Kontrollera skenande häst?

Sv: Kontrollera skenande häst?

Det tror jag inte, har aldrig fått höra något av någon tränare eller på kurser jag deltagit i. Och någon snöklump var det inte.
Men, ja, kul var det definitivt inte... :/ Man lär väl ha den här händelsen i bakhuvudet vid nästa körtur igen.

Att bra dra rakt bak i tömmarna brukar inte hjälpa. Tricket är att man sågar och tvingar hästen attr svänga från sida till sida.
På så sätt brukar man fortare på "kontakt" med dem igen.
Vissa hästar han man försöka ptroa, vissla elelr hojta åt också för att få tillbaka uppmärksamheten.

Men det är lite olika hur de reagerar på rösten vid sådana tillfällen.

Slog hästen också så den kom över skalmen? I så fall är det lätt åtgärdat med slag gjord.

Hoppas du slipper liknande erfarenheter framöver, men det är bra att veta hur man går tillväga OM det händer

isola156 skrev:
Det är väl det man borde göra, antar jag. Men när man väl är i situationen så har jag upptäckt att det inte är lätt att tänka "hm, SÅ kanske jag borde göra!".

Har faktiskt ingen aning om hur hon lyckades slå i. Hon joggade i ett lugnt tempo, sedan smällde det bara till i vagnen. Har funderat på om hon halkat eller något och på så sätt fått benet i någon "onaturlig" vinkel, men jag vet inte.

Så här års finns det risk för snöklumpar och det KAn ha varit en sådan som slog i vagnen..

Bara en tanke.

Nej, den kom inte över skalmen.

Jag tror jag läste någonstans om att man på ridhästar skulle dra så hårt man kunde i den ena tygeln, och på så sätt tvingade hästen att gå omkull. Nu vet jag inte hur smart det är att göra så, men är det något att rekommendera?

Jag vill helst inte ha omkull en häst som är i vagn...

Men å andra sidan har jag trots diverse skenturer alltid fått stopp på hästarna. Undantaget den gången släphästen välte vagnen så jag föll ur..

Nu kanske det låter som jag bara har haft tokiga travare, men jag jobbade med inkörning och träffade på minst tusentalshästar så "skenprocenten" är inte så hög som den verkar...:p

Däremot hade jag hand om en stor drasut som skenade så fort han fick tillfälle...:crazy: Han var väldigt stor och slog han i det minsta i vagnen fick man en resa..

Därav Mitt råd att kolla så vagnen är tillsäckligt lång osv.

Mobil, ja, du....*suck*
Är det inte bättre att ha en fungerande kommunikatioh med sin häst? Istället för att du ska sitta och ringa på hjälp när du inte har kontroll?

Har du jobbat så mycket som du säger med din häst, så bör du veta vad den har för humör och vilka svagheter hästen bär på. Detta måste man som kusk ta häsyn till när man tränar, annars så händer både det ena och det andra.

Hur kommer det sig att du, som säger att du känner hästen, inte tar mer hänsyn till dess personlighet och tex kör med en...eller två slaggjordar?
Dom flesta hästarna visar ofta att det är något som gör att dom slår, det finns en anledning. Det brukar sällan komm hux flux.
Men signalerna kan vara mycket fina och svåra att tolka för en som inte är observant i nuet.

Lillaloppan skrev:
Det kvittar hur bra hästen än är inkörd och hanterad, blir en häst rädd för något så blir den!

Visst, alla kan i praktiken bli rädd.
Men en trygg häst återfår fortare sitt lugn, kanske inte ens bryr sig om att skena, just för att den känner sig trygg i sin tillvaro och litar på sin kusk.
Till skillnad från en häst med ett svagt förtroende för sin kusk, bristande utbildning (inkörning), kanske en otrygg tillvaro eller hantering.

En häst som blivit skrämd behöver ju nån som kan vara lugn och systematisk få hästen att själv lugna ner sig.
Det kan ju ta några kilometer med en rejält skärmd häst, men det gäller att själv kunna vara lugn.

Du menar alltså att en häst som har en bra kommunikation till människor inte kan bli skrämd och skena? Nu ville jag dessutom ha svar på vad man gör när olyckan väl är framme, och då funderade jag som sagt på att ha hoppat ur vagnen och istället ringt efter hjälp.

Jag har för övrigt hållt på med hästen länge, och den har aldrig visat några som helst tendenser till att slå.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att båda dina frågor är väl besvarade redan om du läser alla inlägg i din tråd.

Personligen så skulle jag aldrig får för mig att hoppa ut/av för att ringa efter hjälp, utan lägga all fokus på att lugna hästen.

Och har du rutin så vet du väl hur du ska få just denna hästen att lyssna och tids nog bli lugn och harmonisk eller hur?

Tillhör du kategorin travhästmänniskor som tror att hästar gör helt omotiverade saker, så kan jag förstå att du inte förstår varför din häst reagerar som den gör, varför den slår i vagn och skenar.

Eftersom du inte verkar vara så insatt i trav så kan jag tilläga att jobbar man i ett travstall har man oftast 6-7 passhästar att ta hand om varje dag.
Och oftast så är det någon annan som har haft hand om inkörningen. Och det är normalt att de flesta hästar blir rädda nån gång i livet. När en häst skenar så hjälper det nog inte att ha ett bra förtroende med sin häst.

Jag, inte insatt i hur ett travstall fungerar? Vad vet du om det?

Tror du att hästen skenar helt omotiverat?

Jag VET att det har betydelse, för jag har erfarenhet av båda alternativ med samma häst. Och även andra erfarenhter med sken-hästar, där förtroendet har haft en mycket stor betydelse.

Senast ändrad av en moderator:

(Tillhör du kategorin travhästmänniskor som tror att hästar gör helt omotiverade saker)

(kör med en...eller två slaggjordar)

Ja för hade du vart det så hade du inte uttryckt dig på det här sättet..

lie skrev:
Köra med två slaggjordar:smirk:

Eller varför inte helt enkelt knyta ihop hästens ben så den inte KAN springa. Eller träna NH övningar så den kan gå som en ko över en pressening osv...:rofl: :rofl:

Jobar man med travhästar så finns det inte tid till sådant. Liksom du sa. Så detta var inte riktat till dig utan bara en ironisk "påfyllning" till ditt inlägg om två slaggjordar.

Var har du sett mig påstå att jag vet hur man lugnar ner en skenande häst, oavsett om jag känner hästen ifråga eller ej? Uppenbarligen råkar även rutinerade hästmänniskor ut för olyckor, oavsett om de känner hästen eller ej.

Jag har aldrig påstått att jag tror att hästar gör saker omotiverat, sluta dra förhastade slutsatser, tack. Men då kan ju du istället förklara för mig varför hästen slog under just den här motionsrundan. Berätta samtidigt gärna varför Claes Svensson, Torbjörn Jansson och Stefan Söderkvist råkade ut för sina olyckor, när sådant tydligen inte kan hända rutinerade människor.

Hehe nä precis!!! När ska man hinna det när man har fullt upp???

Suck säger jag bara typiskt buke, en tjej frågar om lite hjälp men i stället blir påhoppad och anklagad för att inte kunna hantera hästen osv osv. Är det så svårt att svara på frågorna hon ställer?

Till trådskaparen: Har tyvär inga råd att ge eftersom jag inte varit i en sådan situation men i mina ögon tycker jag att du gjorde rätt och alla hästar kan skena anser jag!

Är man lite rutinerad fungerar ju ofta att vrida i 90grader.Fast då får man inte sitta och sova precis.Tar hästens rumpa i skakeln kan den slå.

Men vad gör jag för nytta av att sitta kvar i vagnen bakom en okontrollerbar häst? Hade vi nu råkat möta ett annat ekipage hade det bara smällt, oavsett om jag satt och gjorde lika mycket nytta som en myra, eller hoppat ur.
Förr eller senare blir hästen kontaktmöjlig igen, om ingen olycka inträffar dessförinnan, och då är det ditt ansvar att ta hand om den. Tänker du inte på, vad som kan hända då, med ett förarlöst hästekipage?
Sitter du kvar i vagnen, har du möjlighet att göra andra människor uppmärksam på faran, och sker en olycka med kanske andra människor/djur inblandade, så har du även där möjlighet att ingripa.

Dessutom är det troligen så, att hästen lugnar sig fortare om den hör din röst och känner dina tömtag. Framför allt, tar man på sig ett ansvar för både häst, vagn och allt och alla i omgivningarna när man ger sig ut att köra häst. Lämnar vagnen gör man inte annat än som absolut sista alternativ!

Att fler hjälps åt att leta efter hästen, istället för att jag far åt helvete med både häst och vagn och lyckas bli ordentligt skadad, tycker åtminstone jag är en klar fördel.
Om du läser vad jag skrev tidigare??
Hur stor är förresten skillnaden i skaderisk mellan att hoppa av när hästen börjat skena, eller att vänta tills man eventuellt måste hoppa av?

I ditt fall slutade det ju lyckligt utan skador. Kanske bidrog din närvaro i vagnen till detta?

LIA

Jag tror jag läste någonstans om att man på ridhästar skulle dra så hårt man kunde i den ena tygeln, och på så sätt tvingade hästen att gå omkull. Nu vet jag inte hur smart det är att göra så, men är det något att rekommendera?
Det där tror jag du missuppfattat. Jag skrev om one-rein-stop ovan. Man viker tillbaka hästens huvud åt ena sidan, varvid den förlorar energin från bakdelen, enkelt förklarat. Det är alltså inte fråga om att ha omkull hästen.
Av uppenbara skäl är det svårt att genomföra samma sak från en vagn, fr a med tanke på hur tömmarna brukar löpa.

LIA

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 440
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama