör åt skenande häst, är att se till så den aldrig skenar. Vilket enligt travfolk i tråden är en omöjlighet. Men enligt mig och ett par till går alldeles utmärkt, även om det tarvas tid, intresse och kunskap. Tid, som enligt min uppfattning är väl investerad, om man därmed slipper skenturer med allt vad dom kan föra med sig. Borde väl även, eller framför allt, gälla för travet?

LIA

Det där tror jag du missuppfattat. Jag skrev om one-rein-stop ovan. Man viker tillbaka hästens huvud åt ena sidan, varvid den förlorar energin från bakdelen, enkelt förklarat. Det är alltså inte fråga om att ha omkull hästen.
Av uppenbara skäl är det svårt att genomföra samma sak från en vagn, fr a med tanke på hur tömmarna brukar löpa.

Nej, jag missuppfattade inte vad jag läste i boken, då det klart och tydligt stod att syftet med manövern var att få hästen att gå omkull.

Förr eller senare blir hästen kontaktmöjlig igen, om ingen olycka inträffar dessförinnan, och då är det ditt ansvar att ta hand om den. Tänker du inte på, vad som kan hända då, med ett förarlöst hästekipage?
Sitter du kvar i vagnen, har du möjlighet att göra andra människor uppmärksam på faran, och sker en olycka med kanske andra människor/djur inblandade, så har du även där möjlighet att ingripa.

Dessutom är det troligen så, att hästen lugnar sig fortare om den hör din röst och känner dina tömtag. Framför allt, tar man på sig ett ansvar för både häst, vagn och allt och alla i omgivningarna när man ger sig ut att köra häst. Lämnar vagnen gör man inte annat än som absolut sista alternativ!

Självklart vet jag att hästen kan skada någon om den lämnas utan kusk. Men som jag tidigare skrev är risken stor att det händer en olycka medan man ännu sitter i vagnen, och då undrar jag vad man gör för nytta? Skriker och viftar med armarna åt mötande ekipage, "min häst skenar, ur vägen?", vilket inte borde vara särskilt svårt att förstå för de som får syn på hästen.

Om du läser vad jag skrev tidigare??
Hur stor är förresten skillnaden i skaderisk mellan att hoppa av när hästen börjat skena, eller att vänta tills man eventuellt måste hoppa av?

I ditt fall slutade det ju lyckligt utan skador. Kanske bidrog din närvaro i vagnen till detta?

Om du uttrycker dig bättre blir det säkert lättare att förstå vad du menar.
I det här fallet kan jag lugnt påstå att min närvaro inte hade någon som helst inverkan på olyckans utgång, då hästen utan någon "hjälp" från mig fortsatte in i skogen och gick omkull. Det är bara ren tur att jag inte fick häst eller vagn över mig.

Och jag tror att skaderisken är betydligt mindre om man hoppar ur så fort man känner att hästen börjat skena, än 50 meter innan man riskerar smälla ihop med ett mötande ekipage, eller i sekunden då hästen springer ner i ett dike eller in i ett träd.

Så det enda svaret på vad man gör åt skenande häst, är att se till så den aldrig skenar.

Hur gör du en häst 120% skensäker? Berätta, är du snäll, och styrk gärna med bevis.

Jag tycker diskussionen är en smula konstig om vad du ska göra innan du kör.

Eftersom det är en händelse som hänt i ditt yrke om jag fattat rätt? Och jag kan tänka mig att du är anställd på ett visst antal timmar och har en chef som bestämmer hur mycket och vad du ska göra med djuren varje dag?

Skenande häst med vagn är en hemsk upplevelse och inget man vill uppleva direkt. :crazy: Själv har jag inte varit med om det sen ponnytiden men däremot haft en som "bara drog" i bland. Han var omöjlig att få stopp på om man inte kunde lägga en volt med honom så jag valde att mest rida honom och det är ju inget alternativ för dig. Antingen får man köra mot något som gör att de stannar av sig själva annars är det väl "bara" att sitta kvar tills hästen sprungit färdigt och börjar lyssna. :eek: Förutsatt att det går att styra.

Angående att hoppa eller sitta kvar tycker jag det skiljer lite, det är så klart bäst för hästen om man kan sitta kvar. Men hur långt kan man gå innan man riskerar liv och lem på sig själv? Svår fråga.

Det känns som det blev ett svamligt svar men du får ta det för vad det är.

Nej, jag missuppfattade inte vad jag läste i boken, då det klart och tydligt stod att syftet med manövern var att få hästen att gå omkull.
Vilken bok, författare?

Hur mycket nytta man kan bidra med, är förståss omöjligt att säga här. Men även liten skillnad är skillnad!

Om du uttrycker dig bättre blir det säkert lättare att förstå vad du menar.
Tror jag skriver väl så bra svenska som dom flesta här, men OK... vad är det du inte förstår?

A jag hann inte ens reagera innan hon slängt sig i vild galopp.
B Och jag tror att skaderisken är betydligt mindre om man hoppar ur så fort man känner att hästen börjat skena,
Undrar hur du ska ha det??

100% räcker bra. Undrar vilket som är märkligast, om man reflekterar? Att jag vet att det går, eller att du anser(?) att det inte går?

LIA

älgen skrev:
Jobar man med travhästar så finns det inte tid till sådant.
Vem har sagt att det säkerhetsåtgärder i from av kommunikation och förtroede behvöver ta så lång tid att man inte hinner?

Var har du sett mig påstå att jag vet hur man lugnar ner en skenande häst, oavsett om jag känner hästen ifråga eller ej?
Verkar vara ett missförstånd, jag menar att du säger att du känner just denne hästen eftersom du tränat den en tid.

Uppenbarligen råkar även rutinerade hästmänniskor ut för olyckor, oavsett om de känner hästen eller ej.
Visst, alla kan råka ut för olyckor. Men den som har större förmåga att läsa sin häst har lättare för att slippa otrevligheter.

Jag har aldrig påstått att jag tror att hästar gör saker omotiverat, sluta dra förhastade slutsatser, tack.
Bra för dig, varför jag undrar är för att jag under hela mitt liv fått höra travmänniskor som på fullaste allvar menar att hästarna gör helt omotiverade saker, som tex skenar eller slår.
Och om man tillhör den kategorin så är det ju helt omöjligt att försöka förklara något, även om det man säger baserar sig på erfarenhet. Det var därför som jag undrade.
Ingen förhastad slutsat om digpersonligen, utan fakta baserade på uttalanden från andra travmänniskor. Ta inte åt dig i onödan.

Men då kan ju du istället förklara för mig varför hästen slog under just den här motionsrundan.
Nej, det ska jag inte. Det är din uppgift som kusk och skötare att läsa din häst och det är enbart din version som är viktig för just dig detta sammanhang. Din sanning. Det är du som ska lära dig, så att saken förhoppningsvis inte inträffar fler gånger.

Berätta samtidigt gärna varför Claes Svensson, Torbjörn Jansson och Stefan Söderkvist råkade ut för sina olyckor, när sådant tydligen inte kan hända rutinerade människor.
Visst kan alla råka ut för olyckor. Jag menar inte motsatt.
Trav är en tuff, hård sport. Hästarna lever en stressad tillvaro, långt ifrån vad många kan klara av. Se bara på hur många som har stressmage; magsår eller magkatarr.
Travet är en sport som saknar harmoni. En sport där pengar och fart ofta betyder mer än allt annat och då är det lätt hänt att gå över gränsen för vad hästarna kan tåla.

Den som pressar hästen utöver sin förmåga, (ignorerar hästen dagsform) i jakt på pengar och rekordtider. Dvs är på fel ställe i fel tidspunkt, utan att bry sig om vad individen faktiskt är kapabel till för stunden kan råka vädigt illa ut. Vissa individer har lättare för att ge igen, -protestera, genom att slå, andra biter ihop.
Alla kategorier finns.
Om hästens tak av tolerans ignoreras under upprepade tillfällen så finns det bevisligen individer som exploderar, som en sista utväg att tala om att det människan håller på med är ohållbart.
Sedan avlas det för att få fram vassare och mer aggreissva tävlingsindivider och en hård individ som vaknar på fel sida kan vara en tidsinställd bomb i fel händer eller vid fel tidspunkt.
Men jag förstår inte varför du ställer dessa frågor, om du är så insatt i trav, eller gör jag misstaget att blanda ihop dig med dom andra i denna tråd som är så himla kunniga?

lie skrev:
(Tillhör du kategorin travhästmänniskor som tror att hästar gör helt omotiverade saker)
(kör med en...eller två slaggjordar)
Ja för hade du vart det så hade du inte uttryckt dig på det här sättet..
Oj, säger jag. Vad vet du om det?
Så bara för att du inte mött denna kategori trav människor, som tror på det omotiverade, så tror du att jag är en individ som inget begriper om trav?
Det finns många innom travet som hela sitt liv går runt med övertygelsen om att hästen både skenar och slår helt omotiverat. Tokigt, kan jag tycka, men jag har mött drösvis av sådana. Sånna som inte förstår varför en häst skenar eller slår, för att det ligger utanför deras verklighet, även om det händer mitt framför näsan.

Jag är själv av helt annan övertygelse, men ställer frågan därför att en människa med ovannämna övertygelse är oemottaglig för information baserad på erfarenhet. Och då är det inte något idé att fösöka förklara eller komma med tips, för det är som att prata för döva öron. Sånna människor kan ofta sakna både känsla för hästen och förmåga att läsa vad som sker innan olyckan är framme.

Jag har sett hästar som går med dubbla slaggjordar och specialförstärkta vagnar. Och dom individerna tävlades trots att alla visste att dom var farliga, både för sig själv och omgivningen. Och detta var på travet och hästarna var travhästar.
Har man inte hästvett så kan det vara bra att utrusta sig, skydda sig...Det var därför som jag förde detta på tal, både med utrustningsdetaljerna och människans övertygelse.
:smirk:

Vilken bok, författare?

Om jag la det på minnet skulle jag antagligen skrivit med det från första början, eller hur?

Tror jag skriver väl så bra svenska som dom flesta här, men OK... vad är det du inte förstår?

Det får du väl snarare fråga dig själv, då jag överhuvudtaget inte förstår vad du menade att jag inte läst.

Undrar hur du ska ha det??

*suckar* Om folk kunde sluta ta allt så förbannat bokstavligt talat. Vad jag menar är att jag hade kunnat kasta mig ur vagnen i sekunden jag insåg att hästen börjat skena, istället för att sitta kvar och vänta på att den skulle uppnå maxhastighet. Förstår du nu?

Att du påstår dig VETA att det går att göra si och så med alla hästar låter bara löjligt och är inget du kan övertyga mig om.

Det blev inte alls svamligt. ;)

Precis rätt uppfattat.

Problemet är ju att i det här fallet gick det inte att styra hästen, hade det gått hade jag nog försökt svänga in i skogen eller in i ett träd eller liknande... vad det hade fått för konsekvenser är iofs en annan sak som går att spekulera i.

Eftersom jag inte fått mer än på sin höjd ett par användbara svar, som faktiskt höll sig till ämnet och inte svamlade ut i något helt annat som inte var till någon som helst hjälp, så lämnar jag härmed forumet. Trist att se att så många påstår sig vara experter och samtidigt rättshaverister. Likaväl att det tydligen är svårt att svara på de frågor man ställer, och istället klanka ner på såväl hela travsporten som en själv. Ska vi slå vad om att ingen hade sagt ett pip om hästens sysselsättnings inverkan om jag sagt att det var en dressyrhäst?

Tråden kan låsas och ta bort, om ingen annan känner att de har någon användning för den. Jag har i alla fall insett att Bukefalos inte är något för mig. Folk får gärna ha egna åsikter, så länge de är lika öppna för andras. Så i fortsättningen gör jag nog bäst i att lita på mitt eget omdöme när jag är osäker på något.

Tackar och bockar till er som gav svar som var till nytta. Lev väl!

Senast ändrad av en moderator:
!

Isch, så snorkig du är!

Att du påstår dig VETA att det går att göra si och så med alla hästar låter bara löjligt och är inget du kan övertyga mig om.
Inte alla hästar, men alla hästar som är lämpliga som körhästar och som jag kör/ kör in. Det löjliga i vår diskussion är nog snarast, att du inte inser att det finns vägar att gå, som du inte erfarit ännu.
Jag ser ingen anledning att försöka övertyga dig om något. Jag vet vad jag vet efter egen erfarenhet, och om du har ett vaket sinnelag, kan du lätt själv se vilka möjligheter som finns. Vad kan du förlora, mer än okunskapen???

LIA, rättshaverist?

PS!'
Måste få veta... vet du vad ovanstående ord betyder?

isola156 skrev:
Idag råkade jag och en av mina passhästar ut för ett mindre, eh, missöde. Vi var ute och körde i skogen när hon på något konstigt vis lyckades smälla ena benet i vagnen. Det resulterade i omedelbar panik, jag hann inte ens reagera innan hon slängt sig i vild galopp. Ungefär så fortsatte det i någon kilometer. Hon rusade okontrollerat fram, medan jag höll i tömmarna för allt vad jag var värd och ropade några halvt misslyckade "ptrooo". Det bet dock inte, vilket jag kanske borde förstått eftersom hästen verkligen skenade, men hjärnan fungerade inte riktigt som den skulle just då.
Till sist löste det sig genom att hon fastnade med vagnen i ett träd och blev stående.

Det var, som kanske inte behöver tilläggas, ingen vidare trevlig upplevelse, första gången en häst verkligen skenat för mig. Det jag vill veta nu är, vad kunde jag ha gjort annorlunda i situationen? Jag vet självklart att jag borde ha tänkt på att hon kunnat bli skrämd när hon slog i vagnen (ung häst), men det är ju så lätt att vara efterklok. :crazy: Och när hon väl rusade kunde jag inte tänka på så mycket annat än att hålla utkik efter mötande hästar, och att hon inte skulle springa in i skogen.

Så ja. Vad gör man egentligen när en häst skenar?
Läskigt! Tur att det gick bra.:crazy:

Jag har läst tråden och jag tror inte du kunnat göra så mycket annat än det du gjorde, och med facit i handen så gjorde du ju rätt eftersom det gick bra.

Huruvida du ska hoppa ur eller inte beror ju lite på situationen, skulle du få skenhäst på banan är det ju bara att styra runt och låta hästen springa sig trött, sker det däremot i skogen där du vet att vagnen välter i en kurva eller det finns risk att den springer in i skogen, så skulle jag nog ta mig ur om hästen är okontrollerbar.
Det är ju ingen större skillnad för allmänhet och häst om du sitter i eller inte om du inte har kontroll. Och finns det stor risk att ni kommer krocka/välta eller liknande så är det väl bäst att försöka ta sig ur...

Jag har skenat en hel del gånger och det är absolut ingen trevlig upplevelse :crazy:
Jag har både suttit kvar och försökt stanna, ramlat ur och kastat mig ur, helt beroende på situation och häst.
Vissa hästar vet man kan lugna sig, andra är ingen idé att riskera liv och lem för i den situationen.

Vi kan dividerar till dödsdagar om inkörning rätt, fel och harmoni, men ingen häst är 100% säker och tror man det är man farligt ute. Detta handlade väl dessutom om en unghäst?
Frågan var väl vad man kan göra i situationen, inte hur situationen borde ha undvikits? Det känns ju som att det i framtiden vidtages åtgärder för att det inte ska ske igen...

Jag har jobbat länge med trav, träffat massa olika hästar hos massa olika tränare och det jag iallafall lärt mig är att även den snällaste lataste lilla pålle kan bli rädd och skena eller slå, trots att den aldrig visat någon som helst tendens att göra det tidigare. En viktig lärdom för mig och hästens säkerhet.

Rikkan skrev:
Men jag förstår inte varför du ställer dessa frågor, om du är så insatt i trav, eller gör jag misstaget att blanda ihop dig med dom andra i denna tråd som är så himla kunniga?

Hon kanske vill ha tips och åsikter från andra? Det kan ju vara så att någon annan har en bra ide som man inte kommit på själv?
Jag tycker det låter som om hon vill lära sig mer och utveckla sig, vara lite mer föreberedd om det händer en sån här grej igen.
Man kan faktiskt inte allt själv, så långt har iaf jag kommit i mitt umgänge med hästar, jag vet att jag har massor kvar att lära trots att jag rider på en ganska hög nivå.

Jag rider visserligen men svarar ändå.

Alternativ nummer ett försök få kontakt med hästen, alla hjälpmedel är tillåtna. Jag har själv sågat en häst blodig i munnen när den stack, och jag vet ärligt talat inte om den skenade, jag har aldrig varit så maktlös jag kunde inte göra något inte ens svänga. :crazy:
Såga är nog den mest effektiva metoden, det gör ont på hästen och man kan om man rycker tillräkligt kraftigt kanske rubba en aning på balansen , för varje ryck så får man lite mer kontroll.

alternativ två (efter att man uteslutit alt. ett)
Finns risken att man skadar sig själv allvarligt så hoppa av! Du ska rädda ditt eget liv i första hand, jag tror din chef tycker så också. Hellre att hästen skadar sig än att du gör det. Andra som är ute ser och hör förhoppningsvis hästen och kan akta sig.
Den har jag också kört när ett hackamore gick sönder och ponnyn drog i 180 knyck, det tog nog 30 meter innan jag gav upp försöket att få stopp och hoppade av istället. Hästen försvann kanske 700 meter och vände sen o kom tillbaka.

Man kan också bara sitta kvar och vänta, men det tycker jag inte är ett bra alternativ det är för farligt. Om något händer i den farten så kan man skada sig riktigt illa.

Hojj

KAn bara dela med mig av hur jag gör med min häst när han får för sig att skena.
Han är inte lika stark i en sida, så jag tar och ställer huvudet/nacken till vänster, då orkar han inte spjärna emot och fortsätta dra. Ganska milt ändå tycker jag om man jämför alternativet att såga/dra allt vad man kan i tömmarna/tyglarna. Dock så har jag inte provat om det funkgerar när man kör honom...Peppar peppar, han brukar vara snällare att köra. :)

hoppas du slipper skenande hästar i fortsättningen.... (finns inte stor chans, men ändå!)

//Zsara

Fast dom hästarna jag har suttit på har inte lyssnat på så små signaler.. :s
Dom har inte ens reagera på de första rycken i tyglarna.

Det beror ju helt och hållet på hur mycket hästen sticker, jag tycker det låter som din inte skenar eftersom du kan påverka den med ganska små signaler.

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 440
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama